ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ارتباط تعبیر خواب و تأویل آیات بر مبنای دیدگاه ابنسینا و شیخ اشراق
چکیده ابن­سینا و پس از وی شیخ اشراق به رابطة میان تاویل و تعبیر اشاره کرده­اند و معتقدند که گاهی نفس در بیان حقیقتی معنوی که در خواب یا کشف و شهود مشاهده کرده است، آن را به مشابه یا ضد آن تغییر می­دهد که در این صورت نیازمند تفسیر باطنی هستیم. این تفسیر باطنی در صورتی که در مورد کشف و شهود و الهاماتی باشد که در بیداری دریافت شدهاند، تاویل نامیده می­شود و در صورتی که در مورد مطالب دریافت شده در خواب باشد، تعبیر نامیده می­شود. بدین ترتیب تاویل وحی و تعبیر خواب دارای فرایندی واحد هستند. بر این اساس این فرضیه مطرح می­شود که قاعدتا باید میان تاویلات عرفانی و تعبیرات خوابگزاران در مورد مصادیق واحد، تشابه و تناظر وجود داشته باشد. این مقاله با تبیین نظریة ابنسینا و شیخ اشراق و بررسی موارد مشابه میان تاویلات عرفا و تعبیرات خوابگزاران به بررسی این موضوع پرداخته است.
https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2476_1dfba013a21ecad58c3b40f9f44a28b4.pdf
2016-05-21
1
17
تعبیر خواب
تاویل آیات
کشف و شهود
ابنسینا
سهروردی
سعید
انواری
saeed.anvari@atu.ac.ir
1
دانشیار فلسفه و کلام اسلامی/گروه فلسفة دانشگاه علامة طباطبائی (نویسندة مسئول)
LEAD_AUTHOR
فاطمه
اسمعیلی اردکانی
f.esmaeili2001@gmail.com
2
دانش آموختة کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی/ دانشگاه علامة طباطبائی
AUTHOR
منابع
1
1. قرآن کریم.
2
ابنسینا، (1375)، الاشارات و التنبیهات، مع الشرح نصیرالدین الطوسی، قم: نشر البلاغة.
3
ابنسینا، (1383الف)، پنج رساله، تصحیح احسان یارشاطر، همدان: دانشگاه بوعلی.
4
ابنسینا، (1400ق)، رسالة فی الفعل و الانفعال و اقسامهما، بخشی از رسائل ابنسینا، قم: انتشارات بیدار.
5
ابنسینا، (1326ق)، رسالة فی القوی الانسانیة و ادراکاتها، بخشی از کتاب تسع رسائل فی الحکمة و الطبیعیات، قاهرة: دارالعرب.
6
ابنسینا، (1383ب)، رسالة نفس، تصحیح موسی عمید، همدان: دانشگاه بوعلی.
7
ابنسینا، (1383ج)، طبیعیات دانشنامة علائی، تصحیح سیدمحمد مشکوة، همدان: دانشگاه بوعلی.
8
ابنسینا، (1404ق)، طبیعیات الشفاء، تصحیح سعید زاید، قم: مکتبة آیة الله المرعشی.
9
ابنسینا، (1352)، معراج نامه، تصحیح بهمن کریمی، رشت: بینا.
10
ابنسیرین، (بی تا)، منتخب الکلام فی تفسیر الاحلام، حاشیة کتاب تعطیر الانام نابلسی، بیجا: المکتب الثقافی.
11
ابنعربی، محیی الدین، (2001م)، تفسیر ابنعربی، اعداد سمیر مصطفی رباب، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
12
ابنعربی، محیی الدین، (1911م)، الفتوحات المکیة (چهار جلدی)، بیروت: دار صادر.
13
ابنعربی، محیی الدین، (1370)، فصوص الحکم، تهران: انتشارات الزهرا.
14
ابنکمونه، سعد بن منصور، (1391)، شرح التلویحات اللوحیة و العرشیة، حققه و قدم له نجفقلی حبیبی، تهران: میراث مکتوب.
