پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06895120140620The Place of Medial Worlds in Mystical Ontology and Epistemology, and Artمثال و خیال جایگاه عوالم واسط در هستیشناسی و معرفتشناسی عرفانی و هنر1281205FAرضا الهیمنشاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قممحمد رودگردانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20140404The theory of imaginal worlds is an effective ontological theory in philosophy, theology, and especially mysticism. Imaginal World is also a world which links man to the world of Ideas. Today, new efficiencies are defined for the worlds in philosophy of religion, psychology, philosophy of mind, art and literature, which is very important. West culture and its attitude to the Imaginal worlds has an illness to which if we don’t pay attention, despite of the enormous scientific and spiritual heritage which we have in this regard, we will encounter to the same difficulties which today the West has. They define these worlds and provide their functions such that that they have to ignore and discredit religious teachings, such as Unity of God and resurrection. Thus, this paper seeks to explain the place of worlds in Islamic mysticism, with special attention to the ideas of Suhrawardi, Ibn al-Arabi and Mulla Sadra, in addition we will indicate to the new functions are discussed in the contemporary world, the art references, and compare the result of Gnostic Islamic attitude to the theory to Western attitudeنظریة عالم مثال نظریهای هستیشناختی است که عمدتاً در فلسفه، کلام، و بهویژه عرفان کارایی دارد. عالم خیال نیز عالمی است که انسان در ارتباط با عالم مثال به آن دست مییابد. امروزه کاراییهای جدیدی برای این عوالم در فلسفة دین، روانشناسی، فلسفة ذهن، هنر، و ادبیات نیز تعریف شده که اهمیت بسیاری است. نوع نگرش فرهنگ غرب به عوالم ماورا، ازجمله مثال و خیال، دچار آفاتی است که اگر بدان توجه نکنیم، میتواند ما را بهرغم برخورداری از تراث عظیم علمی و معنوی در این زمینه، به همان معضلاتی دچار کند که امروزه در غرب به آن مبتلا هستند. تعریفی که آنان از این عوالم و کارکردهایشان ارائه دادهاند، به قیمت نادیدهگرفتن و زیر سؤال بردن بسیاری از آموزههای دینی، مثل توحید و معاد تمام شده است. از اینرو، ما در این نوشتار درصدد بیان جایگاه اصلی این عوالم در عرفان اسلامی، با توجه ویژه به آرای سهروردی، ابن عربی، و ملاصدرا برآمدهایم، همچنین مقالة حاضر به یکی از کاراییهای جدید این بحث در دنیای معاصر، یعنی در هنر، اشاراتی میکند، و ثمرة نگرش عرفانی ـ اسلامی به این نظریه را با نگرش غربی مقایسه کرده استhttps://wisdom.ihcs.ac.ir/article_1205_d8a42fd7769c98be1431c4380a80397c.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06895120140620The Unification Of The Intellect And The Intelligibe; Criticize And Analyze Haeri Yazdi's Viewpoint;
Based on Jostarhaie Falsafi (Philosophical Queries)نقد و بررسی دیدگاه استاد حائری یزدی (ره) دربارة مسئلة اتحاد عاقل و معقول (با ابتنا بر جستارهای فلسفی)29421206FAمحمدهادی توکلیدانشجوی دکتری حکمت متعالیه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20140407The ‘argument of correlation’ is one of arguments by which Mulla-Sadra attempts to prove the unification of the intellect and the intelligible. Haeri Yazdi in some of his philosophical books has tried to explain the argument. His viewpoints in this regard has been criticized by other philosophers. In this paper on the base on last Haeri's paper about the unification of the intellect and the intelligible, we will show that his viewpoints is uncceptableاز آن مدد میگیرد، استاد حائری یزدی هم در<em> کاوشهای عقل نظری</em> و نیز در مقالهای که در کتاب <em>جستارهای فلسفی</em> چاپ شده است، به طور مبسوط در بیان و تحلیل برهان، کوشیده است.
