نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان
2 استادیار دانشکدة علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
چکیده
رویکرد معرفتشناختی هر متفکر در نوع نگرش تربیتی او تأثیرگذار است و روند فعالیت معلم در فرایند یادگیری را تعیین میکند. این مقاله، بر اساس مبانی معرفتشناسی علامه محمدتقی جعفری، با رویکرد کیفی و روش توصیفی ـ استنتاجی به بررسی ضرورتهای استفاده از تجربة زیباییشناختی در آموزش پرداخته است. لذا در آغاز بر اساس اسناد موجود، عناصر معرفتشناسی علامه به عنوان مبانی نظری مورد بررسی قرارگرفته، سپس با تأکید بر دیدگاه ایشان در تنوع راههای شناخت و تنوع تجارب انسانی، ضرورت استفاده از قابلیتهای زیباییشناسی در آموزش تبیین شده و بر اساس ارتباط این دو بخش، اهمیت کاربرد آن در نظام تعلیم و تربیت استنتاج شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که توجه به کثرتگرایی در شناخت در اندیشة علامه جعفری، پایهگذاری خروج نظام تعلیم و تربیت از باریکاندیشی شناختی شده و توجه را به نوعی خاصی از سواد یعنی سواد زیباییشناختی رهنمون کرده است، همچنین نگرانی امر آموزش در ایجاد رغبت و تسهیل آموزشی اخلاقی در نظام تعلیم و تربیت را برطرف میکند
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Teaching Strategy of Aesthetic Experience Based on Epistemological Ideas of Allameh Jafari
نویسندگان [English]
- Zohreh Mottaghi 1
- Reza Ali Nowrozi 2
1
2
چکیده [English]
The epistemological approach of a thinker influences his attitudes to education, and determines teacher activity in the learning process. This article through a qualitative approach and based on a ‘descriptive- inferential’ method, examines the necessity of aesthetic experience in education based on Allama Jafari’s epistemological principles. So we at first, according to his works, consider Allama’s epistemological elements as theoretical principles, then focusing on his cognitive pluralism, explain the necessity of aesthetic experience in education, and analyze the importance of its use in the education system. The results show that regarding epistemic pluralism can get rid us of narrow perspectives in education and can lead us to a special kind of literacy i.e. aesthetical literacy
کلیدواژهها [English]
- Epistemology
- Aesthetics
- Education
- Allameh Jafari
- Aesthetic Experience