@article { author = {Dehbashi, Mehdi}, title = {The Relationship of Mind and Phenomenal Objects in the Epistemologies of Mulla Sadra and Kant}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {2}, number = {2}, pages = {53-78}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {}, abstract = {In Western and Islamic philosophy, one of the most complex and controversial ontological topics has do with the relationship between mind and phenomenal objects, that is the relationship between the form in the mind and the material and objective form. This issue has stirred great confusion for philosophers seeking to explain the relationship of knowledge and the "outside world". In this article we present and compare Kant and Mulla Sadra's philosophical solutions to this problem. Although in Mulla Sadra's philosophy, mind and phenomenal objects do not stand on the same ontological levels, however according to the "primacy of existence" (Aṣālat al-wujūd) principle, the two are alongside each other. Knowledge is not separate from ontology and relies on the outside world in its process of perception occurring through the help of the senses, the imagination, reason, and intuition. What occurs between the outside world and the mind is called by Mulla Sadra the construction of quiddity. Quiddity is neither bound to the mind or the outside world; however it is necessary on every ontological level and participates in all the levels of perception. Mulla Sadra can explain the relationship between the intuitions of the mind and the outside world first by positing a soul which creates forms and elements related to perception and secondly, by filling the gap between mind and phenomenal objects by postulating a division of ontological levels. According to Kant, knowledge requires two things: a) observation, which is given to us in space and time and b) the reception of an intelligible upon what has been observed. For the process to occur the phenomenal object and the intelligible must share a similarity. Some intelligibles have no similarity with anything from the experiential level. Kant, in trying to reconcile mind and the phenomenal objects uses the concept of Transcendental Schemata, that is forms produced in time by the imagination. By arguing for a direct reciprocity between the phenomena and the intelligible, Kant is bound to uphold the reciprocity between phenomena and transience.}, keywords = {material forms,perceived forms,Phenomenon,transience,intelligible,quiddity,mind and phenomenal object}, title_fa = {رابطة صور مادی و صور علمی در نظریة شناخت ملاصدرا و کانت}, abstract_fa = {یکی از مهم‌ترین موضوعات پیچیده و بحث‌بر‌انگیز شناخت‌شناسی، چه در فلسفة اسلامی و چه در فلسفة غرب، مسئلة کیفیت ارتباط ذهن و عین با یک‌دیگر و به‌عبارتی چگونگی انطباق صور ذهنی با صور عینی و مادی است. این مشکل موجب نابه‌سامانی و تشویش اندیشة فلاسفه در تبیین مطابقت شناخت با عالم خارج شده است. در این مقاله سعی شده است تا بر این‌ اساس دیدگاه ملاصدرا و کانت مورد مداقه و مقایسه قرار گیرد و راه‌کارهای هریک از آن‌ها در حل این معضل گزارش شود. با این‌که در فلسفة ملاصدرا ذهن و عین دو امر وجودی متفاوت فرض شده‌اند، ولی بنابر نظریة اصالت وجود هر دو در طول یک‌دیگر قرار می‌گیرند؛ و علم که خود از سنخ وجود است در تمام مراحل ادراکات حسی، خیالی، و عقلی نفس نقش مرآتیت و کاشفیت از عالم خارج را برعهده دارد. ملاصدرا رابط میان جهان خارج و ذهن را ماهیت دانسته است؛ ماهیتی که به‌خودی‌خود نه مقید به جهان خارج است و نه مقید به قلمرو ذهن، بلکه در هر قلمرو وجود و در تمام مراحل ادراک ملازم و در معیت با وجود است. وی با خلاقیت نفس در ابداع صور و متعلقات ادراک و پیوند شکاف ذهن و عین، از طریق تشکیک در مراتب وجود، به‌حق توانسته است مرآتیت و کاشفیت ذهن از عالم خارج را به تصویر کشد. از نگاه کانت شناخت مستلزم دو چیز است: یکی، شهود؛ یعنی آن‌چه در زمان و مکان به ما داده شده است و دیگری، اطلاق مقولات به آن‌چه به شهود آمده‌اند. یکی از شرایط استفاده از یک مفهوم آن است که میان آن مفهوم و آن‌چه مفهوم بر آن اطلاق شده است شباهتی وجود داشته باشد. مقولات که عاری از محتوای تجربی هستند با هیچ امر تجربی شباهت ندارند. کانت در جهت پیوند این شکاف عمیق میان ذهن و عین به شاکلة استعلاییِ زمان متوسل شده است، این در‌حالی است که او از یک‌طرف هم‌چنان قائل به‌نوعی تقابل قطعی میان پدیدارها و مقولات است و ازطرف دیگر به تقابل پدیدار و ناپدیدار هم‌چنان پای‌بند است.