نویسنده
مربی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
چکیده
این مقاله بنا دارد که دیدگاههای ملاصدرا و ابنسینا را در مقام تحلیل مفهوم واجبالوجود بررسی و تطبیق نماید. از نظر ابنسینا «واجبالوجود» ذاتى است که صرفالوجود باشد، اما ملاصدرا معتقد است براى وجوبِ وجود شرط است که موجود، علاوه بر حقیقى بودن، حیثیّت تقییدیّه، و واسطه در عروض نداشتن، بىنیاز از «حیثیّت تعلیلیّه» نیز باشد. با توجه به قابلیت انفکاک این دو حیثیت، واجبالوجود موجودى است که هم «بذاته» و هم «لذاته» است و لذا ملاصدرا در تعریف او این دو قید را لحاظ میکند. بر این مبنا استدلال این دو فیلسوف برای اثبات واجبالوجود نیز تفاوت خواهد کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Examination of Avicenna’s and Mollā Sadrā’s View on the Concept of God
نویسنده [English]
- Qāsem Akhavān Nabavi
Academic Member of Research Institute for Islamic Culture and Thought
چکیده [English]
In this paper, I will try to present a comparative examination of Avicenna’s and Mullā Sadrā’s views of analyzing the concept of the Necessary Being. According to Avicenna, “the Necessary Being” is an entity which is Pure Being, but according to Mullā Sadrā, Necessity of Being requires that the existent besides being real and not having conditional mode and accidental intermediary has not causative mode. According to the separability of these two modes, the Necessary Being is a being which is both “by-itself” and “for-itself”; hence, Mullā Sadrā considers these two qualifications in his definition of the Necessary Being. Therefore, the arguments of the two philosophers for Necessary Being will be different.
کلیدواژهها [English]
- The Necessity Being
- Causative mode
- Conditional mode
- Accidental intermediary