نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکدۀ الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
ملاصدرا و کانت، به عنوان دو فیلسوف مهم اسلامی و غربی، تأکید و تمرکز ویژهای بر مسئلۀ «خود» یا «نفس» داشتهاند. نفس از دیدگاه ملاصدرا معانی و مراتب گوناگونی دارد که در برخی از آنها، منفصل از بدن وجود داشته و در برخی مراتب، عین بدن میشود و پس از طی مراحل نباتی و حیوانی، عنوانِ نفس ناطقه بر آن قابل اطلاق است. این نوشتار درصدد تبیین این امر است که حدوث نفس ناطقه با پذیرش عقل نظری ممکن میشود اما بقای آن، در فرایند رشد عقل نظری و عملی صورت میپذیرد. این مسئله با دیدگاه کانت به عنوان فیلسوفی معرفتشناس که پیدایش نفس استعلایی را در کارکرد عقل نظری یا معرفت یقینی، و بقای آن را صرفاً در کارکرد عقل عملی میسر میداند، قابل مقایسه است
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Creation of Rational Soul and Transcendental Soul and their Continuation of Bieng According to Mulla Sadra and Kant
نویسندگان [English]
- Mohammad Kazem Elmi Sola 1
- Tooba La'l Sahebi 2
1
2
چکیده [English]
Mulla Sadra and Kant as two important Islamic and western philosophers have had peculiar concentration on the problem of the self or soul. According to Mulla Sadra, ‘self’ has different levels and degrees in which it occurs in different ways, in some degree it occurs independently, and in some other degree it becomes identical with body, and then through passing certain degrees, it occurs as rational soul. The present article tries to explain that the creation of the rational soul is possible by accepting theoretical intellect, but it continues to exist through the procedure of progress of theoretical and practical reason, and this is comparable to Kant, as an epistemologist philosopher, who holds that the creation of transcendental self depends upon the function of theoretical reason or certain knowledge, and the continuation of its being is based on the function of practical reason
کلیدواژهها [English]
- Rational Soul
- Transcendental Soul
- Creation
- Continuation of Being
- Knowledge