675648c2785e9a3
حکمت معاصر

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر/ دانشگاه هنر اصفهان

2 دانشیار گروه هنرهای تجسمی/ دانشگاه هنر اصفهان

3 دانشیار گروه سینما و تئاتر/ دانشگاه هنر تهران

چکیده

چکیده
شناخت هنر اسلامی فارغ از مباحث هستی‌شناختی و معرفت ذوقی و شهودی متأثر از ورود آثار هنری به موزه (به‌مثابة محصول فرهنگی تمدن غرب) و نظام معرفت‌شناختی متمایز آن است. حرکت هنر اسلامی در امتداد زمان و مکان و حضور در نظام اندیشگانیِ دیگری، بر کیفیت حصول معرفت مخاطب تأثیر می‌گذارد. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و بهره‌گیری از منابع اسنادی می‌کوشد تا چگونگی حصول معرفت هنر اسلامی را در سیری تاریخی آشکار کند. جستار حاضر با معرفی سه نظام معرفتی شرق‌شناسی، زیبایی‌شناسی، و مطالعات بینافرهنگی در موزه‌های غرب، شناخت از هنر اسلامی به‌مثابة «کالای مادی»، «هنر»، و «کالای فرهنگی» و شکل‌گیری سه ارزش متمایز اقتصادی، زیبایی‌شناختی، و نمادین را در هنر اسلامی آشکار می‌کند. بنا بر یافته‌های پژوهش، معرفت هنر اسلامی در موزه‌ها نه مبتنی بر ملاک‌های حسن‌شناسی و غایت‌شناسی در فلسفة‌ اسلامی، بلکه کاملاً متأثر از معرفت به هنر در تفکر غرب است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Understanding Islamic Arts in Epistemological System of Western Museums

نویسندگان [English]

  • maryam dashtizadeh 1
  • asghar javani 2
  • farzan sojoudi 3

1

2

3

چکیده [English]

Abstract
Islamic Arts in Museums, are distracted from their original function and placed in another world. Though the role of museums in the semantic transformation of Islamic arts is an open question in this study. In this regard, the formation of the first collections of Islamic art (from the late 18th century to the twentieth century in Europe and then in America) is of great importance. Hence our present understanding of Islamic arts is significantly influenced by the legacy and dominant discourses of those first temporary exhibitions in the West and their approaches. This study is qualitative and used descriptive and analytical method. The article assumes that Islamic arts experience different valuesat Western museums, though, an analysis of the literature is presented and three dominant approaches of orientalism, art history, and cross-cultural studies at museums. The results show that domination of the mentioned epistemological Systems, in early museums of Islamic art in the West, has affected our understanding of Islamic heritage as "goods", "art" and “Cultural Goods", and correspond to three distinct values, i.e. economic, aesthetic, and symbolic, in Islamic art. According to this study Semantic transformation and assigning different values are the consequences of representation of Islamic art in museums.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: Semantic transformation
  • Islamic Arts
  • Western museums
  • Cultural Goods
کتاب‌نامه
پازوکی، شهرام (1388). حکمت هنر و زیبایی در اسلام، تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
سعید، ادوارد (1377). شرق‌شناسی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
گاندی، لیلا (1388). پسااستعمارگرایی، مترجمان: مریم عالم‌زاده و همایون کاکا سلطانی، تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
گرابر، الگ و دیگران (1389). تجلی معنا در هنر اسلامی، ترجمة اکرم قیطاسی، تهران: سورة مهر.
 
Blair, Sheila, S. and Bloom, Jonathan, M. (2003). ‘The Mirage of Islamic Art: Reflections on the Study of an Unwieldy Field’, The Art Bulletin, 85 (1).
Doumani, B. (2012). ‘The Power of Layers or the Layers of Power? The Social Life of Things as the Backbone of New Narratives’, In G. K. Bonoît Junod, Islamic Art and The Museum, London: Saqi Books.
Duncan, C. (2003). ‘Art Museums and the ritual of citizenship’, In S. M. Pearce, Interpreting Objects and Collections, Taylor & Francis e-Library.
Gonnella, J. (2012). ‘Islamic Art versus Material Culture: Museum of Islamic Art or Museum of Islamic Culture? approaches to art and archeology of the Muslim world in the twenty-first century’, In G. K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum G. K, London: Saqi Books.
J.Roxburgh, D. (2000). ‘Au Bonheur des Amateurs: Collecting and Exhibiting Islamic Art, ca. 1880-1910’, Ars Orientalis, Vol. 30.
Komaroff, L. (2000). ‘Exhibiting the Middle East: Collections and Perceptions of Islamic Art’, Ars Orientalis, Vol. 30.
Kramer, G. (2012). ‘The Cultural Turn, the Spatial Turn and the Writing of Middle Eastern History’, In G. K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum, London: Saqi Books.
Muller-Wiener, M. (2012). Islamic Art versus Material Culture: Museum of Islamic Art or Museum of Islamic Culture? approaches to art and archeology of the Muslim world in the twenty-first century. In G. K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum, Saqi Books.
Ölcer, N. (1999). ‘Living the past: the Museum of Turkish and Islamic Art’, Museum International, 51iii.
Pearce, S. M. (2003). Interpreting Objects and Collections, Taylor & Francis e-Library.
Pomian, Krzystof (1987). ‘The collection: Between the visible and the invisible’, In Pearce, S. M. (2003), Interpreting Objects and Collections. Taylor & Francis e-Library.
Preziosi, D. (2006). ‘Art History and Museology: Rendering the Visible Legible’, In S. Macdonald, A Companion to Museum Studies, Blackwell Publishing.
Troelenberg, E. (2012). ‘Islamic Art and the Invention of the Masterpiece : Approaches in Early Twentieth-century Scholarship’, In G. K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum, London: Saqi Books.
Weber, S. (2012). ‘A Concert of Things: Thoughts on Objects of Islamic Art in the Museum Context’, In G. K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum, London: Saqi Books.
Wood, B. (2000). ‘A Great Symphony of Pure Form: The 1931 International Exhibition of Persian Art and Its Influence’, Ars Orientalis, 30.