Document Type : Biannual Journal

Authors

1 Assistant Professor of Islamic Philosophy, Shahed University

2 Department of Islamic Philosophy and Wisdom, Shahed University, Tehran, Iran

Abstract

Apart from the fact that the ‘corporeal body’ is a natural container for the origination and progression of the soul, Sadr al-DīnSīrāzī(1569-1640) distinguishes another ontological level of body, i.e.  the ‘imaginal body’,predicated upon the existence of an ontological state of being known as the ‘imaginal’ (mithālī) that mediates between an intelligible and the sensible realms.The ‘imaginal body’ or ‘body of the resurrection’is ‘perceiving’ (mudrik) and ‘living’ (hayy) and contrary to the ‘corporeal body’, is inseparable from the soul and it is through the intermediary function of this ‘imaginal body’ that the human ‘rational soul’ (al-nafs al-nātiqa)presides over the ‘corporeal body’. In fact, Sadr al-Dīn explains the relation between the ‘rational soul’ and the ‘corporeal body’ through two intermediaries, first the‘imaginal body’ and second, the ‘steam/animal spirit’. The ‘steam spirit’ is ontologically closer to the ‘corporeal body’ and the ‘imaginal body’ is ontologically closer to the ‘rational soul’. In other words, the ‘imaginal body’ presides over the ‘corporeal body’ through an intermediate link,i.e. a kind of ‘subtle mass’ known in the Peripatetic philosophy as the ‘steam spirit’. 

Keywords

ابراهیمی دینانی، غلامحسین(1379)، شعاع اندیشه و شهود در فلسفة سهروردی، تهران: حکمت.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله(1404 ق الف)،الشفاء، الطبیعیات،النفس، ج 2، با تحقیق سعید زاید، قم: مکتبةآیةاللهالمرعشی.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله(1404قب)، رسالة فی الادویةالقلبیة، بی‌جا.
افضلی، علیم (1386)،«راه‌حل فیلسوفان اسلامی برای حل رابطةنفس وبدن»، فلسفه، س 35، ش 3.
بهاییلاهیجی (1372)،رسالةنوریهدرعالممثال،باتصحیحوتعلیقسیدجلال‌الدینآشتیانی،تهران: سازمانتبلیغاتاسلامی.
پویان، مرتضی (1388)، معادجسمانیدرحکمتمتعالیه، قم: بوستان کتاب.
رازی، فخرالدین(فخر رازی) (1404 ق)، المباحث المشرقیة فى علم الالهیات و الطبیعیات، 2 ج، قم: بیدار.
سهروردی، شهاب‌‌‌الدین (1375)، حکمة الاشراق،مجموعۀمصنفات، ج2، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
شهرزوری، شمس‌الدین (1372)، شرح حکمة الاشراق، با تصحیح و مقدمةحسین ضیائی تربتی، تهران، مؤسسةمطالعات و تحقیقات فرهنگی.
شیرازی، صدر‌الدین (ملاصدرا) (1302)، مجموعة الرسائل التسعة، تهران: بی‌نا.
شیرازی، صدر‌الدین (ملاصدرا)(1354)، المبدأوالمعاد، ‌تصحیح سیدجلال‌الدین آشتیانی، تهران: انجمن حکمت و فلسفة ایران.
شیرازی، صدر‌الدین (ملاصدرا)(1382)، الشّواهد الربّوبیة، تعلیق جلال‌الدین آشتیانی، قم:بوستان.
شیرازی، صدر‌الدین (ملاصدرا)(1999)، الحکمة المتعالیهفیالأسفارالأربعة،ج1،3، 4، 8،و 9،بیروت: داراحیاءالتراثالعربی.
شیرازی، صدر‌الدین (ملاصدرا)(1366)، تفسیرالقرآنالکریم،ج2، 5، قم: بیدار.
شیرازی، صدر‌الدین (ملاصدرا)(1360)، اسرارالآیات، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
شیرازی، صدر‌الدین (ملاصدرا)(1387)، المظاهر الالهیة، تهران: بنیاد حکمت صدرا.
عبودیت، عبدالرسول(1391)، درآمدیبهنظامحکمتصدرایی، ج3، تهران: سمت.
علوی، سید محمدکاظم(1391)، «تشکیک وجود و قول به تباین در فلسفة ابن‌سینا»، خردنامةصدرا، ش 70، زمستان.
کوربن، هانری (1371)، تاریخفلسفةاسلامی، ترجمةاسدالله مبشری، ج1، تهران: امیرکبیر.
 
Plato (1997), Complete Works,John M.Cooper (ed.), Cambridge:Hacket Publishing Company