675648c2785e9a3
حکمت معاصر

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چکیده

قدمت نظریة اتحاد عاقل و معقول به یونان باز می‌گردد و در آثار ارسطو و شاگردانش و نیز نو افلاطونیان به‌روشنی از آن یاد شده است، اما صدرالمتألهین این بحث را به کمال شکوفایی خود رساند؛ وی در اثبات اتحاد عاقل و معقول از دو برهان مدد می‌گیرد: در یکی از تحلیل وجود معلوم و در دیگری از طریق تحلیل وجود عالم سعی می‌کند مطلوب خویش را اثبات کند، که اولی به برهان تضایف و دومی به برهان نور و ظلمت نام‌گذاری شده‌اند.
استاد مصباح در برخی از آثار فلسفی خود نقدهای دقیقی بر این دو برهان وارد کرده‌اند که هرچند به تقریر صحیحی از برهان کمک می‌کنند، به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام از آن‌ها وارد نباشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Criticize and analyze the Misbah's criticisms to two Mulla Sadra's proofs in proving the unification of the intellect and intelligible

نویسنده [English]

  • Mohammad Hadi Tavakoli

چکیده [English]

The problem of the unification of the intellect and intelligible can be found in the philosophies of Plato and Aristotle. Indeed, it has been explained more clearly in Plotinus’ philosophy and the Neo-Platonic School and its followers. This problem has also been tackled by the thinkers of the Islamic world however it reached its culmination in the Transcendent Philosophy.
To prove the unification of the intellect and the intelligible, Mulla Sadra adduced two proofs, the ‘Argument of correlation’ and the ‘argument of light and obscurity’, which in the first one, he analyzes intellect existence and in the second analyzes intelligible existence. 
Misbah Yazdi in some of his philosophical books criticizes the mentioned proofs. In this article, after stating each of his refutals, I will evalute and cosequentley reject them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • unification of the intellect and intelligible
  • Non-material substance
  • conceptual knowledge
  • immediate knowledge
  • argument of Correlation
  • argument of light and obscurity