675648c2785e9a3
حکمت معاصر

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

چکیده

شمس الدین سمرقندی کتابی دارد در منطق به نام قسطاس الأفکار و شرحی بر آن نگاشته است به نام شرح القسطاس فی المنطق. نسخه‌های خطی هر کدام از این دو اثر در مبحث قضایای حقیقیه و خارجیه دو تحریر دارند که به نظر می‌رسد ناشی از تغییر آرای منطقی سمرقندی دربارة قضایای خارجیه، حقیقیه و ذهنیه است. در تحریر اول این دو اثر، نسبت میان این قضایا در همة محصورات «عموم و خصوص مطلق» است؛ اما در تحریر دوم، این نسبت برای برخی محصوره‌ها به «عموم و خصوص من وجه» تغییر می‌کند. هم‌چنین، در تحریر نخست، یک قاعدة کلی (ضابط) برای نتیجه‌گیری در اختلاط قضایای خارجیه، حقیقیه و ذهنیه ارائه می‌شود و در تحریر دوم قاعدة کلی دیگری به جای آن معرفی می‌گردد. در واقع، تحریر دوم را می‌توان تصحیح برخی خطاهای تحریر اول در نظر گرفت. در این مقاله نشان خواهیم داد که این تلاش سمرقندی هرچند برخی مشکلات تحریر اول را بر طرف کرده اما همچنان برخی ایرادهای وارد بر آن را بی‌پاسخ گذاشته است. افزون بر این، بر تحریر دوم ایرادهای جدیدی وارد است که به تحریر اول وارد نمی‌شد. بنابراین، هیچ کدام از تحریرهای اول و دوم تحلیل درست و کاملی از اختلاط قضیه‌های سه‌گانه را ارائه نمی‌دهند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparison and evaluation of Samarqndī’s Double Version of mixed Ḥaqīqī-Khārijī Syllogisms

نویسنده [English]

  • Asadollah Fallahi

Iranian Institute of Philosophy

چکیده [English]

Shams al-Dīn Samarqandī has authored two logical books Qisṭās al-afkār and its self-commentary Sharḥ al-Qisṭās, both of which have two versions on ḥaqīqī and khārijī propositions, which seem to be due to the change of Samarkandi's logical opinions about ḥaqīqī and khārijī propositions. In the first versions of both the books, the relations between the propositions are mere implication (ʿumūm wa khuṣūṣ muṭlaq), but in the second version, the relations change to denial of implication (ʿumūm wa khuṣūṣ min wajhin). Also, in the first version, Samarqandī presents a universal rule (ḍābiṭ) for taking conclusions from mixed syllogisms composed of ḥaqīqī and khārijī propositions. Indeed, the second version can be seen as correcting the first version. In this paper, we shall show that even though Samarqandī’s attempt corrected some faults in the first version, it leaves some others uncorrected. In addition, there are new objections to the second version which would not been forwarded to the first version. Therefore, none of the first and second versions provides a correct and complete analysis of the mixing of the categorical khārijī, ḥaqīqī and mental propositions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Samarqandī
  • khārijī
  • ḥaqīqī
  • mental
  • first version
  • second version
  1. سمرقندی، شمس الدین، (1399)، قسطاس الافکار فی المنطق، تقدیم، تصحیح و تحقیق اسدالله فلاحی، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفة ایران.
  2. سمرقندی، شمس الدین، (1399)، قسطاس الافکار فی تحقیق الأسرار، تقدیم، تصحیح و ترجمة نجم الدین پهلوان، استانبول، ترکیه یازما اثرلر کورمو باشکانلیقی.
  3. سمرقندی، شمس الدین، شرح القسطاس فی المنطق، نسخة کتاب‌خانة ایاصوفیا ش.
  4. فلاحی، اسدالله، (1400)، «قضایای حقیقیه و خارجیه نزد ارسطو»، منطق‌پژوهی 12، صص 1-35.
  5. فلاحی، اسدالله، (1401)، «قضایای حقیقیه و خارجیه نزد شمس الدین سمرقندی»، منطق‌پژوهی 13، ش. 1، صص 143-166.
  6. فلاحی، اسدالله، (1401ب)، «قیاس مرکب از قضایای حقیقیه و خارجیه نزد شمس الدین سمرقندی»، فلسفه و کلام اسلامی، ج. 54، ش. 1 پذیرفته شده.
  7. فلاحی، اسدالله، (1401ج)، «دو تحریر از قضایای حقیقیه و خارجیه نزد شمس الدین سمرقندی»، جاویدان خرد، ج. 41، ش. 1، ص 5-36.