@article { author = {Elmi Sola, Mohammad Kazem and Barakati, Seyyede Akram}, title = {Ricoeurand Mulla Sadra on Imagination}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {6}, number = {1}, pages = {67-94}, year = {2015}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {}, abstract = {The present article studies Paul Ricoeur and Mulla Sadra's views on imagination, particularly its influential role in knowledge. Though their philosophies differ in principle, they share certain ideas in common. Ricoeur, contemporary philosopher and hermeneut, utilizes semiotics, linguistics, structuralism, and so on, to enrich hermeneutics. Language, thus, gets a central role in his philosophy. The basic difference of Ricoeur’s idea on imagination which distinguishes him from Mulla Sadra is that ‘language’ is used as a basis to explain imagination; he explains the role of imagination in knowledge through language. But Mulla Sadra does not directly deals with language, but considers act of imagination in constituting knowledge as an act of certain faculty of the soul. But in spite of this basic difference, both philosophers consider imagination as a mediator between external world and internal world of the mind and both explain this possibility by the notion of integration of two different issues.}, keywords = {IMAGINATION,metaphor,Production,Epistemology,Human Action,Ricoeur,Mulla Sadra}, title_fa = {تخیل در اندیشۀ ریکور و ملاصدرا}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، به بررسی دیدگاه‌های ریکور و ملاصدرا در مبحث خیال و نقش مؤثر تخیل به‌ویژه در حوزة معرفت می‌پردازد. گرچه مبادی دو فیلسوف در این باره متفاوت است، در حوزه‌های خاصی شباهت‌های قابل توجهی در اندیشه‌های این دو ظاهر می‌شود. ریکور که یکی از فیلسوفان معاصر حوزة هرمنوتیک است از مباحثی نظیر نشانه‌شناسی، زبان‌شناسی، ساختارگرایی، و معرفت‌شناسی رایج در فلسفة تحلیلی، برای غنی‌ساختن هرمنوتیک استفادة بسیار کرده است. بدین‌سبب، مسئلة زبان در اندیشة وی نقشی محوری دارد. تفاوت مبنایی اندیشة ریکور با ملاصدرا در مبحث تخیل، به این جهت است که در اندیشة ریکور، «زبان»، مبنای تبیین تخیل است. وی نقش تخیل در شناخت را از طریق زبان توضیح می‌دهد. اما ملاصدرا عمل تخیل در ایجاد معرفت را عمل قوه‌ای از قوای نفس می‌داند و مستقیماً به زبان نمی‌پردازد. اما به رغم این تفاوت مبنایی، هر دو فیلسوف تخیل را واسطه‌ای میان جهان اعیان و دنیای درون ذهن، می‌دانند و هر دو، این امکان را با مفهوم اجتماع دو امر متباین توضیح می‌دهند.}, keywords_fa = {تخیل,استعاره,خلق,معرفت,فعل انسانی,ریکور,ملاصدرا}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_1430.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_1430_2bd78c9e5f601fe167e70bed53830a61.pdf} }