675648c2785e9a3
حکمت معاصر

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تهران

2 استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران

چکیده

«اندیشیدن به غایت»، «سنجش بین غایات احتمالی» و «گزینش نهایی غایت و هدف مطلوب»، اولین مرحله -مرحله شناخت- از مراحل صدور فعل نزد فیلسوفان مسلمان در تحلیل فلسفه‎‌ عمل است. تحلیل‌های ناظر به شناخت غایت و هدف‌گزینی در این مرحله، از سنخ مباحث شناخت‌شناسی بوده و از این رو متاثّر از قوای ادراکی انسان و به‌خصوص قوّۀ خیال و تاثیر آن بر مبادی علمی صدور فعل است. مسأله اصلی این جستار، شناخت جایگاه، کارکرد و چگونگی تاثیرگزاری خیال در شناخت و انتخاب غایات (اهداف) است. ره‌یافت به دست آمده بیان‌گر تاثیرگزاری مؤثر و گستردۀ قوّه خیال بر«شناخت انسان از خود» و «انتخاب اهداف بر پایه آن» است. انگیزه و اراده به سوی رفتار یا عملی خاص نیز، مبتنی بر احساس نیاز و کمال‌جویی فاعل است که خود، در پرتو تصویرسازی‌های خیال از فاعل و اشیای پیرامونی وی شکل می‌گیرد. به شکلی که اهداف و انگیزه‌های رفتاری، متعلّق به تصویرهای تخیّلی انسان است و نه حقایق خارجی.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Functionalities of Imagination in the Process of ‘Ends-Thinking’ and ‘Ends-Choosing’ in the Issuance of Acts

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hosein Vafaiyan 1
  • Ahad Faramarz Ghramaleki 2

1 Ph.D. student in Islamic philosophy and Kalam, University of Tehran

2 Professor of Islamic Philosophy and Kalam Department, Tehran University

چکیده [English]

‘Thinking about ends, ‘measuring the possible ends’ and ‘the final selection of end or purpose’, are the first stage (the stage of cognition) of the stages of issuance of action for Muslim philosophers in their analysis of the philosophy of action. Analyses regarding the recognition of end and purpose at this stage, are epistemological, therefore are influenced by human perceptual powers, and particularly the mode of imagination and its effect on the scientific basis of act issuance. The main issue of this research is to recognize the place, function, and the influencing mechanism of imagination in the cognition and selection of ends (goals). The results show the effective and extensive influence of imagination power on ‘human self-knowledge’ and ‘the selection of goals’. Motive and will to do a particular behavior or act is also based on the needs and perfectionism of the subject, which is formed in the light of the images which imagination power constructs of the subject and its surrounding objects, so that behavioral goals and motivations are belonged to human’s imaginative images, not external facts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mulla Sadra
  • IMAGINATION
  • behavior
  • end
  • action
ابن‌سینا، شیخ‌الرئیس(1375)، الاشارات و التنبیهات(مطبوع ضمن شرح خواجه بر اشارات)، قم:‌ نشرالبلاغه.
ابن‌سینا، شیخ‌الرئیس(1379)، النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، تهران:دانشگاه تهران.
ابن‌سینا، شیخ‌الرئیس(1400 ق)، رسائلابن‌سینا، قم: بیدار.
ابن‌سینا، شیخ‌الرئیس(1404 ق)، التعلیقات، بیروت:مکتبة الاعلام الاسلامی.
ابن‌سینا، شیخ‌الرئیس(1980)، عیونالحکمۀ، بیروت: دارالقلم.
ابن‌عربی (1383)، فصوصالحکم، تهران: علمی و فرهنگی.
رضائی، مهران و زهرا تبرائی (1391)، «جایگاهحواسظاهریوحسمشترکدرادراکاتوافعالانسان»، دوفصل‌نامۀ بلاغ مبین، ش30.
رضائی، مهران و حسین هوشنگی (1393)، «مبادیصدورفعلاختیاریانسان»، دوفصل‌نامۀ علمی ـ ترویجی معارف عقلی، ش 29.
رضائی، مهران،مجید صادقیحسن‌آبادی،واحمد رستم‌پور(1392)، «تحلیلجایگاهخیالووهمدرگستردة ادراکات و افعال انسان ازمنظر صدرالمتألهین»، دوفصل‌نامۀ علمیـپژوهشیحکمتصدرایی، ش2.
سلیمانی، فاطمه (1384)، «بررسیارادةانسانازدیدگاهمتکلمینوفلاسفةاسلامی»،دوفصل‌نامۀ علمیـپژوهشی حکمتسینوی، ش30.
سبزواری، ملاهادی (1360)، حاشیهبرالشواهدالربوبیه، مشهد: المرکزالجامعیللنشر.
سهروردی، شهاب‌الدین (1375)، حکمتالاشراق، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم (1354)،المبدأ و المعاد،تهران:انجمن حکمت و فلسفه.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم(1302)، مجموعةالرسائلالتسعة، قم: نشر مکتبةالمصطفوی.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم(1360الف)،اسرار الآیات،تهران:انجمن حکمت و فلسفه.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم(1360ب)، الشواهدالربوبیه،مشهد: المرکز الجامعی للنشر.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم(1361)، العرشیه، تهران: مولی.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم(1362)، مجموعهرسائلتسعه، تهران: بی‌نا.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم(1363)،مفاتیحالغیب، تهران:مؤسسة تحقیقات فرهنگی.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم(1381)، کسرالاصنامالجاهلیه، تهران: بنیاد حکمت صدرا.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم(1383)، سهرسالة فلسفی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم(1422 ق)، شرحالهدایةالاثیریه، بیروت: دارالمورخالعربی.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم(1981)، الاسفارالاربعه،بیروت: دار إحیاءالتراث.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم(بی‌تا)، شرح الهیاتشفاء،قم:بیدار.
فخررازی، محمدبن عمر(1411 ق)، المباحث المشرقیه فى علم الالهیات و الطبیعیات‏، قم: بیدار.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم(1375)، شرح الاشارات و التنبیهات،قم:نشرالبلاغه.
وفائیان، محمدحسین (1395الف)، «تبیین«معرفتتشکیکی»برپایۀوجودانگاریمعرفتدرحکمتمتعالیه»،فصل‌نامۀ علمیـپژوهشیاندیشةدینی،ش 59.
وفائیان، محمدحسین (1395ب)، «تبیینجایگاهوکارکردقوۀخیالدرصدوررفتاروافعالعاقلانهازانسانباتأکیدبرمبانینفس‌شناسیصدرالمتألهین»، دوفصل‌نامۀ علمیـپژوهشیاخلاقوحیانی، دورة 6، ش 11.