}, keywords_fa = {صور مادی,صور ادراکی,پدیدار,ناپدیدار,مقولات,ماهیت,ذهن,عین}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_732.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_732_aa22c1d1e13c2551b4b8bf05be6422ee.pdf} } @article { author = {Changi Ashtiyani, Mehri}, title = {The Intellect and Religion in Farabi's Philosophy}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {2}, number = {2}, pages = {17-34}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {}, abstract = {The role of the intellect (or reason) and its functions in religious speculation is very important. In the Islamic context, a wide variety of functions are attributed to the intellect. Most of the philosophical and theological schools as well as the theoretical disputes have their origin in the various status attributed to the intellect and intellection. Kindi, Avicenna, Farabi, Suhrawardi and Mulla Sadra are among the great Islamic philosophers who have postulated various functions for the intellect and speculated on its relationship with religion. Farabi particularly stands out on this topic. Farabi developed his philosophical position while the Islamic word was caught in doctrinal, juridical and theological quandaries and arguments, political differences and social upheavals, and wars between various groups claiming authority. In that period, having lost its religious principle, Islam was in a state of crisis and needed a scientific explanation for its existing challenges. Hence, people were drawn towards Greek philosophy, and its principles were used to solve problems in religious thinking. Hence, we see that Farabi, using Greek philosophy and logical deduction, strive for a better understanding of religion. He considers the general Islamic principles and the law of the revelation, a key guaranteeing happiness in this world and the next. Farabi argues that it is possible for the human intellect to understand these general Islamic principles and laws by comprehending them logically. According to him, the intellect has a universal nature, and accepting its rational proofs is a common and unalterable factual possibility for all human beings. Farabi believes that the teaching of philosophy and religion are the same. They both come from the source of revelation, or emanation of the agent intellect, and both ultimately leads to perfection and happiness. Farabi does not see any tension between religion and rational intellection and attributes a unique status to the intellect. Leaving aside his unconventional position that the philosopher has a higher status than the prophet, Farabi believes that the philosopher talks using the attributes of speech, and relying upon reason, while the prophet convinces and persuades people by means of the agent intellect imprint upon his imaginal faculty.