دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 7
بررسی و نقد علم مقدس از نگاه نصر
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، صفحه 1-27
چکیده
رویکرد نصر به مسالۀ رابطۀ علم و دین، از زاویۀ کلامی سنتگرایانه، نوین است. وی با استفاده از یک رویکرد دروندینی، با روش تاویل آموزههای ادیان و گزارههای فلسفی و عرفانی سنتهای مختلف، در پی آشکارسازی دیدگاه حقیقی دین و سنت، و گرایشهای معرفتی درون آن در باب خدا، انسان، و جهان بر میآید و از این رهگذر، نه تنها درصدد نشان ... بیشتربررسی تطبیقی چیستی مفهوم خدا از دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، صفحه 29-39
چکیده
این مقاله بنا دارد که دیدگاههای ملاصدرا و ابنسینا را در مقام تحلیل مفهوم واجبالوجود بررسی و تطبیق نماید. از نظر ابنسینا «واجبالوجود» ذاتى است که صرفالوجود باشد، اما ملاصدرا معتقد است براى وجوبِ وجود شرط است که موجود، علاوه بر حقیقى بودن، حیثیّت تقییدیّه، و واسطه در عروض نداشتن، بىنیاز از «حیثیّت ... بیشترتوصیف فطریگرایی کانت در تفکر فلسفی ایران معاصر و بررسی آن
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، صفحه 41-58
چکیده
این مقاله در پی آن است تا یکی از مباحث مهم مورد بحث و گفتگو میان تفکر فلسفی معاصر ایران با فلسفۀ کانت را مطرح سازد و مورد تحقیق قرار دهد. طیفی از نقادان کانت در ایران بر اساس تقریر ویژهای از نظریۀ فطرت یا فطریگرایی به نقد آن پرداختهاند. این تفسیر و تقریر ویژه، خود را در نخستین مواجهۀ جدی فلسفۀ اسلامیمعاصر ایران با فلسفۀ کانت، ... بیشترنقد تفکیکیانگاری ملاصدرا
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، صفحه 59-77
چکیده
بر اساس یکی از دیدگاههای طرح شده، روششناسی ملاصدرا در حکمت متعالیه تفکیکی است. مدعای این نظرگاه این است که ملاصدرا در سیر تحول روشی خود از رویکرد فلسفی ـ عرفانی و تأویلیِ نخستین خویش به رهیافتی وحیانی دست مییابد. مستند تفکیکانگاری مطالعهای موردپژوهانه بر رویکرد ملاصدرا در مسئلۀ معاد جسمانی است. اگرچه نگاه تحولی ... بیشترکانت و نظریۀ ایدههای فطری؛ آیا کانت فطریگرا است؟
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، صفحه 79-95
چکیده
فلسفه در دورۀ جدید با عقلیمذهبان آغازشد، نظریۀ ایدههای فطری، که بنیاد معرفتشناسی آنان است، توسط دکارت مطرح گشت، و دیگر فلاسفۀ عقلیمذهب، مثل اسپینوزا و لایبنتیس، آن را بسط دادند. این نظریه بعدتر تحت عنوان «فطریگرایی» به شکل دیگری به کانت نسبت داده شد و در نوشتههای برخی از شارحان فلسفۀ غرب، کانت نیز به حلقه فطریگرایان ... بیشتررابطۀ باید و هست از منظر علامه طباطبایی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، صفحه 97-106
چکیده
یکی از مباحث مهم فلسفۀ اخلاق رابطۀ بین «باید و هست» است که دیدگاههای مختلفی در باب آن ارائه شده است. یکی از این دیدگاهها، دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی و شارح بزرگ آن شهید مطهری است که عبارت است از آنکه: باید و نبایدهای اخلاقی، جعلها و اعتباراتی هستند که انسان بر اساس رابطۀ واقعی بین افعال اختیاری خود و نتایج مترتب بین آنها، ... بیشترچیستی و ویژگیهای تجربۀ عرفانی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، صفحه 107-119