675648c2785e9a3
حکمت معاصر
فلسفه
دارایِ وجود ‌بودنِ وجود و استدلال تسلسل

داود حسینی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/cw.2024.48251.2038

چکیده
  چکیده: صدرا در أسفار استدلالی را علیه موجودیت وجود به سهروردی نسبت می‌دهد که از این قرار است: «موجود» یعنی دارای وجود؛ حال اگر وجود موجود باشد دارای وجود است و از تکرار این استدلال، تسلسل وجودها لازم می‌آید؛ پس وجود موجود نیست. حامیان حکمت متعالیه پس از صدرا و تقریباً همه معاصران این استدلال را به تبع صدرا به سهروردی نسبت داده‌اند. ...  بیشتر

در-جهان بودن ماهیت؛ تاملی در نظر صدرا در باب تحقق ماهیت

داود حسینی

دوره 9، شماره 2 ، آذر 1397، ، صفحه 71-91

https://doi.org/10.30465/cw.2019.3586

چکیده
  در ادبیات معاصر اختلاف نظری هست بر سر اینکه آیا از منظر صدرا ماهیت امری در-جهان است یا تنها در-ذهن است. این نوشتار قصد دارد که بر اساس متن‌های آثار صدرا شواهدی اقامه کند که از منظر صدرا ماهیت امری در-جهان است. مهم‌ترین تعابیر صدرا که در ظاهر دلالت بر در-جهان نبودن ماهیت دارند، از این قرار هستند: نخست اینکه ماهیت انتزاعی است؛ دوم اینکه ...  بیشتر