15
ابنمنظور، (1416ق)، لسان العرب، تصحیح امین محمد عبدالوهاب و محمد الصادق العبیدی، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
16
ابوریان، محمد علی، (1372)، مبانی فلسفة اشراق از دیدگاه سهروردی، ترجمة محمدعلی شیخ، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
17
ارُطامیدُورس الافسسی، (1964م)، کتاب تعبیر الرؤیا، ترجمة حنین بن اسحاق به عربی، تصحیح توفیق فهد، دمشق: المعهد الفرنسی للدراسات العربیة.
18
انواری، سعید، (1390)، «خرّه کیانی»، دانشنامة جهان اسلام، جلد15، ص442-445.
19
پاکتچی، احمد، (1385)، «تأویل»، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ج14، تهران: بنیاد دائرة المعارف بزرگ اسلامی.
20
تفلیسی، ابوالفضل حسین بن محمد ابراهیمی، (1385)، کامل التعبیر (کلیات جامع تعبیر خواب)، قم: نشر اکرام.
21
التهانوی، محمد علی، (1996م)، کشاف اصطلاحات الفنون، بیروت: مکتبة لبنان ناشرون.
22
جرجانی، میرسید شریف، (1370)، التعریفات، تهران: ناصرخسرو.
23
چیتیک، ویلیام، (1392)، عوالم خیال، ترجمة قاسم کاکایی، تهران: هرمس.
24
رازی، نجم الدین، (1351)، مرصاد العباد، به اهتمام: محمد امین ریاحی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
25
ریزی، اسمعیل به محمد، (1377)، فلسفة اشراق (حیات النفوس)، به کوشش محمدتقی دانشپژوه، تهران: انتشارات موقوفات دکتر محمود افشار.
26
سبزواری، ملاهادی، (1422ق)، شرح المنظومة، تصحیح مسعود طالبی، قم: نشر ناب.
27
سلمی، محمد بن حسین، (1369)، حقائق التفسیر، تصحیح نصرالله پورجوادی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
28
سهروردی، شهاب الدین، (1380الف)، الواح عمادی، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد3، تصحیح سیدحسین نصر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
29
سهروردی، شهاب الدین، (1380ب)، الالواح العمادیة، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد4، تصحیح نجفقلی حبیبی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
30
سهروردی، شهاب الدین، (1380ج)، بستان القلوب، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد3، تصحیح سیدحسین نصر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
31
سهروردی، شهاب الدین، (1380د)، پرتونامه، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد3، تصحیح سیدحسین نصر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
32
سهروردی، شهاب الدین، (1380هـ)، التلویحات، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد1، تصحیح هانری کربن، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
33
سهروردی، شهاب الدین، (1380و)، حکمة الاشراق، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد2، تصحیح هانری کربن، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
34
سهروردی، شهاب الدین، (1380ز)، فی حالة الطفولیة، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد3، تصحیح سیدحسین نصر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
35
سهروردی، شهاب الدین، (1380ح)، اللمحات، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد4، تصحیح نجفقلی حبیبی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
36
سهروردی، شهاب الدین، (1380ط)، المشارع و المطارحات، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد1، تصحیح هانری کربن، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
37
سهروردی، شهاب الدین، (1380ی)، مونس العشاق، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد3، تصحیح سیدحسین نصر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
38
سهروردی، شهاب الدین، (1379)، هیاکل النور، تصحیح محمد کریمی زنجانی اصل، تهران: نشر نقطه.
39
شهرزوری، شمسالدین محمد، (1385)، رسائل الشجرة الالهیة، تصحیح نجفقلی حبیبی، تهران: مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران.
