675648c2785e9a3
حکمت معاصر

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیارگروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران. ایران

چکیده

این مقاله به بررسی تطبیقی روش‌شناسی شناخت در فلسفه ابن عربی و سورن کیرکگور می‌پردازد. ابن عربی در چارچوب عرفان اسلامی، معرفت حقیقی را از طریق تجربه‌های شهودی و کشف باطنی می‌داند، در حالی که کیرکگور در الهیات مسیحی، حقیقت را امری شخصی و ذهنی معرفی کرده و بر جهش ایمانی تأکید دارد. این پژوهش با روش تحلیل تطبیقی، وجوه اشتراک و افتراق این دو فیلسوف را بررسی کرده است. نتایج نشان می‌دهد که هر دو فیلسوف بر تجربه شخصی و فراتر رفتن از عقل برای شناخت حقیقت تأکید دارند. ابن عربی فرآیند معرفت را تدریجی و مبتنی بر سلوک عرفانی می‌بیند، در حالی که کیرکگور آن را تجربه‌ای ناگهانی و مبتنی بر ایمان می‌داند. ابن عربی حقیقت را با وحدت وجود و کیرکگور آن را به عنوان تجربه‌ای فردی و رابطه‌ای شخصی با خداوند مطرح می‌کند. با وجود تفاوت‌های فرهنگی و دینی، هر دو فیلسوف به نقش تجربه فردی و محدودیت عقل در شناخت حقیقت تأکید دارند. این پژوهش نشان می‌دهد که ایمان و تجربه‌های معنوی از ارکان مشترک در هر دو سیستم فکری هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

knowledge and truth; Comparison of cognition methodology in the philosophy of Ibn Arabi and Soren Kierkegaard

نویسنده [English]

  • Hosein Shams

Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran. Iran

چکیده [English]

Abstract
This paper presents a comparative study of the epistemological methodologies in the philosophy of Ibn Arabi and Søren Kierkegaard. Ibn Arabi, within the framework of Islamic mysticism, views true knowledge as attained through mystical experiences and inner revelation, whereas Kierkegaard, within Christian theology, presents truth as personal and subjective, emphasizing the leap of faith. Using a comparative analysis approach, this research explores the commonalities and differences between these two philosophers. The findings show that both philosophers emphasize personal experience and transcending reason to access truth. Ibn Arabi sees the process of knowledge as gradual and based on mystical practices, while Kierkegaard views it as a sudden experience rooted in faith. Ibn Arabi relates truth to the unity of existence, while Kierkegaard presents it as an individual experience and a personal relationship with God. Despite their cultural and religious differences, both philosophers emphasize the role of personal experience and the limitations of reason in understanding truth. This study demonstrates that faith and spiritual experiences are fundamental components in both philosophical systems.
Keywords: Ibn Arabi, Kierkegaard, Epistemology, Mystical Insight, Faith.
 
