675648c2785e9a3
حکمت معاصر

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانشیار گروه فلسفه دانشگاه پیام نور، تهران

چکیده

چکیده:
ملاصدرا و زاگزبسکی دایرۀ معرفت را به فهم وسعت داده اند، معتقدند فاعل شناسا می تواند با کسب فضایل عقلانی و اخلاقی به طور ارادی بستر مناسب شکل گیری باور صادق را مهیا نماید. ایشان فضایل عقلانی را موجد باور می دانند و معتقدند فضایل اخلاقی در مؤدی بودن باور به صدق مؤثرند و رذایل اخلاقی مانع حصول باور صادق هستند. از نظر زاگزبسکی و ملاصدرا فاعل شناسا به طور آگاهانه و ارادی می تواند برخی از فضایل اخلاقی و عقلانی را در خود ایجاد کند و رذایل اخلاقی را از بین ببرد تا زمینه و شرایط اعتمادپذیر و قابل اطمینانی برای شکل گیری و ایجاد باورها ایجاد شود. از نظر ایشان فاعل شناسایی که انگیزه و نیّت کسب معرفت را دارد می تواند با ایجاد بستر و زمینه مناسب برای حصول باور صادق، به صدق دست یابد. در این پژوهش پی گیری می شود در نظریه معرفت شناختی و فلسفه ملاصدرا دایره آگاهی های معتبر انسان به گستردگی فهم است؟ و اگر اینگونه است از نظر ملاصدرا چه عواملی در شکل گیری و مؤدی به صدق بودن فهم به عنوان علل زمینه ای مؤثر هستند؟ 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The problem of Understanding In Mulla Sadra’s Epistemology and Zagzebski’s Virtue Theory

نویسندگان [English]

  • akram asgarzadeh mazraeh 1
  • seyd ali alamol hoda 2

1 Assistant professor of philosophy department, Mohaghagh-eArdabili University, (corresponding author)

2 Associate professor of philosophy department, Payemenoor University, Tehran

چکیده [English]

 
Abstract
Mulla Sadra and Zagzebski expanded the scope of knowledge in such a way that it includes the concept of understanding. They argued that the subject can, by achieving rational and ethical virtues voluntarily provide suitable grounds for the formation of true beliefs, they also believe that ethical vices prevent the achievement of true belief. In other words, Zagzebski and Mulla Sadra argue that the knower can intentionally develop some of the moral and intellectual merits/virtues and remove vices so that a proper ground is created for the formation and development of true beliefs. In their view, the subject who has the motive and intention of knowledge acquiring can achieve truth by preparing the proper ground.
Is the domain of valid knowledge, in Mulla Sadra’s epistemological and philosophical theory, extensive enough to include understanding,? And if so, in Mulla Sadra's opinion, what factors contribute to the formation and validity of understanding as the underlying causes?

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Mulla Sadra
  • Episteme
  • knowledge. Zagzebski
  • virtue epistemology
کتاب نامه
ارشد ریاحی، علی، اسکندری، حمیدرضا (1391)، عوامل مؤثر در تکامل نفس انسانی از دیدگاه ملاصدرا، خردنامه صدرا، شماره 70.
حسینی شاهرودی، سید مرتضی و سلحشور، زهرا (1393)، علم حضوری از دیدگاه سهروردی و ملاصدرا، دو فصلنامه علمی پژوهشی حکمت صدرایی، شماره دوم سال 93.
سلیمانی، فاطمه (1389)، نقش تهذیب نفس در کسب معرفت از نگاه ملاصدرا، خردنامه صدرا، شماره 61.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1371)، مفاتیح الغیب، (محمد خواجوی)، تهران، انتشارات مولی.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1383)، ترجمه و شرح اصول کافی، (محمد خواجوی)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1383)، اسفار اربعه، (مقصود محمدی)، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1390)، مبدء و معاد، (جعفر شانظری)، قم: انتشارات دانشگاه قم.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1366)، ترجمه و شرح شواهد الربوبیه، (جواد مصلح)، تهران: انتشارات سروش.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1360)، اسرار الآیات، (محمد خواجوی)، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1376)، رساله سه اصل، (محمد خواجوی)، تهران: مولی.
فنائی اشکوری، محمد (1389)، عرفان متعالی (دیدگاه و جایگاه عرفانی صدرا)، خردنامه صدرا، شماره 62.
کرمانی، طوبی (1391)، شالودة هستی (تحریری از جایگاه انسان شناسی در حکمت متعالیه)، خردنامه صدرا، شماره 70.
مرتضایی، اسداله (1392)، بررسی مفهوم علم در معرفت شناسی ملاصدرا، پژوهش های علوم انسانی، شماره 27.
منافیان، سید محمد (1387)، مقدمه یی بر فلسفه اخلاق ملاصدرا، خردنامه صدرا، شماره 51.
Faine, Gail, (1990), Knowledge and Belief in Republik V-Vil, in: Stephen Eveson ced, .j, Epistemology Compain to Ancient
Zagzebski, L. (2009), On Epistemology, Wadsworth, CanGage Learning.
Zagzebski, L. (1996), Virtue Of The Mind, Cambridge University Press.