40
شهرزوری، شمسالدین محمد، (1380)، شرح حکمة الاشراق، تصحیح حسین ضیائی تربتی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
41
فرغانی، سعیدالدین سعید، (1379)، مشارق الدراری (شرح تائیة ابن فارض)، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
42
ORIGINAL_ARTICLE
احاطه علمی انسان کامل از دید صدرا و نسفی
چکیده نوشتار حاضر کوششی در راستای فهم احاطه علمی انسان کامل از دید صدرا و نسفی است . نگارنده بر این باور است که احاطه علمی انسان کامل ، ارتباط مستقیمی با حقیقت علم و تهذیب نفس دارد . حقیقت علم در نظر صدرا و نسفی نوری از جانب حقتعالی است همچنین هر دو بر این نکته واقفاند که این نور براثر سیر و سلوک به دست میآید .بالاترین مرتبه این نور متعلق به انسان کامل است که به همه علوم احاطه دارد . بنا بر نظر نسفی هر چه ریاضت بیشتر شود احاطه علمی انسان بیشتر میگردد و اشیاء راکماهی میتواند ببیند . صدرا و نسفی،رسیدن به بالاترین مرتبه علوم رافی نفسه دارای ارزش ندانستند بلکه علم رازمانی ارزشمند میدانند که توأم با عمل باشد . انسان کامل نهتنها بر علوم ظاهری بلکه با غیب نیز آشنایی دارد . او غیب آسمان و زمین را میداند .بنابراین احاطه عملی انسان کامل آن است که وی بر تمامی علوم ظاهری و باطنی آشنایی و به درک حقیقت اشیاء رسد.
https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2477_6a53b5c9039db4f5a601d5fa185b2fbb.pdf
2016-05-21
19
34
واژگان کلیدی:انسان کامل
احاطه علمی
صدرا
نسفی
سید علی
حقی
haghi@ferdowsi.um.ac.ir
1
دانشیار گروه فلسفه /دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
سیده سمیه
حسینی
somauehhoseuni@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری حکمت متعالیه /واحد بینالملل دانشگاه فردوسی مشهد(نویسنده مسئول)
LEAD_AUTHOR
کتاب نامه
1
1.ابن منظور، لسان العرب، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی، 1408 ق، ج 9،
2
2.حسنزاده آملی،حسن،شرح عیون در شرح عیون مسائل نفس،قم،دفتر تبلیغات اسلامی،چاپ دوم،1379.
3
3.جمیل صبیا ومنوچهر صانعی دره بیدی،فرهنگ نامه فلسفی،تهران،حکمت،1366.
4
4.دهخدا،علیاکبر،لغتنامه دهخدا،تهران ،سیروس،1337.
5
5.شهیدی، سید جعفر، نهجالبلاغه، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ نهم، 1375
6
6.فارس بن زکریا،معجم مقاییس اللغه،بیجا،مکتب الاعلام اسلامی،1404،ج4.
7
7.قونوی،محمدبن اسحاق،تصحیح محد خواجوی،تهران،مولی،1375.
8
8.عسکری، ابو هلال ،فروق فی اللغه ،ترجمه و تصحیح ابو هلال عسکری مشهد، امور فرهنگی آستان قدس رضوی، مهر 1363.
9
9.ملاصدرا، الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، بیروت ،دار احیاء التراث العربی ج 3، ، ج 1.1981
10
10.ملاصدرا، کسرالاصنام الجاهلیه، مقدمه و تصحیح دکتر جهانگیری، تهران، بنیاد حکمت صدرا، 1381،
11
11.صدرا، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، تصحیح و تعلیق سید جلال الدین آشتیانی، مشهد، مرکز الجامعی للنشر، 1360.
12
12.صدرا، رساله سه اصل، تصحیح و مقدمه محمد خواجوی،تهران مولی،1376.
13
13.صدرا، مجموعه الرسائل التسعه، بی نا، تهران1302 .
14
14.صدرا،تفسیر القران الکریم،مقدمه محمد خواجوی،قم،انتشارات بیدار،1366.
15
15.صدرا، مفاتیح الغیب،مقدمه و تصحیح خواجوی، مؤسسه تحقیقات فرهنگی، تهران، 1363.
