675648c2785e9a3
حکمت معاصر
فلسفه
تطور میمِسیس به محاکات در اندیشه فارابی

مائده رحمانی؛ حسین اردلانی

دوره 15، شماره 2 ، بهمن 1403، ، صفحه 91-106

https://doi.org/10.30465/cw.2024.46527.2006

چکیده
  تطور مفهوم محاکات از فلسفه یونان تا فارابی و نسبت محاکات با هنر در اندیشه فارابی مسأله اصلی مقاله پیش رو است. مفهوم میمِسیس در فلسفه یونان نقشی کلیدی در تبیین افکار افلاطون و ارسطو پیرامون مباحث هنری داشته است. همین نقش کلیدی را می‌توان در فلسفه هنر فارابی پی گرفت. چرا که میمِسیس با ورود به مباحث فلسفه اسلامی به محاکات ترجمه شد و ذیل ...  بیشتر

فلسفه
فارابی و نقش تخیل در تحصیل سعادت

علی سیاح؛ شمس الملوک مصطفوی؛ رضا داوری اردکانی

دوره 12، شماره 2 ، آذر 1400، ، صفحه 189-218

https://doi.org/10.30465/cw.2022.32774.1746

چکیده
  فارابی سعادت را برترین خیری می‌داند که انسان به سوی آن در حرکت است. انسان که موجودی بالطبع مدنی است تنها از طریق حضور در مدینه‌ی فاضله است که می‌تواند به کمال و سعادت دست یابد. راه رسیدن به سعادت عبارت است از تعقل نظری، اندیشیدن به معقولات و فلسفه‌ورزی که البته در اختیار و انحصار خواص است. فارابی در این‌جا از نیروی خیال بهره می‌گیرد ...  بیشتر

مثال و خیال جایگاه عوالم واسط در هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی عرفانی و هنر

رضا الهی‌منش؛ محمد رودگر

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-28

چکیده
  نظریة عالم مثال نظریه‌ای هستی‌شناختی است که عمدتاً در فلسفه، کلام، و به‌ویژه عرفان کارایی دارد. عالم خیال نیز عالمی است که انسان در ارتباط با عالم مثال به آن دست می‌یابد. امروزه کارایی‌های جدیدی برای این عوالم در فلسفة دین، روان‌شناسی، فلسفة ذهن، هنر، و ادبیات نیز تعریف شده که اهمیت بسیاری است. نوع نگرش فرهنگ غرب به عوالم ماورا، ...  بیشتر