675648c2785e9a3
حکمت معاصر

نویسنده

استاد‌یار کلام و فلسفه اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چکیده

عرفان بی‏‌شک جوهر تجربۀ دینی به شمار می‌‏رود و این تجربه، هم برای کسانی که دارای اعتقادات مذهبی هستند، و هم برای کسانی که چنین اعتقاداتی ندارند، نوعاً باعث تغییر در زندگی می‏‌شود. صرف‎نظر از دشواری توصیف حالات عرفانی که از چارچوب مفهومیِ تجارب عادی بسیار دور به نظر می‌‏رسند، به نظر می‏‌رسد می‏‌توان شباهت‌های متعددی میان این حالات در سنت‌های دینی ـ عرفانی مختلف یافت. این شباهت‏‌ها عبارتند از: تجربۀ وحدت، احساسِ قرار داشتن در ورای زمان و مکان، احساس تقدّس، احساس لذت و شادکامی، وحدتی که توام با خلاء و ملأ است، و آگاهی از یک واقعیت غایی ابدی. حالات عرفانی را در قیاس با مراقبۀ معنوی (meditation) می‎توانیم به دو دسته مقولات متمایز تقسیم کنیم: تنزیهی(متعالی) و تشبیهی (حلولی). عرفان‏‌های تنزیهی و تشبیهی هر چند شباهت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند، اما به‌طور قطع با یکدیگر متفاوت هستند. این دو نوع گرایش عرفانی در ادیان و آیین‏‌های مذهبی شرق و غرب جهان به تفاوت دیده می‌‏شود. تفاوت‏‌های موجود بر سر تفسیر تجارب عرفانی ممکن است ناشی از تفاوت‏‌ها و تمایزات فرهنگی و زبانی باشد. تفاسیر روان‎شناختی، عصب-روان‎شناختی، و علوم‎شناختی از تجارب عرفانی، از مهم‏ترین رویکردها در پژوهش‏‌های نوین در سطح جهان محسوب می‏‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Mystical Experience: Its Nature Features

نویسنده [English]

  • Hadi Vakili

Assistant Professor ,Institute for Humanities and Cultural Studies

چکیده [English]

No doubt mysticism is the essence of religious experience and this experience for both those who have religious beliefs and those who have not such beliefs typically causes changes in life. Regardless of the difficulty of describing the mystical experiences which seems very far from the conceptual framework of normal moods, it appears that the similarities among the various religious traditions for various mystical states can be outlined. These similarities include: the experience of unity, the feeling of being beyond time and space, sense of sacredness, a sense of joy and happiness, unity and awareness of the public with a vacuum and an eternal ultimate reality. Mystical states can be divided into two distinct categories: transcendent and immanent. Though Mysticism and spiritual meditation have some considerable similarities to each other, but they certainly look different. These two mystical tendencies in east & west religious faiths in the world to be seen with difference. Differences over the interpretation of mystical experiences may be caused by cultural and linguistic differences and distinctions. Psychological interpretations, neuro psychological and cognitive science of mystical experiences of the research approach is innovative in the world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mystical experience
  • Transcendent mysticism
  • Immanent mysticism
  • Meditation and neuro - psychological states of mystical experience