675648c2785e9a3
حکمت معاصر
نقش تشکیک وجود در فهم زبان دین از دیدگاه ملاصدرا

محسن حبیبی؛ فاطمه کریمی مزیدی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 57-80

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5759

چکیده
  از مسائل مهم حوزه دین‌پژوهی در دوران معاصر قابل‌فهم بودن زبان دین است. افرادی که آن را قابل‌فهم می‌دانند، در عرفی و همه فهم، یا رازآلود و نمادین بودن آن اختلاف‌نظر دارند. این مسئله به دلیل توجه ملاصدرا به تفسیر قرآن به‌وجهی مورد توجه وی نیز قرار گرفته است. ملاصدرا در هستی‌شناسی تنها وجود را اصیل می‌داند: به نظر او تنها وجود از واقعیت ...  بیشتر

بررسی و مقایسه فضیلت‌گرایی ابن مسکویه و مایکل اسلوت

محسن حبیبی؛ علی صادقی نژاد

دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 55-72

https://doi.org/10.30465/cw.2017.2710

چکیده
  اخلاق فضیلت‌‌گرا یکی از نظریه‌های اخلاق هنجاری است که،به‌جای تأکید بر وظیفه‌‌گرایی یا سودگرایی، بر فضیلت‌مندی فاعل اخلاقی تأکید می‌‌کند. ابن‌‌مسکویه در فضیلت‌‌گرایی متأثر از ارسطو و مایکل اسلوت متأثر از آرای هیوم است. مقایسة این دو نظریه نشان‌دهندة نقاط اشتراک و افتراق دو قرائت متفاوت از فضیلت‌گرایی است. نقش سعادت‌گرایی ...  بیشتر

منابع و مبانی نیایش‌‌ها و ادعیه در حکمت اشراقی شیخ شهاب‌الدین سهروردی

محسن حبیبی؛ عاطفه نصیری نصر

دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 75-98

چکیده
  چکیده شیخ شهاب‌الدین سهروردی ملقب به شیخ اشراق از سویی مدعی است که برای نیل به حقیقت فقط استفاده از استدلال عقلی کافی نیست و لازم است طالب حکمت اهل سیر و سلوک باطنی نیز باشد. از سوی دیگر معتقد است که محتوای فلسفه‌اش با آموزه‌‌های دینی هماهنگی تام دارد. او در سیر باطنی جایگاه ویژه‌‌ای برای عبادت، دعا، و نیایش قائل است و گاهی متناسب ...  بیشتر