@article { author = {aflatouni, hamide and Mollayousefi, Majid}, title = {Philippa Foot’s Criticism of Kant’s Practical Reason}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {7}, number = {4}, pages = {1-24}, year = {2016}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {}, abstract = {Abstract Practical reason/wisdom or phronesis, from Aristotle until Hume, meant virtuous action, in accordance with intellectual goods. Emphasizing on the role that our desires, motives and our passions, play in our ethical decisions, Hume endorsed the role of psychological factors in practical reason. Ascribing other features to practical reason, such as self-autonomy, and emphasizing on the will with more intensity, Kant presented a new definition of practical reason that posed serious challenges to Hume's views on this issue; he was struggling to eliminate the role of psychological desires and motives from the realm of moral decision. However Kant’s and his followers’ attempts to build Moral conscience, based merely on reason and will, were not so successful, and also there are some serious criticisms against Kant's purely rational interpretation of practical reason. Today, some ethical philosophers, including Philippa Foot and other new-Aristotelian, while criticizing the Kantian interpretation of practical reason by presenting a new definition of practical rationality, attempt to create a compromise between reason and other motivational elements, including intentions and motives. In this paper we discuss and examine some philosophers’ criticisms on Kant’s practical reason.}, keywords = {Keywords: Kant,Hume,Philippa Foot,practical reason/wisdom,motivation,moral/ ethical decision}, title_fa = {نقد فیلیپا فوت برعقلانیت عملی کانت}, abstract_fa = {از زمان ارسطو عقل عملی یا فرونسیس ، یعنی فضیلت مندانه عمل کردن. چنین معنایی برای این واژه تازمان هیوم باقی بود، اما هیوم باتاکید بر نقشی که امیال، انگیزه ها وانفعالات ما، هنگام اتخاذ تصمیمات اخلاقی ایفامی کنند، بر نقش امیال ونگیزه ها وعوامل روان شناسانه در  عقل عملی، تاکیدکرد.کانت بعدازهیوم، بواسطه ویژگی هایی که برای عقل عملی ذکر کرد، همچون خودبنیادیِ آن واهمیت بیشتر قائل شدن برای  اراده، تعریف جدیدی از عقل عملی ارائه داد که آراء هیوم را دراین مساله با چالش های جدی  مواجه ساخت؛ وی تلاش زیادی کردتا نقش امیال وانگیزه های روانشناسانه را ازحوزه تصمیم اخلاقی حذف کند؛ اماتلاشهای کانت وپیروانش برای بنا نهادن وجدان  اخلاقی صرفاً بر مبنای عقل واراده، راه به جایی نبرد وهمچنان انتقادات مهمی به تفسیرصرفاً عقلانیِ کانت از عقل عملی وارد است. درعصرحاضر، عده ای از فیلسوفان اخلاق از جمله خانم فیلیپا فوت وفیلسوفان نوارسطویی دیگر، ضمن نقد وردّ تفسیر کانتی از عقل عملی  با ارائه تعریفی جدید از عقلانیت عملی، تلاش دارند تا بین عقل وسایرمنابع انگیزشی ازجمله امیال وانگیزه ها، دراتخاذتصمیم صحیح اخلاقی سازش ایجاد کنند. دراین مقاله به بررسی انتقادات برخی فلاسفه برکانت  درباب عقل عملی، پرداخته می شود.}, keywords_fa = {کانت,هیوم,فیلیپا فوت,عقل عملی,انگیزش اخلاقی,تصمیم اخلاقی}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2601.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2601_ed8d0b94805977c2ccc0debbafbe3f6e.pdf} } @article { author = {sharaf, raham and monsefi, mohammad reza}, title = {An Analytical Comparison between Ibn Miskawayh's Self-Cognition Theory and Freud’s Theory of Personality}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {7}, number = {4}, pages = {25-49}, year = {2016}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {}, abstract = {Abstract In psychology, the recognition of personality and its components plays a fundamental role in the treatment of psychological disorders. On the other hand, self-cognition is also the basis for the formation of moral virtues in many moral theories. Since the ‘self’ in Islamic philosophical ethical theories has some similarities to personality in psychological theories, one can compare, in some ways, self-cognition to personality-cognition. In this paper we seek to compare Freud's theory of personality, as an important theory in psychology, to Ibn Miskawayh’s self-cognition theory, as an introductory to one of the most fundamental Islamic ethical views. The findings of this research show that, despite their similarities, there is a significant difference in the origin and meaning of moral values ​​between these theories. In Freud's theory, ethical values are the product of a subconscious process and actually ethical perfection is in conflict with mental health. But in Miskawayh’s self-cognition theory, ethical virtues are linked to rationality and are achieved consciously and voluntarily. Accordingly, in this theory, moral perfection, rationality and mental health are aligned.