675648c2785e9a3
حکمت معاصر

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار فلسفة اخلاق/ دانشگاه زنجان

چکیده

چکیده
زندگی اجتماعی متضمن پذیرش برخی بایدها و نبایدهاست که محدودیت‌هایی را برای آزادی‌های فردی ایجاد می‌کند. از سویی وجود این هنجارها، که آن‌ها را قانون می‌نامیم، برای برقراری نظم و امنیت در جامعه ضروری است، از سوی دیگر در برخی مواقع قانون با آزادی‌های افراد جامعه در تعارض قرار می‌گیرد. با توجه به اهمیت فراوان دو مقولة قانون و آزادی فردی و امکان‌نداشتن حذف این دو به فلسفه‌ای نیاز داریم تا به مسئلة تعارض‌های احتمالی میان آن‌ها پاسخ دهد. آین رند فیلسوفی است که در جایگاه مدافع نظریة خودگرایی اخلاقی شناخته شده است. به‌نظر می‌آید با توجه به مبانی فلسفی و اخلاقی‌ای که وی مطرح می‌کند، بتوان پاسخی مناسب به مسئلة تعارض مذکور داد. به‌نظر می‌آید رند از مبانی‌ای برای حل تعارض مذکور استفاده می‌کند که سازگاری درونی بالایی دارند. اما از آن‌جا که وی متفکری خودگراست و مبنای پاسخ وی به مسئلة تعارض آزادی‌های فردی با قانون نیز نظریة اخلاقی خودگرایانة اوست، به‌نظر می‌آید نوعی ناسازگاری میان تأکید بر قانون و حقوق فردی با خودگرایی اخلاقی وجود داشته باشد؛ زیرا قانون خاصیت محدودکنندگی دارد و حقوق فردی نیز مستلزم درنظرگرفتن ارزش ذاتی دیگران است، حال آن‌که در خودگرایی اخلاقی تأکید بر اصالت فرد و منافع وی است و تا حد زیادی ارزش ذاتی انسان‌‌های دیگر نفی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Ayn Rand’s Answer to Contradiction between Law and Personal Freedom

نویسنده [English]

  • raham sharaf

Assistant Professor of Moral Philosophy, University of Zanjan

چکیده [English]

Abstract
Social life requires acceptance of some norms by individuals which in turn restrict their freedom. Though the norms or so-called laws are essential to preserve order and security in the society, the laws conflict with individuals’ freedom in some cases. Due to the importance of law and individuals’ freedom and the impossibility to rule out both, a kind of philosophy is needed to resolve any possible conflicts. Ayn Rand is a philosopher who has become known as an advocate of ethical egoism. In this paper, I first discuss how previously mentioned conflict can be resolved by adopting her philosophical and ethical foundations and since it is based on her ethical theory, a brief report of her ethical egoism will be presented. Next, it will be discussed, from Rand’s point of view, why an individual enters the society. According to Rand, a rational egoist individual enters society and communicates with other individuals to receive benefits through career and knowledge. However, the individual’s interests may conflict each other. Here Rand holds that the concept of politics and government is raised to protect individual’s freedom and establish public order in the society. Finally, Rand’s response to the conflict between law and individuals’ freedoms will be analyzed and its strengths and weaknesses will be expressed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Ayn Rand
  • ethical egoism
  • individual’s freedoms
  • individual’s rights
  • Politics
کتاب‌نامه
Bernstein, Andrew (1984). Objectivism in One Lesson an Introduction to the Philosophy of Ayn Rand, United States: Hamilton Book.
Harriman, David (1999). Journals of Ayn Rand, New York: A Plume Book.
Rachels, James (1998). The Elements of Moral Philosophy, New York: McGraw-Hill.
Rand, Ayn (1964 a). Man’s Rights, New York: A Signet Book.
Rand, Ayn (1964 b). The Nature of Goverment, New York: A Signet Book.
Rand, Ayn (1964 c). The Objectivist Ethics, New York: A Signet Book.
Rand, Ayn (1964 d). The Virtue of Selfishness, New York: A Signet Book.
 Rand, Ayn (1967). Capitalism: The Unknown Ideal, New York: Penguin Group.
 Rand, Ayn (1984). Philosophy: Who Needs It, New York: A Signet Book.
Rand, Ayn (1990 a). Our Cultural Value-Deprivation, New York: A Meridian Book.
Rand, Ayn (1990 b). Representation without Authorization, New York: A Meridian Book.
Rand, Ayn (1990 c). The Voice Of Reason Essays In Objectivist Thought, New York, A Meridian Book.
Rand, Ayn (2009). Objectively Speaking Ayn Rand Interviewed, Edited By Marlene Poditske, United States: The Ayn Rand Institute.
Rnd, Ayn (1964 e). Atlas Shrugged, New York: Penguin Group.