@article { author = {Habibi, Ghodsyeh and Anvari, Saeed and Tahery, Seyd Sadr-aldin}, title = {A Comparison between Taftazani’s and Ibn Sina's Views on Mental Existence}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {8}, number = {2}, pages = {1-21}, year = {2017}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {10.30465/cw.2017.2740}, abstract = {Various ideas have been presented on how to relate mental forms toexternal objects, among which one can refer to two theories: theory ofessence objectivity and the theory of apparition. Most scholars have attributed these theories to Ibn Sina and Taftazani respectively. Comparing the views of Ibn Sina and Taftazani,the present articleshows that they not only don’t follow two different approaches, but we can consider Taftazani's words as the confirmation of Ibn Sina's view. Also, referring to various interpretations of the theory of apparition, we will evaluate the attribution of the theory to Taftazani.   }, keywords = {Taftazani,Ibn Sina,Mental Existence,Theory of Apparition}, title_fa = {مقایسه دیدگاه تفتازانی و ابن‌سینا در مبحث وجود ذهنی}, abstract_fa = {نظریات مختلفی درباره‌‌ نحوه‌‌ ارتباط صورت‌های ذهنی با اشیای خارجی ارائه شده است که از این میان می‌توان به دو نظریه‌‌ عینیت ماهوی و قول به شبح اشاره کرد. اکثر محققان، ابن‌سینا را قائل به عینیت ماهوی و تفتازانی را ملتزم به دیدگاه شبح دانسته‌اند. در مقاله‌‌ حاضر نخست نظرات ابن‌سینا و تفتازانی با یکدیگر مقایسه شده است و نشان داده شده است که ایشان نه تنها پیرو دو رویکرد متفاوت نیستند، بلکه سخنان تفتازانی را می‌توان تأیید نظر ابن‌سینا و مشابه نظرات وی به شمار آورد. همچنین با اشاره به تفسیرهای مختلفی که از نظریه‌‌ شبح مطرح شده است، در مورد انتساب این نظریه به تفتازانی داوری شده است.}, keywords_fa = {وجود ذهنی,ابن‌سینا,تفتازانی,عینیت ماهوی,قول به شبح}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2740.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2740_97cd37fa25e3b070c21cd194c133888d.pdf} }