675648c2785e9a3
حکمت معاصر
علمی-پژوهشی فلسفه
تحلیل فلسفی تندى و کندى زمان

مهدی اسدی

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 1-36

https://doi.org/10.30465/cw.2024.49080.2058

چکیده
  گرچه این‌ مسأله که «آیا با ملاک‌های فلسفی زمان می‌تواند به تندى و کندى متصف‌شود؟» یکی از مسائل مهم فیزیک و فلسفه‌ی فیزیک در دنیای معاصر است، در طول تاریخ نیز برخی از فیلسوفان – گرچه به‌صورت سلبی – بدان پرداخته‌اند: آن‌ها معمولاً تعدد و تندى و کندى زمان را به‌عنوان یک احتمال مطرح کرده و سپس با ادله‌ی گوناگون به نقد آن ...  بیشتر

علمی-پژوهشی فلسفه
اعتبار اصول امتناع تناقض و طرد شق‌ثالث؛ منطقی یا روان‌شناختی (مروری بر برداشت‌ها و تفسیر‌های نادرست، اتهام‌های خودساخته و انواع مغالطه‌ در یک نقد)

مرتضی حاجی‌حسینی؛ محمد حسین اسفندیاری

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 37-79

https://doi.org/10.30465/cw.2024.49220.2059

چکیده
  منطق کلاسیک با این پیش‌فرض فلسفی که یک زبان غیرصوری وجود دارد که زبان صوری درصدد ارائه آن است تأسیس شده است. در این منطق، اصول امتناع تناقض و طرد شق ثالث، قضیه به شمار می‌آیند و برهان دارند. مرتضی حاج‌حسینی در کتاب طرحی نو از اصول و مبانی منطق، با این پیش‌فرض فلسفی که یک زبان غیرصوری وجود دارد که زبان صوری درصدد ارائه آن است و تشریح ...  بیشتر

علمی-پژوهشی فلسفه
مختصات معنایی نظام فیض از دیدگاه فلوطین و ابن عربی

حسن محمدزاده؛ منصور ایمانپور

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 81-111

https://doi.org/10.30465/cw.2024.49491.2064

چکیده
  «نظریه فیض» از ابداعات فلوطین و پاسخی بر مسأله‌ی صدور کثرات از واحد بود. از دیرباز تاکنون تبیین‌های متعددی از فیض، توسط حکما صورت پذیرفته است، اما تفسیر ابن‌عربی بسیار متفاوت است. پژوهشِ حاضر می‌کوشد مسأله‌ی: مختصات معناییِ نظام فیض را با موازنه‌ی آرای افلوطین و ابن‌عربی و با بهره‌گیری از روشِ: توصیف و تحلیلِ ارسطویی بررسی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی فلسفه
مواجهۀ رمزگرایانۀ شیخ اشراق با سنت افلاطونی در تلقی وی از خرد جاویدان

سیروس علیپور؛ حسین کلباسی اشتری

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/cw.2024.49031.2056

چکیده
  رمزگرایی از دیرباز در دین، عرفان و فلسفه به‌کار بسته‌شده است. شیخ اشراق با زبان رمزآگین، درون‌مایه‌های متعالیِ ناگشوده به زبان متعارف و عقل استدلال‌گر را به تصویر می‌کشد. او سنت پیشاارسطویی، به‌خصوص افلاطون را نمایندۀ غربی خمیرۀ ازلی حکمت می‌شمارد. مسئلۀ بنیادی مقاله، واکاوی نقش نگاه رمزاندیشانۀ سهروردی در تعبیر حکمت افلاطونی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی فلسفه
اثبات وجود خدا در آثار فارابی

لیلا کیانخواه

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/cw.2024.48864.2051

چکیده
  بحث از خدا به عنوان مبدأ عالم از جمله محوری‌ترین مباحث فلسفة فارابی است. فارابی در احصاء العلوم جزء سوم علم الهی را مختص بحث از خدا و موجودات غیر جسمانی و صفات آنها و اثبات وجود آنها می‌داند. بنابراین، از دیدگاه فارابی وجود خدا بدیهی نیست و یکی از مسائل علم الهی (مابعدالطبیعه) محسوب می‌شود و باید برای اثبات آن برهان اقامه شود. اما مراجعه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی فلسفه
مقایسه سه مرحله استکمال نفس نزد ابن طفیل و شیخ اشراق: کودکی تا بلوغ نفس

عرفان غلامی؛ نادیا مفتونی

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/cw.2024.48369.2041

چکیده
  مسئله استکمال نفس و رسیدن انسان به سعادت از مباحثی بوده است که در بین فلاسفه‌ی اسلامی از جمله ابن طفیل و شیخ اشراق حائز اهمیت فراوانی بوده است. این فیلسوفان در باب استکمال نفس، مراحل و شرایط و مقدماتی را ذکر نموده‌اند. همین امر نشان از توجه فیلسوفان اسلامی به بحث سلوک و عرفان عملی دارد. از آنجا که تحقیق درباره نفس و غایت و کمال او تاثیر ...  بیشتر