675648c2785e9a3
حکمت معاصر
علمی-پژوهشی
نگاهی تطبیقی به نظریه‌ی فطرت در اندیشه‌ی مولانا و مرتضی مطهری

سیده اکرم اصحابی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 1-27

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6834

چکیده
  در نهاد بشر گرایش هایی وجود دارد که فصل ممیز او از حیوانات است ، در فرهنگ قرآنی از آنها به «فطرت» تعبیر می‌شود. مولوی اساس انسان را بر مبنای فطرت پاک الهی می داند و برای وجود انسان مقام والایی ، قائل است، برخلاف دیگر عرفا که اصولا انسان را با گرایشهای غریزی و امیال نفسانی تعریف می کنند و لذا توصیه به مهار و سرکوب تمایلات نفسانی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
پدیدۀ فراطبیعی: برسنجش و بازسازی تعریف‌ها

اکبر امیری؛ مهدی عظیمی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 29-56

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6811

چکیده
  تعریف پدیده‌های فراطبیعی بر هر تبیینی از آن‌ها مقدم است و، بنابراین، تحلیل دقیق تعاریف ارائه‌شده از این پدیده‌ها در تبیین آنها نقشی بنیادین دارد. در فراروانشناسی تعریف «پدیدۀ فراطبیعی» با معیار تبیین‌ناپذیری علمی، اشکالات و ابهامات فراوانی دارد. در فلسفه و عرفان اسلامی نیز تعریف «پدیدۀ فراطبیعی» نه به صورت تعریف مفهومی، ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بررسی چگونگی تصرفات تکوینی انسان کامل در دفع شرور، با تأکید بر اندیشه ابن عربی

محمد جواد پاشایی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 57-79

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6821

چکیده
  جهان طبیعت که گزیری از پدیده های شرآمیز در آن وجود ندارد، همواره فکر و خاطر بشر را در جستن چاره برای غلبه بر شرور به خود مشغول داشته است. برخی از این بیم ها را باید معطوف به چگونگی کاربست دین و توسل به اولیای الهی در مقابله با شرور و بیماری ها دانست. اینکه از منظر عرفانی چگونه می توان با توسل به انسان کامل بر صدمات روحی و جسمی ناشی از شر ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
عدم تعارض بین مشهوری بودن و عقلی و ذاتی بودن قضایای« حسن و قبح» با تأکید بر دیدگاه ابن سینا و مظفر

فاطمه رجایی؛ مصطفی مومنی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 81-107

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6813

چکیده
  منطق­دانان در مبحث قضایا و نیز در کتاب جدل وقتی سخن از مشهورات به میان می­آید گزاره­های اخلاقی(«ظلم بد است» و «عدل نیکوست») را به عنوان مثال ذکر نموده­اند. آنها این قضایا را از سنخ مشهورات دانسته که ملاک تصدیق آنها مشهور بودن است. از طرفی متکلمان اسلامی(عدلیه) نیز در مبحث حسن و قبح عقلی همان گزاره­های فوق را بیان می­کنند. ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
فروکاهشِ تلازم به علّیت؛ نزاعی در سنت فلسفه اسلامی

امیرحسین زادیوسفی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 109-136

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6836

چکیده
  آیا رابطه تلازمی میان دو شیء رابطه­ای اصیل است یا اینکه این رابطه به رابطه­ یا روابط دیگری فروکاسته می­شود؟ اگر پاسخ مثبت است، آنگاه، رابطه تلازمی میان دو شیء به چه رابطه (روابط) متافیزیکی دیگری فروکاسته می­شود؟ از نظر فیلسوفان مسلمان پاسخ پرسش اول مثبت است. اما آنها در پاسخ به پرسش دوم به دو دسته تقسیم شده و هر دسته نظریه­ای ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بررسی مفهوم و مصادیق حیات در قرآن و حکمت متعالیه

مریم عباس آبادی عربی؛ علی حقی؛ علیرضا کهنسال

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 137-164

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6956

چکیده
  صدرالمتالهین حیات را مبدا «ادراک» و «فعل» می داند و با توجه به اصول فلسفه خود مثل اصل اصالت، بساطت و تشکیک وجود ثابت کرد که حیات، حقیقتی تشکیکی است که در همه مراتب وجود سریان دارد. بنابراین طبق فلسفه ملاصدرا همه موجودات زنده هستند. در حالی که طبق فلسفه­های پیش از ملاصدرا در عالم طبیعت صرفاً حیوانات و انسان­ها دارای حیات ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
خویشتن‌آفرینی و عافیت‌سوزی: مقایسه‌ی دو مفهوم «آیرونی» و «رندی» در رورتی و حافظ

