ابن سینا، حسین بن عبدالله (1404الف). التعلیقات. بیروت: مکتبة الاعلام الاسلامی.
_________ (1404 ب). الطبیعیات من کتاب شفا. قم: مکتبة آیت الله مرعشی نجفی.
_________ (1387). النّجاة من الغرق فی بحر الضلالات.چاپ سوّم، تهران: دانشگاه تهران.
_________(1413). الاشارات و التنبیهات در ذیل شرح الاشارات و التنبیهات، چاپ سوّم، بیروت: نعمان.
_________ (1373). برهان شفا. ترجمه ی قوام صفری. تهران: فکر روز.
ابن رشد. محمّدبن احمد (1377). تفسیر مابعدالطبیعه. تهران: حکمت.
ارسطو (1366). متافیزیک (مابعدالطبیعه). ترجمه شرف الدّین خراسانی. تهران : گفتار.
_________ (بی تا). فی النّفس. مقدّمه و تحقیق عبدالرّحمن بدوی. بیروت: دارالقلم.
ارشد ریاحی، علی (1383) تحلیل انتقادی ادلّه ی اتّحاد عاقل و معقول. مقالات و بررسی ها (فلسفه و کلام). دانشگاه تهران، پاییز و زمستان1383. دفتر 76. ص 215-197.
افلاطون (1384). تیمائوس. در مجموعه آثار فلسفی افلاطون. ترجمه محمد حسن لطفی. تهران : خوارزمی.
افلوطین (1413). اثولوجیا. تحقیق عبدالرّحمن بدوی. قم : بیدار.
_________ (1366). انئادها ( در دوره آثار افلوطین). چاپ اول، ترجمه محمد حسن لطفی. تهران: خوارزمی.
اکبری، رضا (1379). اتّحاد عاقل و معقول از دیدگاهی دیگر. خردنامه صدرا. بنیاد حکمت صدرا. تابستان 1379، شماره 20، ص 89-83.
بغدادی، ابوالبرکات (1373). المعتبر فی الحکمة. چاپ دوم، اصفهان: دانشگاه اصفهان،.
بهمنیار، ابولحسن (1375). التحصیل. تصحیح و تعلیق مرتضی مطهّری. چاپ دوم، تهران: دانشگاه تهران.
توکّلی محمد هادی، سعیدی مهر محمد (1392الف). نقد و بررسی اشکالات علّامه طباطبایی بر برهان تضایف در اثبات اتّحاد عاقل و معقول. حکمت معاصر. پژوهشگاه علوم انسانی. سال چهارم. شماره سوم. ص 39-23.
_________ (1392ب).بررسی برهان علّامه طباطبایی بر اتّحاد عاقل و معقول. حکمت معاصر. سال چهارم. شماره دوم، ص 52- 37.
جوادی آملی، عبدالله (1386).رحیق مختوم. چاپ سوم، قم: اسراء.
رازی، فخرالدین محمدبن عمر (1404). شرحی الاشارات. چاپ دوم، قم: مکتبة آیت الله مرعشی نجفی.
_________ (1411). المباحث المشرقیّة فی العلمِ الالهیات و الطبیعیات. چاپ دوم، قم: بیدار.
سبزواری، هادی بن مهدی (1367). شرح منظومه. قم: مصطفوی.
___________( 1383)، تعلیقات بر اسفار. در الحکمة المتعالیه فی الاسفار الاربعة العقلیّة . تهران: دارالمعارف الاسلامیة.
سهروردی، شهاب الدّین (1375). مجموعه مصنّفات. تصحیح و مقدّمه ی هانری کربن. سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی.چاپ دوم، تهران: موسسه مطالعات تحقیقی و فرهنگی.
صدرالمتألّهین، صدرالدّین محمّد ( 1981). الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیّة. بیروت. چاپ سوم، دار احیاء التراث.
________ (1387 الف) رسالة فی اتّحاد العاقل و العقول. تصحیح، تعلیق و مقدّمه بیوک علیزاده. تهران: بنیاد حکمت صدرا.
________ (1387 ب) سه رساله فلسفی، چاپ سوم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
________ (1385). مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتالّهین. تهران: حکمت.
همو(1361). عرشیه. تهران: مولی.
________ (1360). الشواهد الربوبیّة فی المناهج السلوکیّة. تصحیح و تحقیق سید جلال آشتیانی. مشهد: المرکز الجامعی للنّشر.
________ (1363الف). مفاتیح الغیب. مقدّمه و تصحیح محمد خواجوی، تهران: موسسه تحقیقات فرهنگی.
________ (1363 ب). المشاعر، چاپ دوم، تهران: طهوری.
________ (1381). المبدأ و المعاد. چاپ اول، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
طباطبائی، سید محمد حسین، (1424). نهایة الحکمة. تصحیح و تعلیق زارعی سبزواری. قم: اسلامی.
________ (1981). تعلیقات بر الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیّة. بیروت : دار احیاء التراث.
عبودیّت، عبدالرسول (1387). درآمدی به نظام حکمت صدرایی. چاپ دوم، تهران: سمت.
علیزاده بیوک (1380). نگاهی به پیشینه ی نظریّه اتّحاد عاقل و معقول. متین. پژوهشکده امام خمینی. شماره 11 . ص 126- 109.
رفیعی قزوینی، سید ابولحسن (1362). اتّحاد عاقل به معقول. مقدّمه و تعلیقه علامه حسن زاده آملی. تهران : مرکز انتشارات علمی و فرهنگی.
قمی، عباس بن محمدرضا ( شیخ عباس). (1416) سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار مع تطبیق النّصوص الواردة فیها علی بحارالانوار. 2 جلدی.قم: دار الاسوة.
مصطفوی، زهرا (1383). مقایسه ی نگرش صدرالمتألّهین و ابن سینا در مسئله اتّحاد عاقل و معقول. خردنامه صدرا، شماره 36 ، ص 37-27.
مطهّری، مرتضی (1369). مقالات فلسفی. چاپ اول، تهران: حکمت.
___________(1389). مجموعه آثار شهید مطهّری. تهران : صدرا.
یزدی، محمّد تقی مصباح (1405). تعلیقه علی نهایة الحکمة. قم : در راه حق.