دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 7
مثال و خیال جایگاه عوالم واسط در هستیشناسی و معرفتشناسی عرفانی و هنر
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1393، صفحه 1-28
چکیده
نظریة عالم مثال نظریهای هستیشناختی است که عمدتاً در فلسفه، کلام، و بهویژه عرفان کارایی دارد. عالم خیال نیز عالمی است که انسان در ارتباط با عالم مثال به آن دست مییابد. امروزه کاراییهای جدیدی برای این عوالم در فلسفة دین، روانشناسی، فلسفة ذهن، هنر، و ادبیات نیز تعریف شده که اهمیت بسیاری است. نوع نگرش فرهنگ غرب به عوالم ماورا، ... بیشترنقد و بررسی دیدگاه استاد حائری یزدی (ره) دربارة مسئلة اتحاد عاقل و معقول (با ابتنا بر جستارهای فلسفی)
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1393، صفحه 29-42
چکیده
از آن مدد میگیرد، استاد حائری یزدی هم در کاوشهای عقل نظری و نیز در مقالهای که در کتاب جستارهای فلسفی چاپ شده است، به طور مبسوط در بیان و تحلیل برهان، کوشیده است. اما بیانات ایشان در زمینة اتحاد، که در جایی به نقد مرحوم رفیعی قزوینی پرداختهاند، مورد نقد دیگر اندیشمندان قرار گرفته است؛ در این مقاله به بررسی دیدگاه آقای حائری ... بیشترارادۀ آزاد از دیدگاه صدرالمتألهین
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1393، صفحه 43-63
چکیده
تقابل ضرورت علّی با ارادة آزاد از مباحث مهمی است که همواره ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. خلط بین اراده و اختیار و تقریر نادرست اشکال ارادة آزاد، باعث شده تا این مسئله با ابهامات فراوانی همراه باشد. برخلاف تصور رایج محور اصلی اشکال ارادة آزاد، تسلسل ارادهها نیست، بلکه از یک طرف پذیرفتن ضرورت علّی، و از طرف دیگر حدوث اراده و منتهیشدن ... بیشترنظام اخلاقی حارث محاسبی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1393، صفحه 65-85
چکیده
حارث محاسبی شناختهشدهترین عارف در حوزة عرفان اسلامی دورة نخست است. با توجه به آثار محاسبی بهیقین میتوان وی را یک متفکر اخلاق دانست. مهمترین اثر محاسبی الرعایه است که هم در شرق و هم در غرب شناخته شده است؛ شاید به این علت که این کتاب بهترین دستورالعمل برای حیات معنوی در حوزة تفکر اسلامی است. در این مقاله با استناد به آرا و آثار ... بیشترراهبرد آموزشی تجربۀ زیباییشناختی بر مبنای اندیشههای معرفتشناسی استاد جعفری
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1393، صفحه 87-107
چکیده
رویکرد معرفتشناختی هر متفکر در نوع نگرش تربیتی او تأثیرگذار است و روند فعالیت معلم در فرایند یادگیری را تعیین میکند. این مقاله، بر اساس مبانی معرفتشناسی علامه محمدتقی جعفری، با رویکرد کیفی و روش توصیفی ـ استنتاجی به بررسی ضرورتهای استفاده از تجربة زیباییشناختی در آموزش پرداخته است. لذا در آغاز بر اساس اسناد موجود، عناصر ... بیشتربررسی دیدگاه ملاصدرا و جان هیک در باب ارتباط نفس و بدن
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1393، صفحه 109-131
چکیده
ارتباط نفس و بدن از مباحث مهم فلسفة ذهن است. دربارة این ارتباط دو دیدگاه وجود دارد: یگانهانگاری و دوگانهانگاری؛ دوگانهانگاری دیدگاهی است که انسان را متشکل از دو جنبة بدن مادی و نفس مجرد میداند. یگانهانگاری که در تقابل با دوگانهانگاری است دو شاخه دارد: یگانهانگاری مادیگرایانه که حقیقت انسان را مادة محض تلقی میکند ... بیشترخیال و مثال در اندیشۀ ابن عربی و ملاصدرا
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1393، صفحه 133-160