}, keywords = {}, title_fa = {ارتباط عقل و دین در فارابی}, abstract_fa = {نقش عقل و کارکرد آن در مدعیات دینی بسیار حائز اهمیت است. رویکرد عقل‌گرایی در جهان اسلام بسیار متفاوت است. مشرب‌های مختلف فلسفی و کلامی و نزاع‌های نظری در جهان همه ناشی از نقش عقل و فرایند عقلانیت‌اند. کندی، فارابی، بوعلی‌سینا، سهروردی، و ملاصدرا از بزرگ‌ترین فلاسفة مشرق‌زمین‌اند که رویکردهای مختلفی در ارتباط عقل و دین دارند. یکی از فیلسوفان مشهوری که در این زمینه درخشید فارابی است. فارابی در زمانی نظریات خود را عرضه کرد که دنیای اسلام درگیر نزاع‌ها و مجادلات عقیدتی، فرقه‌ای، کلامی، اختلافات سیاسی، و آشوب‌های اجتماعی، به‌خصوص جنگ بر سر قدرت و به‌دست‌گرفتن قدرت، بود. جهان اسلام در آن موقع به‌علت فقدان اصالت‌های دینی پریشان مانده بود و نیازمند این بود که برای رفع چالش‌های موجود توجیهاتی علمی بیابد. در آن موقع بازار فلسفة یونانی گرم بود و دخالت‌دادن و التقاط اصول آن در تفکرات دینی می‌توانست راهی برای دفع ابهامات و دودلی‌ها و بن‌بست‌ها باشد. لذا، می‌بینیم فارابی با استفاده از فلسفة یونانی و از طریق استدلال عقلی سعی دارد تا فهم بهتری از دین عرضه کند. او قوانین و اصول کلی اسلامی را، که متکی به وحی‌اند، متضمن سعادت در هر دو جهان می‌دانست و برای عقل انسان این توان را قائل بود که می‌تواند این قوانین و اصول کلی را بفهمد و تبیین عقلانی کند. به نظر او عقل ماهیتی جهان‌شمول دارد و قبول براهین آن، خصیصة مشترک و لایتغیر همة انسان‌هاست. فارابی بر آن است که آموزه‌ها و تعلیمات دینی و فلسفی یکی است. هر دو از منشأ وحی و مفیض عقل فعال‌اند و به کمال و سعادت منتهی می‌شوند. لذا، فارابی بین تدین و تعقل تعارضی نمی‌بیند و برای عقل جایگاه ویژه‌ای قائل است. بگذریم از مواردی که افراط در برخی نظریاتش مشهود است، از‌جمله این‌که او فیلسوف را از نبی بالاتر می‌داند. او معتقد است فیلسوف با خواص سخن می‌گوید؛ روش او عقل است، ولی نبی از طریق تصرف در قوة متخیله و با خطابه مردم را اقناع و مجاب می‌کند.}, keywords_fa = {عقل,وحی,فارابی,عقاید دینی,ایمان,تعقل}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_743.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_743_c36a837a7d46fe0269f8b317499398c1.pdf} } @article { author = {Khedri, Gholam Hossein and Tavakkoli, Mohammad Hadi}, title = {The Relationship of Mind and Phenomenal Objects in the Epistemologies of Mulla Sadra and Kant}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {2}, number = {2}, pages = {35-52}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {}, abstract = {In Western and Islamic philosophy, one of the most complex and controversial ontological topics has do with the relationship between mind and phenomenal objects, that is the relationship between the form in the mind and the material and objective form. This issue has stirred great confusion for philosophers seeking to explain the relationship of knowledge and the "outside world". In this article we present and compare Kant and Mulla Sadra's philosophical solutions to this problem. Although in Mulla Sadra's philosophy, mind and phenomenal objects do not stand on the same ontological levels, however according to the "primacy of existence" (Aṣālat al-wujūd) principle, the two are alongside each other. Knowledge is not separate from ontology and relies on the outside world in its process of perception occurring through the help of the senses, the imagination, reason, and intuition. What occurs between the outside world and the mind is called by Mulla Sadra the construction of quiddity. Quiddity is neither bound to the mind or the outside world; however it is necessary on every ontological level and participates in all the levels of perception. Mulla Sadra can explain the relationship between the intuitions of the mind and the outside world first by positing a soul which creates forms and elements related to perception and secondly, by filling the gap between mind and phenomenal objects by postulating a division of ontological levels. According to Kant, knowledge requires two things: a) observation, which is given to us in space and time and b) the reception of an intelligible upon what has been observed. For the process to occur the phenomenal object and the intelligible must share a similarity. Some intelligibles have no similarity with anything from the experiential level. Kant, in trying to reconcile mind and the phenomenal objects uses the concept of Transcendental Schemata, that is forms produced in time by the imagination. By arguing for a direct reciprocity between the phenomena and the intelligible, Kant is bound to uphold the reciprocity between phenomena and transience.