اما بیانات ایشان در زمینة اتحاد، که در جایی به نقد مرحوم رفیعی قزوینی پرداختهاند، مورد نقد دیگر اندیشمندان قرار گرفته است؛ در این مقاله به بررسی دیدگاه آقای حائری با محوریت مقالة ایشان پرداخته و نشان داده میشود که بیانات ایشان خالی از مناقشه نیست.https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_1206_7802462efec0762a038f2f04e5f9a3ba.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06895120140620Free Will in the Mulla Sadra’s Viewارادۀ آزاد از دیدگاه صدرالمتألهین43631207FAمحمد حسینزادهدانشجوی دکتری حکمت متعالیه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20140303One of the important issues which has always occupied man's mind is the contradiction between causal necessity and free will. The Confusion between will and choice, and wrong presentation of the problem of free will has immersed this issue in many ambiguities. Contrary to common conception, the central pillar of the problem is not the sequence of wills; rather, acceptance of causal necessity, and creation of will and its ending up to a cause outside man's soul directly create will in man's soul. The master of theosophers (Mulla Sadra) takes into consideration the main problem of determination in will and even accepts determinism of will and man's volitional actions. However, this does not mean that Mulla Sadra denies man's choice. Using the concepts of ‘agent by compulsion’ and ‘unity of divine acts’, he tries to explain that determination is in harmony with choice and man's acts are compulsory as they are volitional. Reconstructing the problem of free will, the present paper explains and criticizes Mulla Sadra's five answers to this problem. Finally, it concludes that causal necessity contradicts man's free will and choice, so accepting man's choice necessitates causal necessity denialتقابل ضرورت علّی با ارادة آزاد از مباحث مهمی است که همواره ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. خلط بین اراده و اختیار و تقریر نادرست اشکال ارادة آزاد، باعث شده تا این مسئله با ابهامات فراوانی همراه باشد. برخلاف تصور رایج محور اصلی اشکال ارادة آزاد، تسلسل ارادهها نیست، بلکه از یک طرف پذیرفتن ضرورت علّی، و از طرف دیگر حدوث اراده و منتهیشدن آن به علتی خارج از نفس انسان است که مستقیماً اراده را در نفس انسان ایجاد میکند. صدرالمتألهین به اشکال اصلی جبر در اراده توجه داشته و حتی جبریبودن اراده و نیز جبریبودن افعال ارادی انسان را پذیرفته است، اما چنین چیزی به این معنا نیست که ملاصدرا اختیار انسان را انکار کرده است. او سعی دارد تا از طریق فاعل بالتسخیر و نیز توحید افعالی این مطلب را تبیین کند که جبر با اختیار سازگار است و افعال انسان از همان جهت که جبری هستند اختیاری نیز هستند. در این مقاله علاوه بر بازسازی اشکال ارادة آزاد، در مجموع، پنج پاسخ از صدرالمتألهین آورده و نقد شده است. در پایان این نتیجه گرفته شده که ضرورت علّی با ارادة آزاد و اختیار انسان منافات دارد از این رو برای پذیرش اختیار انسان باید ضرورت علّی را انکار کردhttps://wisdom.ihcs.ac.ir/article_1207_d7c035dae52908915d7be7c700558392.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06895120140620Muhasibis’s Moral Systemنظام اخلاقی حارث محاسبی65851208FAاعظم قاسمیاستادیار گروه فلسفه و کلام، پژوهشکدۀ حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20140414Harith B. Asad Al-Muhasibi (165-243) has long been recognized by Islamic scholars as the real master of the first period of Islamic mysticism. Considering his ethical views in his works, Muhasibi, can be certainly mentioned as a moral philosopher. Al-Muhasibi’s most important work,<em> Riaya lihuquq Alla, </em>is perhaps the finest manual for the spiritual life which Islam has generated. This paper presents Muhasibi’s moral system based on his viewsحارث محاسبی شناختهشدهترین عارف در حوزة عرفان اسلامی دورة نخست است. با توجه به آثار محاسبی بهیقین میتوان وی را یک متفکر اخلاق دانست. مهمترین اثر محاسبی <em>الرعایه</em> است که هم در شرق و هم در غرب شناخته شده است؛ شاید به این علت که این کتاب بهترین دستورالعمل برای حیات معنوی در حوزة تفکر اسلامی است. در این مقاله با استناد به آرا و آثار محاسبی به بیان نظام اخلاقی وی میپردازیمhttps://wisdom.ihcs.ac.ir/article_1208_a27129f693ca53d97c73d71dd40cdf2f.