@article { author = {jafarian, Morteza and Ghramaleki, Ahad}, title = {Mirdamad's analysis of Secondary Intelligible and its Relation to Abstractedness of Existence}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {7}, number = {3}, pages = {81-105}, year = {2016}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {}, abstract = {Abstract Mirdamad, for the first time, defines or interprets the secondary intelligible concepts in such a way that are compatible with and include the characteristics of philosophical concepts. In his definition, primary intelligibles are concepts that refer to distinct and objective things in the real world, and logical and philosophical secondary intelligible, on the contrary, have not any extension in the world and so do not refer to any independent and distinct objectivity. In Mirdamad's theory, being secondary intelligible amounts Abstractedness and non-objectivity, and being primary intelligible amounts principality and objectivity. From his point of view, essential concepts and relations and their negative and positive requirements are primary intelligible, and existence is counted as secondary intelligible. In fact the abstractedness of existence means that it is secondary intelligible concept, and the principality of quiddity means that the essential concepts are primary intelligible.  Mirdamad's theory faces difficulties that arise from the lack of attention to various meanings and abstractednesses of existence.}, keywords = {Keywords: Reasonable first,reasonable second,noble,credit,existence,Nature}, title_fa = {تحلیل میرداماد از معقول ثانی و رابطة آن با اعتباری انگاری وجود}, abstract_fa = {میرداماد برای اولین بار مفاهیم معقول دوم را به نحوی تعریف یا تفسیر می کند که با ویژگی‌های مفاهیم فلسفی سازگار بوده و آنها را در بگیرد. در تعریف میرداماد، معقول‌های اول مفاهیمی هستند که به امور متمایز و عینی در عالم واقع دلالت دارند و در مقابل معقول‌های دوم منطقی و فلسفی مابه ازایی در عالم واقع ندارند و به هیچ امر عینی مستقل و متمایزی اشاره نمی‌کنند. در نظریه میرداماد معقول دوم بودن یک مفهوم معادل اعتباری بودن و مابه‌ازای عینی نداشتن و معقول اول بودن معادل اصیل بودن و عینی بودن مدلول آن است. از دیدگاه او مفاهیم ماهوی و نسبت‌ها و لوازم سلبی و ثبوتی آنها معقول اول و مفهوم وجود هم معقول دوم شمرده می‌شود. در واقع اعتباری بودن وجود به معنای معقول دوم بودن مفهوم وجود و اصالت ماهیت به معنای معقول اول بودن مفاهیم ماهوی است. تعریف میرداماد از معقول های دوم با تعریفی از معقول دوم که بر اساس تقدم دلالت بر امر عینی و بالذات خارجی صورت گرفته، شباهت بسیاری دارد. نظریه میرداماد با دشواری‌هایی در زمینه مواجه است که ناشی از عدم توجه به معانی و اعتبارات گوناگون وجود و معقول دوم شمردن همه آنها است.  نظریه او در مورد توجیه امکان حمل وجود به واجب الوجود نیز با تعارضاتی مواجه است.}, keywords_fa = {معقول اول,معقول دوم,اصیل,اعتباری,وجود,ماهیت}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2637.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2637_c8734025ec697540d7ec758f122aac52.pdf} }