}, keywords = {material forms,perceived forms,Phenomenon,transience,intelligible,quiddity,mind and phenomenal object}, title_fa = {بررسی رویکرد حکمای طبقة بعد از ملاصدرا به مسئلة اصالت وجود (با محوریت آرای حکیم لاهیجی و رجبعلی تبریزی)}, abstract_fa = {قول به اصالت وجود در میان معاصران صدرا، لااقل در میان شاگردان میرداماد، با اقبال چندانی مواجه نشد، اما پس از ملاصدرا شاگردان وی اصالت وجود را پذیرفتند و حتی حکیم لاهیجی، که برخی او را اصالت ماهوی می‌دانند، به اصالت وجود قائل بوده است؛ رجبعلی تبریزی و شاگردانش، که ‌به جریان فرعی اصفهان موسوم شده‌اند، نیز گویا، تحت تأثیر ملاصدرا، البته با تقریری که با اصول حکمت متعالیه سازگار نیست، به عینیت وجود قائل شدند.}, keywords_fa = {اصالت وجود,اصالت ماهیت,مکتب اصفهان,فیاض لاهیجی,رجبعلی تبریزی}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_745.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_745_c1358a02c0225472d04a8dce579f84f0.pdf} } @article { author = {Fana'i Ashkevari, Mohammad}, title = {The Relationship between Mysticism and Religion}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {2}, number = {2}, pages = {79-96}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {}, abstract = {The relationship between mysticism and religion is an important one. Some have argued that mysticism is not religious in nature and can’t be reconciled with religion; hence, some groups have adopted mysticism and parted from religion while other have strictly adhere to religion and got in quandaries with mysticism. Those who consider mysticism reconcilable with religion have different opinions on the relationship they entertain. Some have argued that mysticism is the essence of religion while other have considered it an element of religion. We suggest that the relationship between religion and mysticism must be assessed by the study of their nature. In the current article, we argue and demonstrate that mysticism is not against religion nor foreign to religion; it is not like religion, nor an element of religion, but rather is the esoteric dimension of religion. With this perspective, numerous questions and ambiguities related to the relationship of mysticism and religion are answered and their respective nature becomes clearer. Moreover, we also suggest a methodology for distinguishing between authentic and unauthentic forms of mysticism.}, keywords = {mysticism,Religion,exoteric,esoteric,mystical experience,mystical insight,Reason,sharia}, title_fa = {نسبت عرفان و دین}, abstract_fa = {یکی از مباحث کلیدی و سرنوشت‌ساز دربارة عرفان و دین تعیین نسبت میان آن‌هاست. برخی عرفان را غیر از دین و حتی ناسازگار با آن می‌دانند. بر همین اساس، گروهی به عرفان دل‌بسته و از دین گسسته‌اند، و جمعی به دین پیوسته با عرفان به نزاع برخاسته‌اند. کسانی هم که عرفان را با دین سازگار می‌دانند در تعیین نسبت میان آن دو اختلاف نظر دارند. برخی عرفان را عین دین یا گوهر آن تلقی می‌کنند و دسته‌ای آن را جزئی از اجزای دین به‌شمار می‌آورند. تعیین نسبت میان دین و عرفان جز با کاوش در ماهیت دین و عرفان ممکن نیست. نظریه‌ای که در این مقاله تبیین و اثبات می‌شود این است که عرفان نه ضد دین، نه بیگانه از دین، نه عین دین، و نه جزئی از اجزای دین است، بلکه عرفان باطن دین است. در پرتو این نظریه بسیاری از پرسش‌ها و شبهاتی که در‌بارة عرفان و رابطة آن با دین وجود دارد نیز پاسخ داده می‌شود. با حل این مسئله ضمن روشن‌شدن نسبت دین و عرفان، چیستی آن‌ها نیز بهتر دانسته می‌شود. علاوه‌بر این، معیاری روشن برای تشخیص عرفان اصیل از عرفان‌های ناقص، التقاطی، و شبه‌عرفان‌ها به‌دست می‌آید.}, keywords_fa = {عرفان,دین,ظاهر,باطن,تجربة عرفانی,کشف,عقل,شریعت}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_733.