16
16. نسفی ،بیان التنزیل ،تصحیح و تعلیق سید علی اصغر میر باقری فرد،تهران ،سخن،1391.
17
17.نسفی ،انسان کامل،با تصحیح و مقدمه ماریژان موله،تهران،انتشارات طهوری،1388.
18
18.نسفی،مقصد اقصی،ضمیمه ی اشعه اللمحات جامی،به کوشش حامد ربانی،تهران،کتابخانهی علمیهی حامدی،.1351
19
19.نسفی،زبده الحقایق،تصحیح وتنظیم ناصری حق وردی،طهور،تهران،1363.
20
20.نسفی،کشف الحقایق،به اهتمام و تعلیق احمد مهدوی دامغانی،تهران ،شرکت انتشارات علمی فرهنگی،چاپ پنجم،1392.
21
ORIGINAL_ARTICLE
کانت به روایت دیلتای
چکیده: با اینکه دیلتای کانت را در « نقد عقل محض » پیشگام خود دانسته و طرح ابتکاری خود را به تبع کانت ، «نقد عقل تاریخی» نامیده است معهذا او را در عقلانی سازیِ سوژۀ انسانی ناکام می داند. وی نه فقط بر بُعد شناختی سوژه ، بلکه بر بُعد ارادی و احساسی آن هم تاکید می کند و کانت را به عقلانی کردنِ سوژه متّهم می کند . از سوی دیگر طرح کلان نقد وی برخلاف کانت به علوم طبیعی محدود نشده و شامل علوم انسانی هم می گردد. دیلتای دو نقد عمده را بر معرفت شناسی کانتی وارد میکند ؛ نخست اینکه این معرفت شناسی واجد تلقیای بسیار عقلانی از تجربه است به گونهای که از ابعاد عاطفی و ارادی تجربه غفلت کرده و نوعی نظر ورزی گسسته از جهان است در حالی که تجربه چیزی فراتر از آن است و مشروط و محوی در همة قوای شناختی ، عاطفی و ارادی ماست ، دوم آنکه موضع استعلایی کانت غیر تاریخی و بلکه فراتاریخی است. درواقع طرح اصلی دیلتای ، تکمیل طرح بنیادهای معرفت شناختی علوم طبیعی ( عقل محض ) توسط کانت و توسعۀ آن به حوزه علوم انسانی ( عقل تاریخی ) به مدد عبور از سوژه پیشینی ِصوری عقل زده کانتی به سوژه تاریخیِ ریشه دار در شبکه حیاتی است.
https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2478_3c17ae897e9b9ceabcd8ea32f9113cb0.pdf
2016-05-21
35
55
کلید واژه :کانت
دیلتای
نقد عقل محض
نقد عقل تاریخی
مالک
شجاعی جشوقانی
malekmind@gmail.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی/ فلسفه معاصر ،
LEAD_AUTHOR
منابع
1
1-دیلتای ، ویلهلم ، به فهم در آوردن جهان انسانی ، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی ، ققنوس ، 1392.
2
2-همان ، تشکّل جهان تاریخی در علوم انسانی ، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی ، انتشارات ققنوس ، 1389.
3
3-همان ، ذات فلسفه ، ترجمه حسن رحمانی ،انتشارات دانشگاه مفید ، 1383
4
4-همان ، مقدمه بر علوم انسانی ، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی ، انتشارات ققنوس ، 1388.
5
5-کانت، ایمانوئل، تمهیدات: مقدمهای برای هر مابعدالطبیعۀ آینده که به عنوان یک علم عرضه شود، ترجمه غلامعلی حداد عادل، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، 1370.
6
6-کانت، ایمانوئل، نقدعقل محض،ترجمۀبهروزنظری،تهران: انتشارات ققنوس1394.
7
7-کریچلی ، سایمون ، فلسفه قارهای،ترجمه خشایار دیهیمی ، تهران: نشر ماهی،1387.
