نویسنده
دانشیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
فلسفه در دورۀ جدید با عقلیمذهبان آغازشد، نظریۀ ایدههای فطری، که بنیاد معرفتشناسی آنان است، توسط دکارت مطرح گشت، و دیگر فلاسفۀ عقلیمذهب، مثل اسپینوزا و لایبنتیس، آن را بسط دادند. این نظریه بعدتر تحت عنوان «فطریگرایی» به شکل دیگری به کانت نسبت داده شد و در نوشتههای برخی از شارحان فلسفۀ غرب، کانت نیز به حلقه فطریگرایان منسوب گشت. این نوشته میکوشد نشان دهد اندیشۀ کانت، برخلاف پندار یاد شده، نه تنها فطریگرا نیست، بلکه او راهی جدا از فطریگرایان پیموده است و قرار دادن کانت در این دستهبندی کمکی به فهم فلسفۀ او نمیکند. فطریگرایی یا نظریۀ ایدههای فطری فقط مقدمهای است برای کانت تا افق تازهای در اندیشۀ غرب بگشاید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Kant and the Theory of Innate Ideas; Is Kant an Innativist?
نویسنده [English]
- Seyed Hamid Talebzadeh
Associate Professor of Philosophy Department, Literature and Humanities Faculty, Tehran University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Philosophy in modern age has begun with rationalists. The theory of innate ideas, their foundation of epistemology, was introduced by Descartes and developed by the other rationalists as Spinoza and Leibniz. This theory then was attributed to Kant and he was assumed as an innativist.This paper is trying to prove that Kant is not innativist and is going on a different path in western tradition.The theory of innate ideas is a starting point for Kant to introduce new perspectives in west thinking.
کلیدواژهها [English]
- Innate ideas
- Innativist
- Descartes
- Rational intuition
- Transcendental