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_733_9401108703242e3c6ec27e1f4090d911.pdf} } @article { author = {Hushangi, Hossein}, title = {Theory of Constructional Perception and Combined Philosophies}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {2}, number = {2}, pages = {97-106}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {}, abstract = {The theory of constructional perception is a new and innovative theory in the field of pragmatic perception-resembling in its requirements and implications traditional phronesis (practical wisdom)-which is finding new application and purposes. This theory provides a unique explanation of the formation of pragmatic human knowledge by mean of the individual's psycho-somatic dimensions interacting with his/her natural and social environments, which opens up new theoretical horizons in combined philosophies like ethics, law, politics, free will and epistemology. From a more general perspective, the theory offers rich possibilities for explaining and justifying political, economical and social statements and rules, culture and tradition. This theory can be postulated as the basis from which theorization in philosophies related to the humanities can be engaged. Moreover, apart from searching for the nature and quality of constructional perceptions and how it affects the individual mind as well as his/her social dimensions, we inquire upon the principles and the mechanisms of the relationship of these constructional perceptions with reality and "real perceptions" as well as the mechanisms of transformation at play. We also investigate how constructional perceptions become firmly fixed and how they affect reality or are affected by it.}, keywords = {Allameh Tabatabai,constructional perception theory,combined philosophy,free will}, title_fa = {نظریة ادراکات اعتباری و فلسفه‌های مضاف}, abstract_fa = {نظریة ادراکات اعتباری نظریه‌ای ابداعی و ابتکاری است که به‌واسطة لوازم و استلزاماتش در حوزة ادراکات عملی یا به‌تعبیر سنتی حکمت عملی، سرشت و سرنوشت جدیدی می‌یابد. این نظریه با مطرح‌ساختن تبیینی خاص از نحوة شکل‌گیری دانش‌های عملی انسان در تعامل با واقعِ زیستی و روانی انسان با محیط طبیعی و اجتماعی او، دست‌مایه و زمینة فربهی را برای گشایش افق‌های نظری جدید در فلسفه‌های به‌اصطلاح مضافی هم‌چون فلسفة اخلاق، فلسفة حقوق، فلسفة سیاسی، فلسفة فعل، و معرفت‌شناسی فراهم آورده است. از دیدگاهی عام‌تر و با توجه به ظرفیت‌های غنی و بالای این نظریه در تبیین و توجیه گزاره‌ها و قواعد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و هنجارها و آداب و رسوم فرهنگی می‌توان این نظریه را مبنا و سرپلی برای نظریه‌پردازی در حوزة فلسفة علوم انسانی و اجتماعی قرار داد. در این ‌جهت علاوه‌بر واکاوی ماهیت ادراکات اعتباری و ساز و کار اعتبارسازی ذهن بشری و ابعاد فردی و اجتماعی و اقسام این اعتبارسازی، باید اصل و چگونگی ارتباط و پیوند این دست از ادراکات را با واقعیت و با ادراکات حقیقی و نیز با مکانیسم تحول‌پذیری و احیاناً مبنای ثبات آن‌ها و نحوة تأثیر آن‌ها بر واقع و یا اثرپذیری آن‌ها از واقع را بررسی کرد.}, keywords_fa = {علامه طباطبائی,ادراکات اعتباری,فلسفه‌های مضاف,فعل ارادی}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_734.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_734_db0c775ffd1ca48572a9929a1a607f2e.pdf} } @article { author = {Yasrebi, Seyyed Yahya}, title = {Allameh Ja'fari and the Islamic Human Rights Issue}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {2}, number = {2}, pages = {107-122}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {}, abstract = {In the last decades, human rights have become a very sensitive topic. Elements of human rights can be traced back to ancient sources, however, there is no doubt that the current concept is the products of fairly recent intellectual and philosophical endeavors. For many years now, Muslims have been making the case for Islamic human rights, seeking the recognition of an equal status to the western human rights. Among preeminent scholars in Islamic society who have argued for Islamic human rights, there is Allameh Ja'fari (1923-1998), who published some insightful works in 1982, as well as Javad Amuli (1933-…). In the present article, we survey and analyze the work of Allameh Ja'fari, focusing on the following points: 1. A recognition of the effort and precision of Allameh Ja'fari's work. 2. An assessment of his proposed definition of elements of Islamic human rights as well as his comparison with western human rights. 