8
8-طالب زاده ، سید حمید ،نقدی برنسبت زمان وآگاهی دراندیشه کانت ، فصلنامه فلسفه ، ش 8 ، بهار و تابستان 1383.
9
9-مجتهدی، کریم ، دونس اسکوتوس و کانت به روایت هایدگر، تهران: انتشارات سروش، 1376.
10
10-Dilthey, Wilhelm.Introduction to the Human Sciences. (Selected Works Vol. 1) ed. by Rudolf Makkreel and Frithjof Rodi. Princeton: Princeton University Press, 1989.
11
11------------- , Understanding the Human World, (Selected Works Vol. 2) ed. by Rudolf Makkreel and Frithjof Rodi. Princeton: Princeton University Press, 2010.
12
12------------- , The Formation of the Historical World in the Human Sciences. (Selected Works Vol. 3) ed. by Rudolf Makkreel and Frithjof Rodi. (Princeton: Princeton University Press, 2003.
13
13-Heidegger, Kant and the Problem of Metaphysics, Fifth Edition, Enlarged. Fifth Edition, Enlarged edition. Bloomington: Indiana University Press, 1997.
14
14-Kant, Immanuel.Critique of Pure Reason. trans. and eds. Paul Guyer and Allen Wood .Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
15
15- Makkreel, Rudolf. Dilthey: Philosopher of the Human Studies. Princeton University press.1992
16
16-Murphy, Courtney Hammond , The Possibility of Universal Objective Validity in the Human Sciences, A dissertation submitted to Graduate Studies of Emory University, 2009.
17
ORIGINAL_ARTICLE
ظرفیتهای فلسفه اسلامی برای علوم مدرن؛ مطالعه موردی: بحث «دوستی» در فلسفه اسلامی و رواندرمانی
بر خلاف این باور نادرست که تفکر مدرن و نتایج آن برای زندگی بشری، بر مبنای گسستی سراسری از تفکر پیشامدرن پدید آمده است، دستاوردهای حوزههای مختلف معرفت بشری در عصر حاضر نشان از آن دارد که بازخوانی انتقادی میراث فلسفه کلاسیک به اکتشافات شگفتی حتی در حوزههای علمیِ کاملا مدرن رهنمون شده است. پرسش آن است که آیا تنها فلسفه کلاسیک غرب چنین ظرفیتی را برای بازشکوفایی داراست؟ و آیا میراث فلسفه اسلامی از چنین ظرفیتی برای بهرهبرداری در جامعه معاصر خودمان تهی است؟ پژوهش حاضر با تامل بر یک مطالعه موردی و بررسی مقوله «دوستی» در رشته علمیِ مدرن «رواندرمانی» و نحوه احیای مجدد آن در دنیانی معاصر –بر خلاف آموزههای فلسفی مدرن- ظرفیتهای همین مقوله در چارچوب میراث فلسفه اسلامی را نیز مورد واکاوی قرار میدهد و نشان میدهد که امکان رویکردی مشابه به گنجینه فکری اسلامی نیز در جامعه معاصر اسلامی وجود دارد.
https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2479_a124e5ed2564481620dd51970661651c.pdf
2016-05-21
57
84
فلسفه سیاسی اسلامی
رواندرمانی
فرد
اجتماع
دوستی
سیدمحسن
علویپور
alavipour@ihcs.ac.ir
1
استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی/نویسنده مسئول
LEAD_AUTHOR
عبدالرسول
حسنیفر
hasanifar@lihu.usb.ac.ir
2
استادیار علوم سیاسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
AUTHOR
- آزادفلاح، پرویز و دیگران (1378)، سیر تحول نظامهای روانشناسی، چاپ اول، تهران، انتشارات جامعه پژوهشگران.
1
- ابنسینا (1335 قمری)، جامعالبدائع، چاپ اول، مصر، مطعبه السعاده.
2
- ارسطو (1378)، اخلاق نیکوماخوس، ترجمه محمدحسن لطفی، چاپ اول، تهران، انتشارات طرح نو.
