675648c2785e9a3
حکمت معاصر

واکاوی مقاصد الشریعه در فقه، از دیدگاه ملاصدرا و ابن سینا

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، ، تهران ، ایران

2 دانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

3 دکترای فلسفه حقوق، مدرس و پژوهشگر دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

4 دانشیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران

چکیده
مقاصد شریعت اغراضی هستند که در وضع احکام شریعت برای جلب مصالح اخروی و دنیوی و تحقق خیرات برای انسان‏ها و دفع مفاسد و شرور از آنها، از ناحیه شارع دنبال شده است؛ هدف این تحقیق بررسی اهداف و مقاصد شریعت از دیدگاه فلاسفه اسلامی است و بنابراین مسأله آن عبارت است: از دیدگاه ابن‌سینا و ملاصدرا، به عنوان دو فیلسوف مسلمان، مقاصد شریعت و نقش آن در تنظیم و تکامل دانش فقه و نیز تثبیت و تعمیق رویکردهایی مانند فقه حکومتی چگونه تبیین شده است؟ این پژوهش با روش تحلیلی–توصیفی و بر مبنای مطالعات کتابخانه‌ای انجام شده است. بر حسب یافته‌های تحقیق، این دو فیلسوف با روش‏شناسی عقلی خویش به تحلیل و تقسیم مقاصدالشریعه پرداخته‏اند؛ مبانی آنها، به خاطر نزدیکی با فقه حکومتی در غایت(اداره اجتماع) پشتوانه محکمی برای فلسفه فقه حکومتی محسوب می‌شود. در نتیجه از این دیدگاه تقرب الهی و متذکر شدن انسان به ذکر الله مهم‌ترین مقصد وضع احکام عبادی، تشکیل حکومت و اجرای سیاست الهی در جهت هدایت و راهنمایی و تکامل اجتماع به‌سوی خداوند و تنظیم و اداره معاش جامعه توسط انبیا مهم‌ترین مقصد در وضع احکام سیاسی و حفظ جان، نسل و مال به‌عنوان اصلی‏ترین قواعد بنیادین در کشف مقاصدالشریعه در حوزه قواعد حقوقی شریعت هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

An Analysis of the Purposes of Sharia from the Perspectives of Avicenna and Mullā Ṣadrā

نویسندگان English

malihe khodabandehbigy 1
Fatemeh Rajaei 2
Ali Jollaini 3
مومنی momeni 4
1 Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Faculty of Theology and Islamic Studies, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran
3 Phd of Philosophy of Law, Lecturer and Researcher, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran
4 Associate Professor, Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran(corsponding outhor)
چکیده English

Abstract:
Explaining the purposes of jurisprudence has long been a topic of great interest among Islamic jurists, theologians, and philosophers. From the perspective of many theologians, God's actions and sayings are motivated by purposes; therefore, all the laws of the Sharia are established for a purpose. According to Shiite jurists, the preservation of the soul, religion, reason, lineage, and property are considered as the consideration of all laws.  The purposes of Sharia have also been considered in sciences such as theology and philosophy, and each has explained the main purposes and objectives of Sharia based on its own methodology. Some Muslim philosophers, due to the importance of the social and political approach to religion, have paid more attention to the philosophical analysis of the purposes of Sharia and its provisions in three areas: individual, political and legal, which require analysis and examination. Therefore, the issue of this article is: From the perspective of Avicenna and Mulla Sadra, as two Muslim philosophers, how have the purposes of Sharia and its role in regulating and developing the knowledge of jurisprudence, as well as establishing and deepening approaches such as governmental jurisprudence, been explained? In this article, the views of these two philosophers on this issue are expressed, and the results of the research are also presented below.
 
