مهدیه سیدنورانی
چکیده
چکیده:فتوّت گرچه در باورعامه با خصایل پهلوانی و عیاری آمیختهگشتهاست اما در نظر فتوّتنامهنویسان، انسانِ صاحبفتوّت انسانِ اخلاقمداری است که تمام تلاشش رسیدن به فضایل نفسانی و ترک رذایل آن است تا بتواند به مقصد اصلی خود یعنی قلب/فطرت دستیابد. او برای متصف شدن به این خصایل نیک آیینها و آدابی را بهجا میآورد.مسألۀ اصلی ...
بیشتر
چکیده:فتوّت گرچه در باورعامه با خصایل پهلوانی و عیاری آمیختهگشتهاست اما در نظر فتوّتنامهنویسان، انسانِ صاحبفتوّت انسانِ اخلاقمداری است که تمام تلاشش رسیدن به فضایل نفسانی و ترک رذایل آن است تا بتواند به مقصد اصلی خود یعنی قلب/فطرت دستیابد. او برای متصف شدن به این خصایل نیک آیینها و آدابی را بهجا میآورد.مسألۀ اصلی پژوهش: ارتباط میان تعریف فتوّت و آیینهای نمادین آن در فتوّتنامهها با رسایل رمزی شیخاشراق است و اینکه آیا شیخ اشراق در لابهلای رسایل تمثیلی و عرفانی خود برای فتوّت جایگاه، تعریف و نمادهایی را قایل شدهاست؟روشتحقیق در این مقاله: روشی پدیدارشناسانه و تطبیقی است که با شیوۀ کتابخانهای انجام گرفته. یافتههای این پژوهش: برقراری پیوند میان رمزهای بهکارگرفتهشده در آثار سهروردی و فتوّتنامههای اسلامی است و نتایج این پژوهش: این است که شاید با نظری اجمالی نتوان سهروردی را به عنوان فتوّتنامهنویسی آشکار درنظرآورد اما با غور در نمادهای بهکار گرفتهشده در رسایل رمزی وی میتوان شواهدی بهدست آورد که او نیز از فتوّت و جرگۀ فتیان آگاه بوده و از آن با نمادهایی پوشیده یاد میکند. هرچند وی اصطلاح فتی و جوانمرد را بیشتر برای عرفای متأله استفاده میکند اما سلسله مراتب رموز جوانمردی در آثار وی مشاهده میشود که با مطالعۀ تطبیقی آن با فتوّتنامههای اسلامی رموز پنهان فتوّت او آشکار میشود.