3
- اسپریگنز، توماس (1382)، فهم نظریههای سیاسی،ترجمه فرهنگ رجایی، چاپ چهارم، تهران، انتشارات آگه.
4
- اقبال لاهوری، محمد (1383)، سیر فلسفه در ایران، ترجمه ا. ح. آریانپور، چاپ پنجم، تهران، انتشارات امیرکبیر.
5
- بوبر، مارتین (1380)، من و تو، ترجمه ابوتراب سهراب و الهام عطاردی، چاپ اول، تهران، نشر و پژوهش فرزان روز.
6
- پروچاسکا، جیمز او. و نورکراس، جان سی. (1383)، نظریههای رواندرمانی، ترجمه یحیی سیدمحمدی، ویرایش چهارم، تهران، انتشارات رشد.
7
- خواجهنصیرالدین طوسی (1360)، اخلاق ناصری، به تصحیح مجتبی مینوی و علیرضا حیدری، تهران، انتشارات خوارزمی.
8
- دریفوس، هیوبرت و رابینو، پل (1384)، میشل فوکو: فراسوی ساختارگرایی و هرمنوتیک، ترجمه حسین بشیریه، چاپ چهارم، تهران، نشر نی.
9
- شارف، ریچارد اس. (1381)، نظریههای رواندرمانی و مشاوره، ترجمه مهرداد فیروزبخت، چاپ اول، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا.
10
- شولتز، دوان و شولتز، سیدنی آلن (1379)، نظریههای شخصیت، ترجمه یحیی سیدمحمدی، ویرایش دوم، چاپ سوم (اول ویرایش)، تهران، موسسه نشر ویرایش.
11
- عامری، ابوالحسن (1336)، السعاده و الاسعاد، به کتابت و مباشرت مجتبی مینوی، ویسبادن آلمان، انتشارات دانشگاه تهران.
12
- الفاخوری، حنا و الجر، خلیل (1358)، تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، ترجمه عبدالمحمد آیتی، چاپ دوم، تهران، کتاب زمان.
13
- الفارابی، ابونصر(1405 قمری)، فصول منتزعه، الطبعه الثانیه، ایران، مکتبالزهراء.
14
- فارابی، ابونصر (1361)، آراء اهل مدینه فاضله، ترجمه و تحشیه سید جعفر سجادی، تهران، کتابخانه طهوری.
15
- فروم، اریک (1360)، جامعه سالم، ترجمه اکبر تبریزی، تهران، انتشارات بهجت.
16
- ------ (1375)، گریز از آزادی، ترجمه عزتالله فولادوند، چاپ هفتم، تهران، انتشارات مروارید.
17
- ------ (1383)، هنر عشقورزیدن، ترجمه پوری سلطانی، چاپ بیست و دوم، تهران، انتشارات مروارید.
18
- فرانکل، ویکتور (1381)، انسان در جستجوی معنای غایی، ترجمه احمد صبوری، عباس شمیم، تهران، انتشارات تهرانصدا.
19
- ماتیوز، اریک (1378)، فلسفهی فرانسه در قرن بیستم، ترجمه محسن حکیمی، تهران انتشارات ققنوس.
20
- مککواری، جان (1377)، فلسفهی وجودی، ترجمه سعید حنایی کاشانی، تهران، انتشارات هرمس.
21
- ناظرزاده کرمانی، فرناز (1376)، اصول و مبادی فلسفه سیاسی فارابی، چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه الزهرا.
22
- ورنو، روژه و وال، ژان و دیگران (1372)، نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفههای هستبودن، ترجمه یحیی مهدوی، تهران، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
23
- یالوم، اروین (1385)، وقتی نیچه گریست، ترجمه سپیده حبیب، تهران، انتشارات کاروان.
24
- یوسفیراد، مرتضی (1380)، اندیشه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی، قم، بوستان کتاب قم.
