نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسنده
عضو هیات علمی و استادیار گروه فلسفه دانشگاه شاهد تهران
چکیده
جهان طبیعت که گزیری از پدیده های شرآمیز در آن وجود ندارد، همواره فکر و خاطر بشر را در جستن چاره برای غلبه بر شرور به خود مشغول داشته است. برخی از این بیم ها را باید معطوف به چگونگی کاربست دین و توسل به اولیای الهی در مقابله با شرور و بیماری ها دانست. اینکه از منظر عرفانی چگونه می توان با توسل به انسان کامل بر صدمات روحی و جسمی ناشی از شر و بدی ها فائق آمد، پرسشی اساسی است که این نوشتار درصدد پاسخ آن بر آمده است. نگارنده در روی آوردی توصیفی تحلیلی، به این نتیجه دست یافته است که بر پایه آرای ابن عربی، دخالت های انسان کامل در عالم طبیعت محدود بوده و تا زمانی که از جانب الهی ماذون نباشد، نه اعمال تصرفی در طبیعت می نماید و نه باید از او انتظار خارق عادتی داشت. و حتی در فرض تصرف هم، از تصرفات حداقلی اش در مسیر اظهار دین بهره می جوید. از مهمترین کارکردهای معنویت خداسو و توسل را باید آرامش بر آمده از ایمانی دانست که با آن می توان بر صدمات ناشی از شرور و بدی ها غلبه نمود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of How the external intervention of the perfect man in repelling evil, with emphasis on the thought of Ibn Arabi
نویسنده [English]
- mohammad javad pashaei
. Assistant Professor and Faculty Member, Department of Philosophy and Wisdom, Shahed University
چکیده [English]
The natural world, in which there is no escape from evil phenomena, has always occupied the human mind in search of a way to overcome evil. Some of these fears should be considered in terms of how to use religion and solicit to friends of God in the face of evil and disease. From a mystical point of view, how to overcome the mental and physical injuries caused by evil and evil by solicit to the perfect man, is a fundamental question that this article seeks to answer. In a descriptive-analytical approach, the author has reached the conclusion that according to Ibn Arabi, the interventions of a perfect man in the natural world are limited and, unless it is authorized by God, he does not and should not take possession of nature. He was expecting an extraordinary habit. And even in the case of possession, he uses his minimal possessions in the way of expressing religion. Yes, one of the most important functions of God-fearing spirituality and recourse should be considered to be the peace that comes from faith, with which one can overcome the harms caused by evils and evils.
کلیدواژهها [English]
- Evil
- Perfect Man
- Ibn Arabi
- external intervention
- solicit