675648c2785e9a3
حکمت معاصر

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار فلسفه، دانشگاه پیام نور، رشته فلسفه و حکمت اسلامی

چکیده

مفهوم «کمال» در اندیشه ارسطو به‌طور کلی با دو واژه «انرگیا» و «انتلخیا» بیان شده است که هر دو در انگلیسی به (Actuality) ترجمه شده است. ارسطو در بحث علم‌النفس برای تعریف نفس یکبار نفس را به صورت بدن طبیعی تعریف کرده است و در ادامه آن را به «کمال اول» تعریف کرده است و «کمال نخستین» را در برابر کمال نهایی یا ثانوی قرار داده است. او در تبیین کمال بودن نفس و چرایی «کمال نخستین» برای نفس از آنالوژی تناسب بهره می‌گیرد. پرسش این است چرا در تعریف نفس از صورت به کمال گذر کرده است؟ معنی کمال در تعریف نفس چیست؟ مراد از «اولی» بودن در «کمال» در تعریف نفس چیست؟ چرا ارسطو نفس را کمال نخستین معرفی کرده است؟ مؤلفه‌های کمال نخستین نسبت به کمال نهایی چیست؟ بهره ارسطو از آنالوژی‌ها در تعریف نفس چه بوده است؟ در این نوشتار با بیان آنالوژی‌ها در تعریف نفس در صدد تحلیل این مسئله و پاسخگویی به این پرسش‌ها هستیم.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Conception of Actuality in Aristotle's Theory of Soul

نویسنده [English]

  • Hasan Abasi Hoseinabadi

Assistant professor of payame noor University

چکیده [English]

In Metaphysics Theta, Aristotle uses entelecheia (ἐντελέχεια) and energeia (ενέργεια) in contrast with dunamis (δύναμις, potency) in discussing the distinction between "actuality" and "potentiality" (both Greek terms, entelecheia and energeia, are typically translated as "actuality" in English). Aristotle's most influential application of "actuality" (entelecheia) is his claim in the second book of De Anima (On the Soul) that the soul is the "actuality" of an organic body that makes it alive. Aristotle uses the notion of "first actuality" in his definition of the soul. In fact, the soul is the "first actuality" of a natural body that is potentially alive. The "first actuality" is a kind of potentiality, while its exercise of function is its fuller or "second actuality". Aristotle’s analogy of proportion is used to explain the nature of the soul, as the "first actuality" of a natural body, and its relation to the body. The present study aims to contribute to understanding of the meaning of "actuality" in Aristotle's definition of the soul, especially in its quality of being "first", i.e. the "first actuality", and its relation to the "second actuality", as well as the role of analogy (analogia) in Aristotle's definition of the soul.

کلیدواژه‌ها [English]

  • soul؛ analogy؛ Aristotle
  • Actuality
  • actualization
-         ارسطو،  ( 1384).متافیزیک.ترجمۀشرفالدینخراسانی.چ3. تهران:انتشاراتحکمت.
-         ارسطو، (1389).سماع طبیعی. ترجمه محمدحسن لطفی. چ3. تهران: طرح نو.
-         ارسطو، (1378). درباره نفس. علیمراد داوودی. تهران: انتشارات حکمت.
-         داوودی، علی‌مراد.(1389).عقل در حکمت مشاء از ارسطو تا ابن سینا. چ2. تهران: حکمت.
-         عسگری، احمد.(1392). «معنای دوم دونامیس قوه در کتاب نهم مابعدالطبیعه». حکمت و فلسفه. شماره 33. صص 23-42.
-         قوام صفری، مهدی. (1387). نظریه صورت در فلسفۀ ارسطو.تهران.حکمت.چاپ دوم.
-         کاپلستون فردریک.(1370). تاریخ فلسفه یونان و رم. ترجمه سید جلال الدین مجتبوی . ج1. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
-         مسگری، علی اکبر. عسگری، احمد.(1391).«ماده اولی و تبیین کون و فساد در فلسفه ارسطو».فلسفه:57-88.
-         ویسنوفسکی، روبرت.(1389).متافیزیک ابن سینا. ترجمه مهدی نجفی افرا. تهران: نشرعلمی.
-          Aquinas, Thomas.(1951).SentenciaLibri De anima Commentary on Aristote's De Anima.translated by Kenelm Foster. O.P. and Sylvester Humphries. O.P. html edition by Joseph Kenny. O.P. New Haven: Yale University Press.
-          Ashworth, E. Jennifer, (2009). Medieval Theories of Analogy, Stanford Encyclopedia of Philosophy, Copyright. Http://Plato.stanford.edu/entries/ Analogy-medieval/(Substantive revision Fri Sep 11, 2009)
-          Bechler, Zev. (1995).Aristotle's Theory of Actuality. SUNY Series in Ancient Greek Philosophy Anthony Preus. Editor. State University of New York Press.
-          Blair ,George, A.,  (1967).“The Meaning of Energeia and Entelecheia in Aristotle”. International Philosophical Quarterly. Volume7. Issue1. pp 101-117.
-          BOER, W. SANDER.(2013).The Commentary Tradition on Aristotle's De Anima. (c. 126-c. 1360). LEUVEN UNIVERSITY PRESS.
-          Brentano, Franz.) 1975(.On Several Senses of Being in Aristotle. Ed& trans. Rolf George. University of California Press.
-          Eugene T. Gendlin.( 2012).Line Commentary on Aristote's De Anima. Books 1&2, Published by the Focusing Institue. 34 East Ln.. Spring Valley. NY10977.
-          LITTLE WILLIAM, H. W. FOWER and JESSIE COULSON.(1988). THE SHORTER OXFORD ENGLISH DICTIONARY. ON HISTORICAL PRINCIPLES. REVISED AND EDITED BY C.T.ONIONS. VOLUM1.A-MARKWORTHY. CLARENDON PRESS. OXFORD.
-          Menn.Stephen.( 1992)."Aristotle ant Plato on as Nous and as the Good'. The Review of Metaphysics. vol. 45, No. 3, pp 543-573.
-          Menn, Stephen.(2002)."ARISTOTLE'S DEFINITION ON SOUL AND THE PROGRAMME OF THE DE ANIMA". Created on 9 January 2002 at 21.47 hours.
-          Oksenberg Amelie &Martha C. Nussbaum.(1995).Assays on Aristotle an anima. K. V. Wilkes .  Print ISBN 019823600
-          Owens Joseph, John R. Catan. (1981). The Collected Papers of Joseph Owens. SUNY Press.
-          Owens Joseph.(1978).The Doctrine of Being in the Aristotelian Metaphysics. Pontifical institute of mediaeval studies Toronto Canada. third edition.
-          Plato ، Complete Works ، editor : J.M . Cooper ، Indiana Polis ، IN : Hacketl ، 1997
-          Polansky, Ronald.(2007).Aristotle's De Anima. Cambridge University Press. New York.
-          Sachs, Joe. (1999). Aristotle's Metaphysics. a New Translation by Joe Sachs. Santa Fe, NM: Green Lion Books.
-          Sachs, Joe. (1995). Aristotle's Physics: a Guided Study. Rutgers University Press.
-          Wisnovsky, Robert.(1964).Avicenna's Metaphysics in Context. Cornell University Press. Ithaca. New York.