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06895120140620Teaching Strategy of Aesthetic Experience Based on Epistemological Ideas of Allameh Jafariراهبرد آموزشی تجربۀ زیباییشناختی بر مبنای اندیشههای معرفتشناسی استاد جعفری871071209FAزهره متقیدانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهانرضاعلی نوروزیاستادیار دانشکدة علوم تربیتی، دانشگاه اصفهانJournal Article20140220The epistemological approach of a thinker influences his attitudes to education, and determines teacher activity in the learning process. This article through a qualitative approach and based on a ‘descriptive- inferential’ method, examines the necessity of aesthetic experience in education based on Allama Jafari’s epistemological principles. So we at first, according to his works, consider Allama’s epistemological elements as theoretical principles, then focusing on his cognitive pluralism, explain the necessity of aesthetic experience in education, and analyze the importance of its use in the education system. The results show that regarding epistemic pluralism can get rid us of narrow perspectives in education and can lead us to a special kind of literacy i.e. aesthetical literacyرویکرد معرفتشناختی هر متفکر در نوع نگرش تربیتی او تأثیرگذار است و روند فعالیت معلم در فرایند یادگیری را تعیین میکند. این مقاله، بر اساس مبانی معرفتشناسی علامه محمدتقی جعفری، با رویکرد کیفی و روش توصیفی ـ استنتاجی به بررسی ضرورتهای استفاده از تجربة زیباییشناختی در آموزش پرداخته است. لذا در آغاز بر اساس اسناد موجود، عناصر معرفتشناسی علامه به عنوان مبانی نظری مورد بررسی قرارگرفته، سپس با تأکید بر دیدگاه ایشان در تنوع راههای شناخت و تنوع تجارب انسانی، ضرورت استفاده از قابلیتهای زیباییشناسی در آموزش تبیین شده و بر اساس ارتباط این دو بخش، اهمیت کاربرد آن در نظام تعلیم و تربیت استنتاج شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که توجه به کثرتگرایی در شناخت در اندیشة علامه جعفری، پایهگذاری خروج نظام تعلیم و تربیت از باریکاندیشی شناختی شده و توجه را به نوعی خاصی از سواد یعنی سواد زیباییشناختی رهنمون کرده است، همچنین نگرانی امر آموزش در ایجاد رغبت و تسهیل آموزشی اخلاقی در نظام تعلیم و تربیت را برطرف میکندhttps://wisdom.ihcs.ac.ir/article_1209_3a6a7376cb672e3cd4b5d422368d07b1.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06895120140620Mulla Sadra and John Hick on Mind-Body Relationship;A Studyبررسی دیدگاه ملاصدرا و جان هیک در باب ارتباط نفس و بدن1091311210FAحسین محمدیدانشجوی دکتری فلسفة اسلامی و الهیات، دانشگاه تهرانعبدالرسول کشفیدانشیار گروه کلام و فلسفۀ اسلامی، دانشگاه تهرانحسن ابراهیمیاستادیار گروه کلام و فلسفۀ اسلامی، دانشگاه تهرانJournal Article20140410One of the important issues in philosophy of mind is mind-body relationship. In this regard, there are two views: Monism and Dualism. Based on Dualism, human beings have two aspects: physical body and immaterial mind; on the contrary Monism holds that there is only one kind of ultimate substance by which the human beings are constituted.
Though Mullasadra and John Hick, from two different philosophical traditions, both believe in the two aspects, as this article wants to prove, Mullasadra’s view is monistic, however not in its prominent meaning in philosophy of mind; his view is a novel one based on his philosophical views. John Hick is a substantial dualist. He advocates his view at the cost of rejection of mind-brain identity theory and also epiphenomenalism. Nevertheless, aside his view on mind-body relationship, most of his theories are similar to Mullasadra’s theory, namely, believing in two different aspects for human beings, mind emergence procedure, mind immateriality, human physical initial creation, interrelation of mind and body, and their effects on each otherارتباط نفس و بدن از مباحث مهم فلسفة ذهن است. دربارة این ارتباط دو دیدگاه وجود دارد: یگانهانگاری و دوگانهانگاری؛ دوگانهانگاری دیدگاهی است که انسان را متشکل از دو جنبة بدن مادی و نفس مجرد میداند. یگانهانگاری که در تقابل با دوگانهانگاری است دو شاخه دارد: یگانهانگاری مادیگرایانه که حقیقت انسان را مادة محض تلقی میکند و یگانهانگاری ایدئالیستی که حقیقت انسان را نفس محض میداند.
