@article { author = {danesh shahraki, habilah and Sadeghinejad, Ali}, title = {Ontology of value from the perspective of transcendental wisdom with an emphasis on the evil problemand problem of good and bad.}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {9}, number = {2}, pages = {93-113}, year = {2019}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {10.30465/cw.2019.3587}, abstract = {The issue of the value of judgment is an issue that is important in the philosophy of ethics, the philosophy of law, and the philosophy of religion. From this perspective, Transcendental wisdom, as the transcendental philosophy that must be extracted from the other philosophies, should provide an ontological basis for this value of judgment, in order to determine where the value of judgment is, how it should be and Its ontological basis is determined. The issue of truth and logical truth, error and misconception, good and evil, as well as good and bad are the topics that have been studied as an example in this essay. The originality of existence, the systematic ambiguity of existence, the existential and human perfection of man are the principles which, from the perspective of transcendental wisdom, provide the ontological basis for the value of arbitration. In the end, it seems that with the results of these principles, namely, the equality of existence with the good and the failure to think evil, as well as the simultaneous emphasis on the will of the nature of existence, it is hardly possible to derive from these realistic values for Extracted human verbs.}, keywords = {Ontology,value,value judgment,Good and Evil,goodness and badness}, title_fa = {هستی شناسی ارزش از منظر حکمت متعالیه با تاکید بر مساله‌ی شر و حسن و قبح}, abstract_fa = {مساله‌ی ارزش‌داوری در فلسفه‌ی اخلاق، فلسفه‌ی حقوق و فلسفه‌ی دین از این جهت حائز اهمیت است که مشخص می‌کند چه چیزی اساسا قابل ارزش‌گذاری است و کجا ارزش مثبت یا منفی بدان تعلق می گیرد، فلذا نیازمند بررسی‌های فلسفی است. از این منظر حکمت متعالیه به عنوان فلسفه‌ای که باید فلسفه‌های مضاف از دل آن استخراج شوند می‌بایست درباره‌ی این ارزش‌داوری‌ها مبنایی ارائه دهد تا محل ارزش‌داوری، نحوه‌ی آن و قواعد حاکم بر آن نیز مشخص شود. از آن جایی که حکمت متعالیه نگاهی هستی شناسانه به عالم دارد،انتظار می‌رود در جایگاه فلسفه‌ی مادر مبانی هستی‌شناسانه برای مساله‌ی ارزش‌داوری ارائه کند. در این میان مساله‌ی خیر و شر و نیز حسن و قبح مباحثی هستند که به عنوان نمونه در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته‌اند. اصالت وجود، تشکیک وجود، سعه‌ی وجودی و کمالات نفسانی انسان اصولی هستند که از منظر حکمت متعالیه مبنای هستی‌شناسانه برای ارزش‌داوری‌مهیا می‌کنند. در نهایت چنین به نظر می‌رسد که با نتایجی که از این اصول به دست می‌آید یعنی مساوقت وجود با خیر، عدمی پنداشتن شرور و نیز بازگرداندن حسن و قبح به مطابقت با فضائل و رساندن به خیر اعلی، به سختی می‌توان از این اصول مبنایارزش‌داوریمنسجمی استخراج کرد.}, keywords_fa = {هستی شناسی,ارزش,ارزش داوری,خیر و شر,حسن و قبح}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_3587.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_3587_9e31ec9c548257c67c46f34d0175a828.pdf} }