675648c2785e9a3
حکمت معاصر
نسبت دین و فلسه در نگاه فیلون اسکندرانی و عبدالله جوادی آملی

حبیب الله دانش شهرکی؛ مصطفی ملکشاهی صفت

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 81-108

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5337

چکیده
  موقعیت آیت­الله جوادی­آملی در ایران بعد از انقلاب بسیار شبیه به جایگاه فیلون­ یهودی در اسکندریه قرن اول میلادی می­باشد؛ به­نحوی که می­توان و باید ریشه­ی بسیاری از عقاید کلان هر دو فیلسوف را در شرایط اجتماعی­شان جست­وجو نمود؛ چراکه نوعِ اندیشه­ورزی یک شخص  نمی­تواند بی­ارتباط با شرایط اجتماعی­اش بوده باشد. ...  بیشتر

بررسی دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی دربارة برهان وجودی

علی افضلی

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1392، ، صفحه 1-19

چکیده
  آیت‌الله جوادی آملی از جمله اندیشمندان مسلمانی است که هیچ‌یک از تقریرهای برهان وجودی فیلسوفان غربی و مسلمان را نمی‌پذیرد و آن‌ها را نوعی مغالطه می‌داند؛ وی همانند منتقدان غربی این برهان، معتقد است که از هیچ مفهومی، حتی مفهوم خدا یا واجب الوجود، نمی‌‌‌توان وجود خارجی آن را نتیجه گرفت. وی این انتقاد را با مفاهیم فلسفۀ ...  بیشتر