Keywords: maqāṣid al-sharīʿa, purposes of Sharia, philosophy of jurisprudential rulings, Avicenna, Mullā Ṣadrā.
Introduction
Maqāṣid al-Sharīʿa refers to the purposes and objectives that underpin the enactment of religious laws (Sharia), aimed at securing worldly and otherworldly benefits, promoting human welfare, and preventing harm and corruption. These objectives include the preservation of religion, life, intellect, progeny, and property. This study seeks to examine the purposes and objectives of Sharia (Islamic law) from the perspectives of Islamic philosophers. The central question of this research is: How have Avicenna and Mullā Ṣadrā, as two prominent Muslim philosophers, interpreted the objectives of Sharia and their role in regulating and advancing the field of Islamic jurisprudence (fiqh), as well as in solidifying and deepening approaches such as governance-oriented jurisprudence?
 
Materials & Methods
This research adopts a descriptive-analytical approach based on library sources.
 
Discussion and Results
Based on the findings presented in the study, the classification of the purposes of jurisprudence and the application of the rational method by Muslim philosophers such as Avicenna and Mullā Ṣadrā are rooted in their philosophical foundations. The philosophical principles of these Muslim philosophers have significantly contributed to the development of governance-oriented jurisprudence and the extraction of the systematic components of jurisprudence.

From the perspectives of Mullā Ṣadrā and Avicenna, the purposes of Sharia and the philosophy of jurisprudential rulings can be classified into three levels: devotional (ʿibādī) purposes, political purposes, and legal purposes. According to these Muslim philosophers, all these purposes aim at the perfection and elevation of the human soul, ultimately aligning with the definition of wisdom.
The purposes of devotional rulings are the objectives and aims of the laws and commandments that mandate worship of God in various forms, such as prayer, fasting, and hajj pilgrimage. These rulings are directly intended to promote growth and perfection, facilitate the journey toward God, cultivate a wholesome life, and elevate the human being from an animalistic state to an angelic (malakī) rank. Mullā Ṣadrā considers the purpose of establishing devotional rulings to be the remembrance and worship of God, fostering existential proximity (al-taqarrub al-wujūdī) to Him, and guiding the human soul toward the Divine. Devotional rulings serve as a means for the spiritual journey of the soul toward the ultimate end of existence, a journey that is realized through the knowledge and servitude of God. Avicenna, on the other hand, identifies two distinct dimensions in the philosophy behind devotional rulings. The first is the subjugation of base desires, the strengthening of the rational and immaterial aspect of the human being, and the cultivation of a transcendental disposition (al-hayʾat al-istiʿlāʾiyya) whereby the soul gains mastery over bodily impulses. In this framework, true happiness lies in attaining complete abstraction and absolute proximity to God.
In political rulings as well, concepts such as human felicity (saʿāda), drawing closer to God, and divine guidance cast their influence over the political philosophy and the purposes of political rulings. The establishment of governance and the creation of the madīna fāḍila (virtuous city), where the prophet possesses knowledge of true felicity, has attained the highest degree of nearness to God, and is capable of leading people toward divine proximity, are considered prerequisites for the perfection and elevation of the human soul, ultimately guiding humanity toward true felicity.

 
Conclusion
These two philosophers, drawing upon a virtue-based framework and employing their rational methodology, analyzed and classified the purposes of Sharia. The socio-political theory of Islamic philosophy can be utilized by Islamic jurists (fuqahāʾ) in the development of jurisprudence through a comprehensive approach to managing both the individual and society. The philosophical principles upheld by these thinkers, due to their proximity to governance-oriented jurisprudence in terms of ultimate goals—namely, the administration of society—serve as a solid foundation for the philosophy of governance-oriented jurisprudence. From this perspective, the journey toward God, existential proximity to Him, and the remembrance of God constitute the primary purpose behind the enactment of devotional rulings. Likewise, the establishment of governance, the implementation of divine policies to guide and perfect society toward God, and the regulation of social life by prophets represent the central objectives behind political rulings. Furthermore, the preservation of life, progeny, and property are regarded as the most fundamental principles in uncovering the purposes of Sharia in the domain of legal rulings

کلیدواژه‌ها English

maqāṣid al-sharīʿa
purposes of Sharia
philosophy of jurisprudential rulings
Avicenna
Mullā Ṣadrā
  1.            قرآن کریم

