اعظم قاسمی؛ آریا یونسی
چکیده
وصیتنامهای که از فخر الدین رازی باقی مانده است از گذشتههای دور مورد بحث و تفسیر بوده است؛ در وصیتنامه روش قرآنی برتر از کلام فلسفه قرار داده شده است و همین سبب شده است که عالمانی مانند ابن عماد حنبلی و نویسندگان معاصری مانند فتح الله خلیف تصور کنند که این بیان، نشانه توبه متکلم از بحث استدلالی است. همچنین، جملهای از قول ابن ...
بیشتر
وصیتنامهای که از فخر الدین رازی باقی مانده است از گذشتههای دور مورد بحث و تفسیر بوده است؛ در وصیتنامه روش قرآنی برتر از کلام فلسفه قرار داده شده است و همین سبب شده است که عالمانی مانند ابن عماد حنبلی و نویسندگان معاصری مانند فتح الله خلیف تصور کنند که این بیان، نشانه توبه متکلم از بحث استدلالی است. همچنین، جملهای از قول ابن صلاح که فخر از کلام ابراز ندامت کرد، سبب تقویت این دیدگاه شده است. در این نوشته با بررسی این تفاسیر نشان خواهیم داد که با توجه به کلیت وصیتنامه و آنچه که در آن آمده است معنای سخن رازی حاکی از توبه و پشیمانی نیست، بلکه بیان موضعی میانه است میان عقلگرایی افراطی و انکار عقل که این دیدگاه میانه روانه را همیشه داشته است و در آثار دیگرش نیز وجود دارد. همچنین نشان داده شده است که آنچه از ابن صلاح درمورد ندامت فخر از پرداختن به کلام روایت شده است از چند جهت مخدوش است، چون هم مستندی ندارد و راویانی که از ابن صلاح روایت کردهاند فاصلهای چند قرنی با او دارند؛ لذا پذیرفتن صحت آن دشوار است. در نهایت نتیجه گرفته میشود که این روایت افسانهای جعلی است که از جانب عالمان ظاهری مخالف کلام بسط یافته است و با شتابزدگی تفسیرهایی غیرمعتبر به دست دادهاند.
محسن حبیبی؛ علی صادقی نژاد
چکیده
اخلاق فضیلتگرا یکی از نظریههای اخلاق هنجاری است که،بهجای تأکید بر وظیفهگرایی یا سودگرایی، بر فضیلتمندی فاعل اخلاقی تأکید میکند. ابنمسکویه در فضیلتگرایی متأثر از ارسطو و مایکل اسلوت متأثر از آرای هیوم است. مقایسة این دو نظریه نشاندهندة نقاط اشتراک و افتراق دو قرائت متفاوت از فضیلتگرایی است. نقش سعادتگرایی ...
بیشتر
اخلاق فضیلتگرا یکی از نظریههای اخلاق هنجاری است که،بهجای تأکید بر وظیفهگرایی یا سودگرایی، بر فضیلتمندی فاعل اخلاقی تأکید میکند. ابنمسکویه در فضیلتگرایی متأثر از ارسطو و مایکل اسلوت متأثر از آرای هیوم است. مقایسة این دو نظریه نشاندهندة نقاط اشتراک و افتراق دو قرائت متفاوت از فضیلتگرایی است. نقش سعادتگرایی در اخلاق فضیلت یکی از این نقاط افتراق است.ابنمسکویه فضیلتگرایی را با تأکید بر سعادتگرایی تبیین میکند و اسلوت با نفی سعادتگرایی. عقلگرایی نیز یکی دیگر از نقاط افتراق است؛ درحالیکه عقلگرایی جایگاهی اساسی در نظریة ابنمسکویه دارد، در دیدگاه اسلوت، که عاطفهگراست، فاقد چنین جایگاهی است. درمجموع، نظریة ابنمسکویه،بهدلیلتأکید بر سعادت و عقلانیت، منسجمتر و منطقیتر است. تأکید اسلوت بر عاطفهگرایی از نقاط ضعف نظریةوی است و تالیهای فاسدیدارد.