ملاصدرا و جان هیک، که متعلق به دو سنت معرفتی متفاوتند، هر دو معتقدند که انسان دارای نفس مجرد و بدن مادی است. مقاله نشان میدهد که دیدگاه ملاصدرا در باب ارتباط نفس و بدن دیدگاهی یگانهانگارانه است، اما نه به معنای مصطلح آن، بلکه دیدگاهی بدیع و منحصر به فرد که مبتنی بر اصول فلسفی و نفسشناسی اوست. جان هیک در باب ارتباط نفس و بدن دیدگاه دوگانهانگاری جوهری را اتخاذ کرده است که با نفی نظریههای اینهمانی و پیامد ثانوی از دیدگاه خود دفاع میکند. در عین حال، صرف نظر از دیدگاه او در باب نفس و بدن، بسیاری از نظریات او شبیه یا نزدیک به دیدگاههای ملاصدرا است. باور به دوساحتیبودن انسان و وجود نفس، کیفیت پیدایش نفس، تجرد، جسمانیهالحدوث بودن، حرکت اشتدادی، ذومراتببودن و تعامل نفس و بدن و تأثیر هر یک در دیگری از جملة آنهاستhttps://wisdom.ihcs.ac.ir/article_1210_b75f02ea44125c50e0e3c05b4d80fe11.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06895120140620Ibn-al Arabi and Mulla Sadra on Idea and Imaginationخیال و مثال در اندیشۀ ابن عربی و ملاصدرا1331601211FAسمنبر میرزاییدکترای تخصصی عرفان اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانهادی وکیلیعضو هیئت علمی گروه عرفان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0002-6969-689XJournal Article20140220Among the issues which have been raised in the Islamic philosophy and mysticism, Idea and Imagination play an essential role to explain many Islamic beliefs such as the resurrection, the life after death and soul incorporeity. <br />Ibn-al Arabi, Mulla Sadra, Ibn Sina and Sheikh-al Ishraq have dealt with these issues and addressed them. For Ibn-al Arabi, Imagination (<em>Al-Qial</em>) is the place of conflicts, a paradoxical fact which is neither available, nor destroyed, neither known, nor unknown. He believes that imagination is vastest as well as narrowest known objects with which we can understand the sensorial and imaginal forms. For him, <em>Ama</em> (blind state) would not appear if imagination did not exist. He believes that imagination is the slave of the rational soul and due to the ownership, it has a kind of sovereignty, the sovereignty of the imagination is that it shapes soul in any form. From the perspective of Mulla Sadra, innate power of imagination is sometimes acquisitive and sometimes indigenous. Among the ways to reach lightening objects are to prevent from eating, drinking, sleeping and getting rid of indolence. Mulla Sadra believes that the soul has an imaginational faculty by which it can create and compose forms which have no existence in worlds of intelligences and external objects, even in the world of ideasازجمله مسائل مطرحشده در فلسفه و عرفان اسلامی، مقولة خیال و مثال و برزخ است که در تبیین بسیاری از اعتقادات اسلامی ازجمله اصل معاد و حیات پس از مرگ، و اثبات تجرد روح و غیره نقش اساسی دارد. ابن عربی، ملاصدرا، ابن سینا، فارابی، و شیخ اشراق ازجمله اندیشمندانی هستند که به این مباحث پرداختهاند. در اندیشة ابن عربی، خیال، محل جمع اضداد است و امری است که نه موجود است نه معدوم، نه معلوم است نه مجهول؛ او خیال را مضیّقترین و موسعترین معلومات میداند و معتقد است که انسان با دیدة خیال میتواند صورتهای خیالی و محسوس را با هم ادراک کند. وی نظریاتش دربارة عما را نیز، با نظریة خیال پیوند مىدهد و معتقد است که اگر نیروی خیال نبود عما، پدیدار نمىشد. از نظر وی خیال از بردگان نفس ناطقه است و برده در برابر سرور به سبب ملکیت، دارای گونهای فرمانروایى است، فرمانروایى خیال در این است که نفْس را به هر صورتى که خواهد، شکل مىدهد. از دیدگاه صدرالمتألهین قدرت قوة خیال گاهى فطرى و گاهى کسبى است و ازجمله عوامل کسبى در رؤیت بىواسطة صور نورانى، کمخوردن و کمآشامیدن، کمخوابى، رهاکردن، تنآسایى، و رهاشدن از بند نرمى و لطافت است. صدرا براى نفس، قدرت و قوتى قائل است که به واسطة آن، نفس با نیروى خیال، قادر به انشا و ایجاد صورى است که در هیچیک از عالم عقول، اعیان و حتى عالم مثال وجود ندارندhttps://wisdom.ihcs.ac.ir/article_1211_157bde251fa740ac9a65f8bd38aec456.pdf