25
Latin References:
26
- Aristotle (1893), Nicomachean Ethics, Trans. By F. H. Peters, London, Kegan Paul, Trench, Trubner& Co.
27
- Bacon, Sir Francis (1985),The Essays or Counsels,Civill and Morall, Ed. Michael Kiernan, Oxford, Clarendon Press.
28
- Cohn, Hans W. (2002), Heidegger and the Roots of Existential
29
- Clarkson, Petruska (2005), The Psychotherapeutic Relationship, in: The Handbook of Psychotherapy, pp. 28-48.
30
- Fromm, Erich (1941), Escape From Freedom, The USA, Holt, Rinhart& Winston of Canada Ltd.
31
- --------- (1955), The Sane Society, London, Routledge & Kegan Paul Ltd.
32
- --------- (1956), The Art of Loving, New York, Harper & Row.
33
- May, Rollo (1958), The Origin and Significance of the Existential Movement in Psychology, New York, Basic Books.
34
- Monte, Christopher F. (1991), Beneath the Mask, 4th Ed., Orlando, Holt, Rinehart and Winston Inc..
35
- Van Deurzen, Emmy &Kenward, Raymond (2005), Dictionary of Existential Psychotherapy and Counseling, London, Sage Publications Ltd.
36
ORIGINAL_ARTICLE
حقیقت، وجود و تقرر؛ تاملی تاریخی دربارهی نظر صدرا در باب تحقق وجود در برابر نظر میرداماد
یکی از استدلالهای صدرا (که تنها یک مقدمه دارد) برای نظریهای که امروزه تحت عنوان «اصالت وجود» نامیده میشود چنین است: چون حقیقت هر چیز همان وجودش است که بواسطهی آن وجود احکام و آثار آن چیز بر آن حمل میشود، پس وجود نسبت به آن چیز اولی به تحقق است. این نوشتار قصد دارد تنها مقدمه این استدلال را در بستری تاریخی واکاوی کند. شواهدی ارائه خواهد شد که چگونه این مقدمه در تقابل با نظر میرداماد در باب وجود مطرح شده است. بنا بر نظر میرداماد وجود موخر از تقرر ماهیت است. در مقابل برای صدرا وجود مقدم بر ماهیت است.
https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2609_eaa7503a9c8299e726572dff781001c2.pdf
2016-05-21
85
106
حقیقت
وجود
تقرر
تقدم
جعل
داود
حسینی
davood.hosseini@modares.ac.ir
1
استادیار گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس تهران
LEAD_AUTHOR
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم (1981 م)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
1
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم (1363 ه ش)، مفاتیح الغیب، تصحیح: محمد خواجوی. تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی؛ انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران.
2
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم (1366 ه ش)، تفسیر القرآن، تصحیح: محمد خواجوی، قم: انتشارات بیدار.
3
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم (1375 ه ش)، مجموعه رسائل صدرالمتالهین، تحقیق و تصحیح: حامد ناجی اصفهانی، تهران: انتشارات حکمت.
4
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم (1378ه ش) سه رساله فلسفی، مقدمه، تصحیح و تعلیق: سید جلالالدین آشتیانی، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم.
5
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم (1382 ه ش)، الشواهد الربوبیه، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
6
عمادالدوله (1363 ه ش)، ترجمه و شرح مشاعر، تصحیح: هانری کربن. تهران: کتابخانه طهوری.
7
فیاضی، غلامرضا (1388 ه ش)، هستی و چیستی در مکتب صدرایی، تاملی نو در اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و تفاسیر و ادله و نتایج آن، تحقیق و نگارش: حسینعلی شیدانشید، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
8
منافیان، سیدمحمد (1393 ه ش)، تحلیل نظریهی موجود در فلسفهی میرداماد ، رسالهی دکتری، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
9
میرداماد ، محمدباقر (1367 ه ش). القبسات، به اهتمام: مهدى محقق، سید على موسوى بهبهانى، پروفسور ایزوتسو، ابراهیم دیباجی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
10
میرداماد ، محمدباقر (1391 ه ش)، الافق المبین، به تحقیق حامد ناجی اصفهانی، تهران: میراث مکتوب.