}, keywords = {Keywords: psychology,Personality,psychology,Ethics,moral perfection,moral value}, title_fa = {مقایسه تحلیلی نفس شناسی ابن مسکویه و نظریه شخصیت فروید}, abstract_fa = {در روان شناسی، شناخت شخصیت و اجزای آن نقش بنیادینی در درمان اخلالات روانشناختی دارد. از طرفی نفس شناسی نیز در بسیاری از نظریات اخلاقی مبنای شکل گیری فضایل اخلاقی است. از آنجا که نفس در نظریات اخلاق فلسفی اسلامی قرابت هایی با شخصیت در نظریات روان شناسی دارد، می توان از شباهت ها و تفاوت های نفس شناسی و شخصیت شناسی سراغ گرفت. نظریه شخصیت فروید به عنوان نظریه ای مهم در روانشناسی و نفس شناسی ابن مسکویه به عنوان مقدمه یکی از مبنایی ترین نظریات اخلاق اسلامی در این پژوهش با یکدیگر مقایسه می شوند. یافته های این تحقیق نمایانگر این است که علرغم شباهت هایی که میان این دونظریه وجود دارد، تفاوتی مهم در منشاء و معنای  ارزش های اخلاقی در هریک از آنها قابل مشاهده است.  در نظریه فروید ارزش های اخلاقی محصول فرآیندی ناخودآگاه بوده و کمال اخلاقی در تعارض با سلامت روانی قرار می گیرند. اما در نفس شناسی ابن مسکویه فضایل اخلاقی با عقلانیت پیوند خورده و به نحو آگاهانه و اختیاری حاصل می شوند.  بر همین اساس در این نظریه کمال اخلاقی، عقلانیت و بهداشت روان با یکدیگر همسو هستند.}, keywords_fa = {نفس شناسی,شخصیت شناسی,روان شناسی,اخلاق,کمال اخلاقی,ارزش اخلاقی}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2602.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2602_c2d282728d7372f239921883fda384a9.pdf} } @article { author = {karimi biranvand, masood and fozi, yahya}, title = {The Principals of Association between Spirituality and Religious Politics}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {7}, number = {4}, pages = {51-68}, year = {2016}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {}, abstract = {Abstract In divine schools and religious systems, spirituality has always had effective connection with politics. Because of their misunderstanding of these two categories, some historical trends, on the opposite side, have denied the proper and effective relationship between them. To answer to this important question that ‘how the connection between spirituality and politics is realized?’, this paper by methods and data originated in transcendental wisdom, has attempted to provide a proper understanding of the categories of ‘spirituality’ and ‘religious politics’, and then offer a clear and reasonable explanation of the connection between them. The results of this paper indicate that ‘human spiritual evolution’ is a conscious substantial movement that promotes man to the highest perfections of being, and this fact is realized only through the mediation of man’s conventional actions and voluntary commitments. On the other hand, politics is among the most important parts of human conventional life, its function affects the actions of others to achieve the general interests of community, and this, of course, is not realized without the guidance of religion, as a set of conventional doctrines based on spiritual truths. }, keywords = {Keywords: Spirituality,spiritual evolution,Politics,religious politics,substantial motion}, title_fa = {مبانی حکمی پیوند دیانت، معنویت و سیاست}, abstract_fa = {چکیده این مقاله در پاسخ به این مسئله مهم که "پیوستگی میان «معنویت» و «سیاست» چرا و چگونه محقق می­شود؟" کوشیده است تا با روش و داده­های مبتنی بر حکمت متعالیه، ابتدا درک درستی از مقوله­های «دین»، «معنویت» و «سیاست» به دست دهد و سپس مبانی حکمی ارتباط آن­ها را به‌طور مستدل روشن سازد. نتایج به دست آمده از رهگذر این کوشش حاکی از آن است که  دین با هدف «تکامل معنوی انسان» که یک حرکت جوهری آگاهانه است به دنبال آن است که  انسان را تا عالی­ترین کمالات وجودی رشد ­دهد و این مهم جز در بستر جامعه و امور سیاسی ممکن نیست. از این منظر هرچند سیاست در حوزه اعتباریات قرار دارد اما با توجه به اینکه کارکرد اصلی اعتباریات این است که واسطه­ی رساندن انسان از نقص به کمال شوند و سیاست نیز متکفّل دستیابی به مصالح عمومی جامعه است، دین به عنوان مجموعه­ برنامه­ها و راهنمایی­های الهی سیاست را در رساندن انسان­ها به کمالات معنوی­شان هدایت می­کند.