675648c2785e9a3
حکمت معاصر
علمی-پژوهشی فلسفه
«واکاوی تعین فرهنگی- اجتماعی حکمت متعالیه و نسبت آن با دوره معاصر ما»

محمد حسن یعقوبیان

دوره 16، شماره 1 ، اردیبهشت 1404، صفحه 1-31

https://doi.org/10.30465/cw.2025.50811.2085

چکیده
  شناخت حکمت متعالیه، مرهون توجه به اضلاع ثلاثه آن یعنی حکیم، هندسه معرفتی حکمت متعالیه و تعین فرهنگی-اجتماعی آن است. مسئله اصلی این پژوهش: ضلع سوم یعنی تعین فرهنگی-اجتماعی حکمت متعالیه است که شامل زمینه و زمانه شکل‌گیری حکمت متعالیه و کنش فلسفی صدرا نسبت به آنهاست. روش: به شکل توصیفی-تحلیلی است تا ضمن بررسی توصیفیِ پیشینه، پسینه و حالِ ...  بیشتر

علمی-پژوهشی فلسفه
تحلیل وجودی معرفت در حکمت متعالیه و نسبت آن با نظریة مطابقت

علی فتحی

دوره 16، شماره 1 ، اردیبهشت 1404، صفحه 33-64

https://doi.org/10.30465/cw.2025.51215.2092

چکیده
  حکمت متعالیة صدرالمتألهین بر مبانی‌ و مضامینی چون اصالت وجود، وحدت وجود و تشکیک مراتب آن استوار است و این مبانی در تبیین معرفت‌شناسی او نقش اساسی دارند. صدرا با طرح نظریه مساوقت علم و وجود، تفسیری وجودی از معرفت ارائه داده که در آن علم نه صرفاً امری ذهنی، بلکه نحوی از تحقق وجودی است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه تبیین ...  بیشتر

علمی-پژوهشی فلسفه
واسپاری «تقدم و تأخر» به «معیت» در جریان سه سیر فلسفی (نگاه ماهوی، اصالت وجود وحدت تشکیکی و وحدت شخصی)

مهدی سعادتمند؛ علی بابایی

دوره 16، شماره 1 ، اردیبهشت 1404، صفحه 65-92

https://doi.org/10.30465/cw.2025.51498.2096

چکیده
  اهمیت سنجش میان «تقدم و تأخر» با مقابل آن یعنی «معیت»، در بازنمایی رابطه معروضات آنهاست. این مفاهیم، عارض بر موضوعات اساسی و متفاوت هر یک از رویکردهای مشهور فلسفی می‌گردند. مسأله مقاله این است که: با تغییر در نگاه فلسفی از رویکرد ماهوی تا اصالت و وحدت تشکیکی وجود و سپس وحدت شخصیه وجود، رابطه تقدم و تأخر با معیت چه نسبتی می‌یابد؟ ...  بیشتر