11
ORIGINAL_ARTICLE
شکل چهارم قیاس حملی در منطق سهروردی
سهروردی چرا شکل چهارم را از دستگاه قیاسیاش حذف میکند؟ آیا دستگاه قیاسی او، همانند دستگاه قیاسی ارسطو، به رغم فقدان شکل چهارم پذیرای آن است؟ یا تنگناهایی دارد که نمیتواند شکل چهارم را صورتبندی کند؟ فرضیۀ این مقاله گزینۀ دوم است. دستگاه سهروردی در تنگنای سه اصل قرار داد که در این جستار «اصل بستگی»، «اصل ناوابستگی»، و «اصل یگانگی» نامیده شدهاند. شکل چهارم نمیتواند هم به روش سهروردی صورتبندی شود و هم این اصول سهگانه را حفظ کند. این نشانگر یک محدودیت مهمِ دستگاه قیاسی سهروردی در سنجش با دستگاه قیاسی ارسطو است.
https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2639_64e2d63cd888ff34b1ce7edf8776d180.pdf
2016-05-21
107
127
منطق سهروردی
منطق اشراقی
منطق حکمة الإشراق
شکل چهارم
نظریۀ قیاس
مهدی
عظیمی
mahdiazimi@ut.ac.ir
1
استادیار فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ابنرشد، محمدبناحمد (1983م). تلخیص کتاب القیاس. با تحقیق دکتر محمود قاسم؛ مقدمه و تعلیقات بترورث وهریدی. القاهرة: الهیئة المصریة.
1
ابنسینا، حسینبنعبدالله (1383). الإشارات و التنبیهات. مع الشرح لنصیرالدین الطوسی و شرح الشرح لقطبالدین الرازی. قم: نشر البلاغة.
2
ارسطو (1387). منطق ارسطو (اُرگانون).ترجمة میرشمسالدین ادیب سلطانی. تهران: نگاه.
3
سهروردی، شهابالدین (1380). حکمة الإشراق. در: مجموعه مصنفات شیخ اشراق (ج2). تصحیح و مقدمه هانری کربن. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
4
شیرازی، قطبالدین (1394).شرح حکمة الإشراق. ج1، تصحیح و تحقیق: سید محمد موسوی، تهران: انتشارات حکمت.
5
عظیمی، مهدی (1395). تحلیل منطقی استدلال: شرح منطق اشارات ابنسینا (نهجهای هفتم تا دهم)، قم: مجمع عالی حکمت اسلامی.
6
فلاحی، اسدالله (1393). «مقالة فی الشکل الرابع؛ أبوالفتوح أبوالصلاح الهمدانی»،جاویدان خرد، دورۀ 11، شمارۀ 25، تابستان و پاییز، صص 77-118.
7
فلاحی، اسدالله (1394). «تصحیح و تحقیق رسالۀ اللامع فی الشکل الرابع، نوشتۀ مجدالدین جیلی». فلسفه و کلام اسلامی، دورۀ 48، شمارۀ 2، پاییز و زمستان، صص 201-244.
8
موحد، ضیاء (1383). درآمدی به منطق جدید. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
9
Kneale, W. & M. Kneale (1978). TheDevelopment of Logic. Oxford: Clarendon Press.
10
Łukasiewicz, J. (1957).Aristotle’s Syllogistic from the Standpoint of the Modern Formal Logic. Oxford: Clarendon Press.
11
Rescher, Nicholas (1966).Galen and the Syllogism, including an Arabic Text, Edition and Annotated Translation of Ibn al-Şalāh Treatise “On the Fourth Figure of the Categorical Syllogism”, University of Pittsburgh Press.
12
Ross, S. D. (2004).Aristotle. with an Introduction by John L. Ackrill, Routledge, reprinted.
13