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: معنویت,تکامل معنوی,سیاست,سیاست دینی,حرکت جوهری,اراده آگاهانه,اعتباریات}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2575.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2575_4d43efe26c91c0ee6306afa890d895c1.pdf} } @article { author = {honari, ahmad reza}, title = {The roots of Mulla Sadra's innovative philosophical views on the self}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {7}, number = {4}, pages = {69-86}, year = {2016}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {}, abstract = {Abstract   In the Transcendent Wisdom framework, Mulla Sadra presented great innovations one of which is his views on the ‘self’. Reflecting on Mulla Sadra’s statements on this issue, one can find that his ideas and innovations are based on his most important philosophical foundations, including ‘substantial motion’, ‘existential gradation’, and more importantly, the doctrine of the ‘principality of existence’. Therefore, the principality of existence can be considered as a basis on which Mulla Sadra established his new philosophical framework. Of course, given that the structure of any theory is related, in some ways, to the past and the future, and never forms in an intellectual vacuum, the roots and grounds of these innovations can be traced back to the works of his predecessors. Given the importance of this issue, this article seeks to analyze the roots of Sadra's innovations in his predecessors’ views particularly illuminative (ishraghi) foundations of Sheikh Shahabuddin Suhrawardi.}, keywords = {}, title_fa = {زمینه های ابداعات فلسفی ملاصدرا در باب نفس}, abstract_fa = {چکیده   صدرالمتالهین در چهارچوب حکمت متعالیه ابداعات و نوآوری های شگرفی را عرضه کرد که مبتنی بر تحول در ساختار و مبانی فلسفی وی است. از جمله این نوآوری ها را می توان در مباحث مربوط به نفس یافت. با تامل در بیانات صدرالمتالهین در این مباحث می توان دریافت که ابدعات و نوآوری های وی مبتنی بر مبانی مهم فلسفی او از جمله «حرکت جوهری» و «تشکیک وجود» است که در راس همه آنها مبنای مهم «اصالت وجود» قرار دارد. لذا اصالت وجود را می توان مبنایی دانست که ملاصدرا بر اساس آن چهارچوب فلسفی جدیدی را ارائه نمود. البته با توجه به این که هر نظریه­ای یک ساختار مرتبط با گذشته و آینده دارد و هیچگاه در خلأ شکل نمی گیرد، ریشه ها و زمینه های این ابداعات را می توان در آثار گذشتگان پیگیری نمود. با توجه به اهمیت این مساله ، این مقاله در صدد است تا زمینه ابداعات صدرا را در آراء حکمای پیشین و در آراء و مبانی اشراقی شیخ شهاب الدین سهروردی تحلیل و بررسی نماید.}, keywords_fa = {کلید واژه ها : ابداعات ملاصدرا,نفس,اصالت وجود,تشکیک وجود,حرکت جوهری,آراء و مبانی اشراقی}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2576.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2576_266312385eaf9fbc14d2923e169ffc30.pdf} } @article { author = {Moindini, Fatemeh and Kohansal, Alireza and hosseini shahroudi, seyd morteza}, title = {.}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {7}, number = {4}, pages = {87-109}, year = {2017}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {}, abstract = {.}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل انتقادی دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی در مسئله اتّحاد عاقل و معقول}, abstract_fa = {ملاصدرا نظر مشائیان در باب روحانیة الحدوث بودن نفس را نمی پذیرد و با اثبات حرکت جوهری، به جسمانی بودن نفس در ابتدای خلقت و حرکت تکاملی آن باور دارد. به عقیده صدرا،آنچه در سیر تکامل جوهری نفس، موجب استکمال آن می گردد، ادراکات نفس است و هر مُدرَک با اتّحاد با مرتبه ای از مراتب نفس، آن را تکامل می بخشد. علّامه طباطبائی مدّعا و برهان صدرالمتالّهین در اثبات این مسئله را نمی پذیرد و خود راه جدیدی را در طرح و اثبات این مسئله پیش می گیرد. از نظر علّامه نفس درادراکات کلّی با جوهر عقلی متّحد می گردد که این اتّحاد از سنخ اتّحاد حقیقت و رقیقت است.در این پژوهش مشخّص می گردد که پذیرش نظر علّامه مبنی بر اتّحاد نفس با جوهرِ عقلی با دشواری های فروانی همراه است و حتی در صورت پذیرش این اتّحاد، به رابطه ی نفس با معقولات و مفاهیم کلّی  که مسئله اساسی ملاصدراست، پاسخ داده نمی شود. همچنین تقریرِ دقیق برهان تضایف در این پژوهش، روشن می کند که برخی از انتقادات علامه به این برهان وارد است و تلاش محقّقین و معاصرین در حلّ این اشکالات ناموّفق بوده است.}, keywords_fa = {اتّحاد عاقل و معقول,معقولِ بالذّات,تجرد علم,برهان تضایف,ملاصدرا,علامه طباطبائی}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_3062.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_3062_ff1ed78c3bb4082c6e65bf6f5306e952.pdf} }