    1. ابن سینا(1376 ه.ش.)، الإلهیات من کتاب الشفاء . قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم. مرکز انتشارات.
    2. ابن سینا(1404ق)، الهیات من کتاب الشفا، تحقیق سعید زاید، قم: کتابخانه مرعشی
    3. ابن سینا(1363)، المبدأ و المعاد، تهران: موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران - دانشگاه مک گیل.
    4. ابن سینا(2007)، رسالة فی معرفة النفس الناطقة و أحوالها (أحوال النفس)، پاریس: دار بیبلیون.
    5. ابن‏سینا(1326)، تسع الرسائل فی الحکمة و الطبیعیات. قاهره: دار العرب.
    6. اترک. حسین(1393). فضیلت‏گرایی ابن سینا، پژوهشنامه اخلاق، شماره ،24، ص 24 ـ 28.
    7. اترک، حسن(1384)، سودگرایى اخلاقى. فصلنامه نقد و نظر، 265-300.
    8. اترک، حسین(1393)، نظریه اخلاقی ملاصدرا، آیینه معرفت، شماره39، ص 28 - 58.
    9. ایزدهی، سجاد وصدیق تقی زاده،(1399)، ضرورت و الزامات نظام‏وارگی در رویکرد فقه حکومتی، مجله علوم سیاسی، شماره 92.
    10. ایزدهی، سجاد(1394)، ماهیت فقه سیاسی، فصلنامه حقوق اسلامی، شماره 44
    11. حسینی، سیده زینب و دیگران(1403)، «منزلت عدمی – وجودی مصالح عبادات نسبت به احوال و معارف (با تکیه بر دیدگاه صدرالمتألّهین)، حکمت معاصر، سال 15، شماره 2.
    12. داوری اردکانی، رضا (1374)، فارابی، قم: طرح نو
    13. سبحانی، جعفر، 1396، تقریرات درس خارج اصول در تارنمای https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/sobhani/osool/96/961101/
    14. شهید اول (1400ق)، القواعد و الفوائد، تصحیح عبدالهادی حکیم، نجف:کتابفروشی مفید.
    15. شیرازی صدر الدین(1381)، کسر أصنام الجاهلیة، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
    16. شیرازی، صدرالدین( 1360)ب، الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
    17. شیرازی، صدرالدین(1354). المبدأ و المعاد، تهران: انجمن فلسفه ایران
    18. شیرازی، صدرالدین(1360)الف ، شرح أصول الکافی،تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    19. شیرازی، صدرالدین(1366). تفسیر القرآن الکریم، قم: بیدار.
    20. شیرازی، صدرالدین(1368)، الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، جلد: ۹، قم: مکتبة المصطفوی.
    21. طباطبایی، سید علی (1422)، ریاض المسائل فی بیان احکام الشرع بالدلائل، قم:مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین
    22. نجفی، محمد حسن (1362ش)، جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، تحقیق محمد قوچانی،بیروت: دار إحیاء التراث العربی
    23. صافی گلپایگانی، لطف الله( 1433)، لمحات فی الکتاب والحدیث والمذهب، قم: مکتبه آیه الله صافی گلپایگانی.
    24. طوسی، خواجه‏نصیر‏الدین‏(1356)، اخلاق ناصری. تهران: انتشارات خوارزمی.
    25. علیدوست(1384)، فقه و مقاصد شریعت، مجله فقه اهل بیت، شماره 41، قم: موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت
    26. فارابی(1405)، الجمع بین رأیی الحکیمین، تهران: مکتبة الزهراء.
    27. فاضل مقداد(1404ق)، التنقیح الرائع لمختصر الشرائع، قم، کتابخانه مرعشی نجفی.
    28. کمالیراده، طاهره و محمد( 1402)، انسان کامل« در اندیشه اشراقی سهروردی و در نظام فلسفه فارابی: 1 بررسی تطبیقی نظریه »قطب« و »حاکم آرمانی«، مجله پژوهشهای فلسفی، دوره 25، شماره 4.
    29. مقیمی، حاجی ابوالقاسم، (1397)، «اختیارات ولی فقیه در اجرای احکام و حوزه وضع قوانین.»، مجله گفتمان فقه حکومتی، شماره 7.