Document Type : Biannual Journal

Authors

1 Associate Professor of Islamic Philosophy and Kalam Department, Isfahan University (corresponding author)

2 PhD student in Transcendent Philosophy, Isfahan University

Abstract

 Abstract
The purpose of this research is to study, in a descriptive-analytic way, one important similarity, among the other, between the philosophical views of Plotinus and Mulla Sadra on ‘soul’ in three periods: before, along, and after the body.
Both have accepted the existence of soul before the body with minor differences. Regarding the second period, Plotinus believes that soul is essentially separated from body despite some interactions. But Mulla Sadra holds that soul in some periods is united with body but due to substantial motion it gradually leaves the body and finally departs the body entirely by death.
According to Plotinus, soul returns to its essential position by death but retains worldly imaginations. But Mulla Sadra holds that soul totally leaves the body and lives in self-created formal and otherworldly body.
The major difference between the two philosophers is that Plotinus believes in reincarnation for undeveloped humans, while Mulla Sadra totally rejects the idea of reincarnation.

Keywords

اردبیلی، عبدالغنی (1390). تقریرات فلسفة امام خمینی، قم: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
ارسطو (1389). سماع طبیعی (فیزیک)، ترجمة محمدحسن لطفی، تهران: طرح نو.
افلاطون (1380). دورة آثار افلاطون، رسالة سوفسطایی، ترجمة محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.
افلوطین (1356). آثولوجیا، ترجمة عربی ابن ناعمه حمصی، مقدمه و تصحیح: جلال‌الدین آشتیانی، تهران: انتشارات انجمن فلسفة ایران.
افلوطین (1366). دورة آثار افلوطین، ترجمة محمدحسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی.
امیلسون، ایولفورکی (1392). تاریخ فلسفة راتلج، ج 2، ترجمة علی معظمی، تهران: نشر چشمه.
بریه، امیل (1374). تاریخ فلسفه، ترجمة علی‌مراد داودی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
دان، جان. ام. (1383). عصر روشن‌گری، ترجمة مهدی حقیقت، تهران: ققنوس.
کاپلستون، فردریک (1368). تاریخ فلسفه، ج 1، ترجمة جلال‌الدین مجتبوی، تهران: علمی فرهنگی و سروش.
ملاصدرا (1380 الف). الحکمه المتعالیه فی الاسفار اربعه، تصحیح مقصود محمدی، ج 2، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1380 ب). الحکمه المتعالیه فی الاسفار اربعه، تصحیح مقصود محمدی، ج 7، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1381 الف). الحکمه المتعالیه فی الاسفار اربعه، تصحیح رضا محمدزاده، ج 5، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1381 ب). الحکمه المتعالیه فی الاسفار اربعه، تصحیح احمد احمدی، ج 6، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1382). الحکمه المتعالیه فی الاسفار اربعه، تصحیح رضا اکبری، ج 9، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1383 الف). الحکمه المتعالیه فی الاسفار اربعه، تصحیح غلامرضا اعوانی، ج 1، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1383 ب). الحکمه المتعالیه فی الاسفار اربعه، تصحیح مقصود محمدی، ج 3، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1383 ج). الحکمه المتعالیه فی الاسفار اربعه، تصحیح علی‌اکبر رشاد، ج 8، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1391 الف). المظاهر الالهیه، تصحیح محمد خامنه‌ای، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1391 ب). الشواهد الربوبیه، تصحیح مصطفی محقق داماد، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
یاسپرس، کارل (1363). افلوطین، ترجمة محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.