@article { author = {shajari, morteza and silvayeh, sonya}, title = {A Visualization the Relation Between the Mosque's Dome and the Levels of Existence in the Sublimated wisdom}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {10}, number = {2}, pages = {181-197}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {10.30465/cw.2020.4612}, abstract = {The dome of the mosque leads the eyes and heart of the viewer to the ascendancy, which it is reminder of sublimation. The center of the dome is the symbol of unity and the lower level is the symbol of the soul. In this paper, based on Sadra 's philosophy (including of the three worlds; sense, imagination and wisdom), a visualization the mosque's dome associated with these three cosmos is presented. Materials of the dome is perceived by the sense of eye as a reminder of the physical world. The cube and sphere in the dome, which emerged from the imagination of the architect artist, is like a fantasy world and a form of congregation, which begins from the base of the dome (multiplicity) and reaches to the top of the dome (unity), it shows the congregation and stability of the wisdom world. God is the origin of the universe, if the mosque's space is like the universe, then the mosque also has the origin with that passes through the entrance and the courtyard to it, which eventually ends to the dome.}, keywords = {Mosque,Dome,Levels of existence,Sublimated wisdom and Cosmos of existence}, title_fa = {تبیین رابطۀ گنبد مسجد و مراتب هستی در حکمت متعالیه}, abstract_fa = {گنبد مساجد چشم و دل را به بالا هدایت کرده و یادآور تعالی است. مرکز گنبد نماد وحدت و دیوارهای هشت وجهی که بر آن تکیه می­زند، نماد نظمی آسمانی و پایه­های چهار وجهی نماد جهان خاکی است. در این مقاله کوشش شده است تبیینی از گنبد بر اساس حکمت صدرایی ارائه گردد. در این حکمت عوالم به حس و خیال و عقل تقسیم می­شود و گنبد مساجد تداعی کنندۀ این عوالم است. مصالح فناپذیر گنبد که با چشم حس درک می­شود یادآور عالم ماده است. دو شکل مکعب و کره در گنبد که از خیال هنرمند معمار پدید آمده شبیه عالم خیال است و حالتی است از جمع شدن که از پایه گنبد (کثرت) شروع می­شود و به نوک گنبد (وحدت) می­رسد که جمع و ثبات عالم عقل تداعی می­شود. همچنان­که ذات خداوند مبدأ عوالم هستی است، اگر کل فضای مسجد را همانند عالم در نظر بگیریم که هر جزء از مسجد را همانند مرتبه­ای از مراتب در نظر بگیریم، به این نکته دست می­یابیم که همانند این عالم، در مسجد نیز مبدایی وجود دارد، یعنی با عبور از در ورودی و حیاط به مبدا یعنی فضای گنبدخانه می­رسیم که در گنبدخانه نیز، فضا به گنبد ختم می­شود.}, keywords_fa = {مسجد,گنبد,مراتب هستی,حکمت متعالیه,عوالم وجود}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_4612.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_4612_323a300b74183798da62c5b26e60e1e4.pdf} }