Introduction: Ibn ʿArabī, the great Muslim mystic and a prominent representative of Islamic philosophy and mysticism, seeks to comprehend truth through mystical intuition and inner experience. His philosophy is founded on the unity of existence (waḥdat al-wujūd), which serves as the cornerstone of his mystical thought. Essentially, the unity of existence is a mystical idea, although it was later affirmed and reinforced through demonstrative proofs. On the other hand, Kierkegaard, as a founder of existentialist philosophy in the West, emphasizes knowledge gained through personal experiences and faith. He believes that truth can only be grasped in the face of existential crises and through a leap of faith. Although these two philosophers come from different cultural and religious backgrounds, both share a methodological emphasis on transcending reason and valuing spiritual experiences. This study aims to address the following key question: What are the differences and similarities between Ibn ʿArabī's and Kierkegaard's methodologies in the pursuit of truth?
Keywords: Ibn ʿArabī, Kierkegaard, epistemology, mystical intuition, faith.
Research methodology
This study is based on a qualitative approach and comparative analysis, drawing on both primary and secondary sources, including the original works of Ibn ʿArabī and Kierkegaard as well as valid interpretations.
Discussion and Findings
The analysis of the findings reveals that Ibn ʿArabī considers divine love a cosmic force that binds creation to God. Similarly, Kierkegaard defines love and faith as transcending reason, emphasizing them as personal commitments and individual experiences. Both thinkers stress the significance of personal and intuitive experience in the pursuit of knowledge—Ibn ʿArabī through mystical journeying and Kierkegaard through the leap of faith. Ibn ʿArabī views faith as complementary to reason, serving as a means to grasp the unity of existence, whereas Kierkegaard presents faith as opposed to reason, describing it as a leap beyond logic. Ultimately, while they propose different paths to truth, they share a common perspective on the importance of personal experience, faith, and divine love as fundamental means of attaining knowledge.
Conclusion
The results of this study indicate that despite their philosophical and religious differences, both philosophers underscore the significance of individual experience and transcending reason in the pursuit of truth. Ibn ʿArabī, through a mystical and spiritual approach, and Kierkegaard, through an existentialist perspective, both somehow highlight the human need for personal and intuitive experience in understanding truth. These differences suggest that while philosophy and religion may appear to chart distinct paths, at their core, both underline the importance of personal and faith-based experience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • philosophy
  • knowledge
  • truth
  • cognitive methodology
  • Ibn Arabi
  • Kierkegaard
ابن عربی، محی‌الدین محمد (1392 ق). الفتوحات المکیة فی معرفة اسرار المالکیة. به کوشش عثمان یحیی. قاهره.
ابن عربی، محی‌الدین محمد (1980) فصوص الحکم و التعلیقات علیه. بیروت: دار الکتاب العربی
ابن عربی، محی‌الدین. (1391). فتوحات مکیه، ج 1 تصحیح محمد خواجوی، تهران، انتشارات مولی.
ابوزید، نصرحامد(1386) چنین گفت ابن عربی ترجمه سید محمد راستگو، تهران ، نی
اسلامی، شهلا،1396،نسبت حقیقت و ایمان از نظر کی یرکگور، مجله فلسفه و کلام اسلامی، دوره 50 ش(1)  
https://civilica.com/doc/1889111
اصغری، محمد ، محجل ، ندا (1394) فهم دینی کرکگور از سوبژکتیویته، پژوهش نامه فلسفه دین ، سال چهاردهم شمارۀ اول (پیاپی ۲۷ ، صص 1-20
امینی نژاد، علی(1392) آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی، قم، موسسۀ آموزشی پژوهش امام خمینی
اندرسن، سوزان لی (1385). فلسفۀ کیرکگور، ترجمۀ خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو
اندرسون، سوزان لی (۱۳۸۷)، فلسفۀ کیرکگور، ترجمۀ خشایار دیهیمی، تهران: انتشارات طرح نو.
اوهارا، شلی (۱۳۹۸)، کی‌یرکگور، ترجمۀ نادیا بدری‌زاده، تهران: نشر ثالث.
ایزوتستو توشتی یکو (1378) صوفیسم و تائوئیسم، ترجمه محمد جواد گوهری، تهران، روزنه
بدیعی، محمدمهدی (1387) «مفسران و شارحان مکتب عرفانی ابن عربی» مجله معرفت، شماره 128
بیگدلی، مرضیه، عبدالکریمی ، بیژن(1403) رابطه عشق الهی و عشق به دیگری از دیدگاه سورن کی‌یرکگور، پژوهش های فلسفی، دوره 18 ش (46) صص 1-12
پویمن، لویی (1380). «معرفت‌شناسی و باور دینی»، ترجمۀ ایرج احمدی، فصلنامـۀ نقـد و نظـر، س،7 ش 27 و.28
جهانگیری، محسن(1396) کتاب محیی الدین ابن عربی چهره برجسته عرفان اسلامی، تهران،  نشر انتشارات دانشگاه تهران
حکمت ، نصر الله(1400) مباحثی در عرفان ابن عربی، تهران، علم
حکیمی فر، خلیل، نوری، ابراهیم، امانی، علی(1399) مسیحیت در آیینه اگزیستانسیالیسم دینی با تأکید بر آرای کیرکگور، دوفصلنامه هفت آسمان، دوره 22، شماره 78 - شماره پیاپی 78 ، صص 57-73
خراسانی، شرف‌الدین (1377). ابن عربی؛ دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، ج.4 تهران: مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی.
سولی خانی، امیر عباس علوی تبار، هدایت  (1402) مسیحیت اصیل از دیدگاه کیرکگور، دو فصلنامه علمی پژوهش های مابعدالطبیعی ، سال چهارم ،ش(8) صص 75-104
صادقی شهپر، علی(1389) درآمدی بر خداشناسی، جهان شناسی و انسان شناسی ابن عربی، نشریه زبان و ادبیات فارسی، ادب و عرفان ، دوره 2 ش(5) صص9-23
طاهری ، قدرت الله(1389) شهسوار ایمان در دیدگاه عطار نیشابوری و سورن کی یرکگور، پژوهش های ادبی، دوره 7 ش(27) صص 37-58
الفواک، احمد و  سیود، البشیر(1401) ابن عربی: از عرفان شخصی تا چشم انداز مشترک بشری،  ترجمه سیدحسین سیدی، تهران، انتشارات آناپل
کارلایل، کلیر (۱۳۹۸)، کیرکگور: راهنمای سرگشتگان، ترجمۀ محمدهادی حاجی بیگلو، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
کربن، هانری(1384) تخیل خلاق در عرفان ابن عربی، ترجمه ان شاالله رحمتی، تهران، جامی
کرکگور، سورن (1381) انفسی بودن حقیقت است: در سیری در سپهرِ جان، مقالات و مقولاتی در معنویـت، ترجمۀ مصطفی ملکیان. تهران: نشر نگاه معاصر.
کیرکگور، سورن (ش 1378). (1941 م) ترس‌ولرز، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
موحد، محمدعلی؛ موحد، صمد (1385). فصوص الحکم: برگردان متن، توضیح و تحلیل. تهران: کارنامه. قیصری، داوود (1375). شرح فصوص الحکم. تصحیح و تعلیق سید جلال‌الدین آشتیانی. تهران: علمی و فرهنگی.
 
 
 
Aquinas, S. T. (1947). The summa theologica: Complete edition. Catholic Way Publishing.
Aristotle. (1984). The Complete Works of Aristotle: The Revised Oxford Translation. Princeton University Press.
Caputo. D, John (2007) How to Read Kierkegaard, W. W. Norton & Company. New York & London.
Chittick, W. C. (1994). Imaginal worlds: Ibn al-ʿArabī and the problem of religious diversity. State University of New York Press.
Evans, S. (2006). Kierkegaard of Faith and the Self. Baylor University Press
Gettier, E. (2020). Is justified true belief knowledge?. In Arguing about knowledge (pp. 14-15). Routledge.
Izutsu, Toshihiko(1984) . Sufism and Taoism. London
Kierkegaard, S. (1843). Fear and Trembling. London: Penguin Classics
Kierkegaard, S. (1983). Fear and Trembling. Princeton University Press.
Kierkegaard, S. (1985). The Sickness Unto Death. Princeton University Press
Plato. (1992) Euthydemus: Analysis of What Is and Is Not Philosophy, Publisher: University of California Press
Wittgenstein, L. (1953). Philosophical Investigations. German, Publisher: Blackwell Publishers