مهدی فیاض؛ سیّدمحمّدعلی تقوی؛ محمّدرضا رضوانی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 165-195

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6812

چکیده
  آیرونی یکی از مضامین محوری اندیشه‌ی ریچارد رورتی است. این مفهوم سابقه‌ای دیرپا در تاریخ فلسفه دارد؛ نخستین بار در دوران یونان باستان برای توصیف روش تجاهُل‌گرایانه‌ی سقراطی به‌کار گرفته شد و مورد توجّه اندیشمندان بزرگی همچون سورن کیرکگور قرار داشت. از سویی دیگر مفهوم رندی نیز تاریخی طولانی و پُرپیچ و خَم در زبان فارسی دارد. این ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
نگاهی نقادانه به نقش نبی در معرفت شناسی دینی در دیدگاه غزالی

اعظم قاسمی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 197-223

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6814

چکیده
  در دیدگاه غزالی رسالت رسول به معنای تبلیغ کلام خداست. در خصوص نقش نبی در معرفت شناسی دینی این پرسش ها مطرح می شود: آیا ایمان به کلام خدا به خاطر باور به صدق نبی است یا عقلانی است؟ نسبت صدق نبی و ایمان به کلام خدا چیست؟ آیا ایمان به خدا به صدق نبی وابسته است؟ مسأله ی اصلی پژوهش این است که در دیدگاه غزالی نبی در معرفت به خدا چه نقش و سهمی دارد ...  بیشتر

علمی مروری
ابرازگرایی منطقی، راه‌حلی برای دفاع از موصل بودن استدلال‌های منطقی

هومن محمد قربانیان

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 225-245

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6822

چکیده
  لوئیس کرول در مقاله 1895 خود به نام "لاکپشت به آشیل چه گفت" معمای سختی را دربرابر منطقدانان قرار داد: آیا استنتاج نتیجه از مقدمات یک استدلال معتبر قیاسی مستلزم تسلسل است؟ در این مقاله، به بررسی و مرور مقاله کورین بسون با نام ابرازگرایی منطقی و تسلسل کرول می­پردازیم و علاوه بر بررسی راه­حل خانم بسون، نشان می­دهیم راه نجات از این تسلسل ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بررسی تبعات اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی الهیات ظاهرگرایانه از منظر ملاصدرا

سمیه ملکی؛ مهدی امامی جمعه؛ نفیسه اهل سرمدی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 249-267

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6837

چکیده
  الهیات ظاهرگرایانه و فهم سطحی از دین، به عنوان یک جریان فکری و اعتقادی همواره در طول تاریخ اسلام، در قالب اندیشه­های مختلف مطرح و در عرصه­های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی تاثیرگذار بوده است. ملاصدرا (979-1050ق) در اغلب آثار خود وارد بررسی و نقد این جریان و تبعات آن، در جامعه زمان خود می­شود. مسئله اصلی برای او نقد الهیات ظاهرگرایانه است ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
جایگاه حکمت نظری در کاربست هندسه معماری از جانب ریاضی‌دانان اسلامی دوره مورد بررسی قرون چهارم الی یازدهم هجری

احد نژادابراهیمی؛ مینو قره‌بگلو؛ امیرحسین فرشچیان

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 269-309

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6831

چکیده
  هنر و معماری‌اسلامی حاکی از جایگاه و کاربست علمی و حِکمی هندسه است. آموزش هندسه از جانب نظر و عمل به معماران توسط حاکمان و ریاضی‌دانان اسلامی انجام ‌شده است. مهم‌ترین هدف، استفاده صحیح براساس اصول معرفتی و حکمی، جهت شناخت حقیقت است که با اتصال و آموزش آن با حرف و صناعات، هنر و معماری را دارای جهت و طریق معرفتی و علمی نموده‌است. موضوع ...  بیشتر

علمی ترویجی
هیاکل النور منظوم (الفیة الحکمة الألهیّة علی مذهب الإشراقییّن)

سعید انواری؛ زین العابدین حسینی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 311-378

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6820

چکیده
  در این الفیه (هزار بیتی) که در قرن دوازدهم هجری سروده شده است، رسالۀ هیاکل النور سهروردی به نظم درآمده است. الفیة حاضر در بحر رجز و به صورت قصیده سروده شده است و بدین جهت می‌توان آن را «اُرجوزه» نیز نامید. این رساله دارای شرحی جداگانه است و توسط شخصی به نام «حسن الکردی» سروده و شرح شده است. مطالب شرح وی بیشتر برگرفته از شرح ...  بیشتر