3. His suggestions as to how one should react and interact with the issue of human rights: a) What should be the foundation of human rights and how to reflect on the rights of various religions according to it. b) An emphasis on the pragmatic aspect of Islamic human rights, that is how and by which means these rights should be applied, rather than spending a huge amount of time on marginal issues, and seeking difficult to reach ideals.}, keywords = {Human,Human Rights,Islamic human rights}, title_fa = {ارزیابی دیدگاه علامه جعفری دربارة حقوق بشر}, abstract_fa = {سال‌‌هاست که حقوق بشر به مسئلة حساس انسان معاصر تبدیل شده است. اگرچه در آثار پیشینیان نیز برخی زمینه‌‌ها و شباهت‌‌ها را می‌‌توان یافت، اما حقوق بشر از دستاوردهای روشن‌‌اندیشان دوران جدید است. سال‌‌هاست که مسلمانان می‌‌کوشند تا حقوق بشر اسلامی را در برابر حقوق بشر به ‌رسمیت شناخته‌شدة‌‌ دنیای غرب مطرح کنند. در کشورهای اسلامی کارهایی صورت گرفته است، برای نمونه استاد محمدتقی جعفری مطالبی را در این زمینه در 1370 چاپ کردند. دیگران نیز در این باب کارهایی انجام داده‌اند که آیت‌‌الله جوادی آملی در زمرة این افراد است. من در مقالة‌‌ خود نوشتة‌‌ استاد جعفری را بررسی خواهم کرد. در این مقاله به نکات زیر خواهیم پرداخت: 1. قدردانی از دقت و توجه استاد جعفری به این مسئله؛ 2. بررسی و ارزیابی کار ایشان از نظر تنظیم مواد حقوق بشر اسلامی و مقایسة‌‌ آن‌ها با حقوق بشر غربی؛ 3. ارائة‌‌ پیشنهادهایی در ارتباط با برخورد ما با مسئلة‌‌ حقوق بشر از جهتِ: الف) مبنا قراردادن حقوق بشر و سنجیدن حقانیت ادیان بر اساس توجه به این حقوق؛ ب) توجه به اجرای این حقوق و راه‌کارهای لازم برای اجرای آن‌ها، به‌‌‌جای پرداختن به نکته‌‌گیری‌های حاشیه‌ای و شرط‌‌های تزئینی و تکمیلی آرمانی که تحقق‌بخشیدن به آن‌ها به این سادگی و به این زودی امکان ندارد.}, keywords_fa = {بشر,حقوق بشر,حقوق بشر اسلامی}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_735.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_735_4172dcebfc25d621121eb3b486ab0ff3.pdf} } @article { author = {Vakili, Hadi and Goudarzi, Parisa and Amani, Mahbube and Ahmadi, Ali Akbar}, title = {Mutahari and His New Theology}, journal = {Contemporary Wisdom}, volume = {2}, number = {2}, pages = {1-16}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0689}, eissn = {2383-0697}, doi = {}, abstract = {The present article investigates Mutahhari's "new theology". First, we present Mutahhari's view of theology, according to him, the divine station of God implies that He does have a direct influence upon things, in order words, His creation must be understood as the creation of a divine ordering system. In his new theology (influenced by Judaism and Christianity), God is considered a blind and deaf force, which has no influence upon thing, human destiny being predetermined and unchangeable.}, keywords = {}, title_fa = {مطهری و الهیات جدید}, abstract_fa = {مقالۀ حاضر به تحلیل مطهری از الهیات جدید می‌پردازد. نخست رأی مطهری در باب الهیات را مختصراً شرح می‌دهم. دیدگاهی که بر اساس آن مطهری مقام قدسی خداوند را مقتضی این می‌داند که مستقیماً در اشیا مداخله نکند. به‌عبارت‌ دیگر، او بر این باور است که خلقت صرفاً از طریق نظام علّی است. سپس، توضیح می‌دهم که مطابق با آرای مطهری در الهیات جدید، تحت تأثیر نگرش یهودی و مسیحی، خدا هم‌چون نیرویی کر و کور است که بلاواسطه اشیا، و خصوصاً سرنوشت بشری را، تحت نفوذ خود می‌گیرد.}, keywords_fa = {مطهری,الهیات جدید,نگرش یهودی ـ مسیحی}, url = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_742.html}, eprint = {https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_742_0228bde44d04ec0f45c9399515eb60db.pdf} }