TY - JOUR ID - 2637 TI - تحلیل میرداماد از معقول ثانی و رابطة آن با اعتباری انگاری وجود JO - حکمت معاصر JA - CW LA - fa SN - 2383-0689 AU - جعفریان, مرتضی AU - قراملکی, احد فرامرز AD - دانشجوی دکترای فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تهران AD - استاد گروه فلسفه و کلام، دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 3 SP - 81 EP - 105 KW - معقول اول KW - معقول دوم KW - اصیل KW - اعتباری KW - وجود KW - ماهیت DO - N2 - میرداماد برای اولین بار مفاهیم معقول دوم را به نحوی تعریف یا تفسیر می کند که با ویژگی‌های مفاهیم فلسفی سازگار بوده و آنها را در بگیرد. در تعریف میرداماد، معقول‌های اول مفاهیمی هستند که به امور متمایز و عینی در عالم واقع دلالت دارند و در مقابل معقول‌های دوم منطقی و فلسفی مابه ازایی در عالم واقع ندارند و به هیچ امر عینی مستقل و متمایزی اشاره نمی‌کنند. در نظریه میرداماد معقول دوم بودن یک مفهوم معادل اعتباری بودن و مابه‌ازای عینی نداشتن و معقول اول بودن معادل اصیل بودن و عینی بودن مدلول آن است. از دیدگاه او مفاهیم ماهوی و نسبت‌ها و لوازم سلبی و ثبوتی آنها معقول اول و مفهوم وجود هم معقول دوم شمرده می‌شود. در واقع اعتباری بودن وجود به معنای معقول دوم بودن مفهوم وجود و اصالت ماهیت به معنای معقول اول بودن مفاهیم ماهوی است. تعریف میرداماد از معقول های دوم با تعریفی از معقول دوم که بر اساس تقدم دلالت بر امر عینی و بالذات خارجی صورت گرفته، شباهت بسیاری دارد. نظریه میرداماد با دشواری‌هایی در زمینه مواجه است که ناشی از عدم توجه به معانی و اعتبارات گوناگون وجود و معقول دوم شمردن همه آنها است.  نظریه او در مورد توجیه امکان حمل وجود به واجب الوجود نیز با تعارضاتی مواجه است. UR - https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2637.html L1 - https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2637_c8734025ec697540d7ec758f122aac52.pdf ER -