675648c2785e9a3
حکمت معاصر
جایگاه هستی‌شناختی و نفس‌شناختی خیال در حکمت متعالیه

اعظم مردیها؛ سیدمرتضی حسینی شاهرودی

دوره 8، شماره 3 ، آذر 1396، ، صفحه 111-129

https://doi.org/10.30465/cw.2018.2977

چکیده
  چکیده خیال و ادراک خیالی دارای جایگاهی ویژه در حکمت متعالیه است. این مسأله در حکمت سینوی و اشراقی نیز مطرح بوده، لیکن ملاصدرا دیدگاهی نو و ویژه نسبت به آن دارد. وی بر اساس مبانی خود، یعنی اصالت وجود و مساوقت آن با اوصافش از جمله علم، طرح نظریاتی بدیع در مورد ماهیت معرفت، ماهیت قوای ادراکی و ارتباط آن­ها با نفس، استکمال جوهری نفس، تناظر ...  بیشتر

رابطة نفس و بدن در دیدگاه حکیم مؤسس آقاعلی مدرس

محمدرضا ارشادی‌نیا

دوره 5، شماره 4 ، بهمن 1393، ، صفحه 1-23

چکیده
  معاد جسمانی در تاریخ اندیشة دینی، کلامی، و فلسفی، مسئله بوده و هست. حکمت متعالیه در بیان کیفیت مسئله و حل آن به پردازش مبانی و مبادی متفاوت آن اقدام کرده است. ازجمله مهم‌ترین این مبادی، معرفت نفس و شناخت اصول آن است. حکمای متعالی با نگرش «جسمانیت الحدوث روحانیت ‌البقا» به نفس، پرداختن به سایر مبادی را هموار کرده‌اند. اما گزینش ...  بیشتر

خیال و مثال در اندیشۀ ابن عربی و ملاصدرا

سمنبر میرزایی؛ هادی وکیلی

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 133-160

چکیده
  ازجمله مسائل مطرح‏شده در فلسفه و عرفان اسلامی، مقولة خیال و مثال و برزخ است که در تبیین بسیاری از اعتقادات اسلامی ازجمله اصل معاد و حیات پس از مرگ، و اثبات تجرد روح و غیره نقش اساسی دارد. ابن عربی، ملاصدرا، ابن سینا، فارابی، و شیخ اشراق ازجمله اندیشمندانی هستند که به این مباحث پرداخته‏اند. در اندیشة ابن عربی، خیال، محل جمع اضداد ...  بیشتر

نقد و بررسی معادشناسی سهروردی در پرتو حکمت متعالیه

منیره سید‌مظهری

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1390، ، صفحه 121-137

چکیده
  شیخ شهاب‌الدین سهروردی در تبیین خود از مسئلۀ معاد به این باور می‌رسد که نفوس سعادتمندان و کمال‌یافتگان بعد از مرگ منجذب عالم انوار  قدسی‌شده و از اشتغالات برزخی برکنار می‌ماند. اما متوسطان اهل سعادت بعد از مرگ با حفظ درجات در عالم صور معلقه یا اشباح مجرده مستقر می‌شوند و متذکر می‌شود که بعث اجساد و اشباح ربانی و کلیۀ وعده‌های ...  بیشتر

نقد تفکیکی‏‌انگاری ملاصدرا

جنان ایزدی؛ احد فرامرز قراملکی

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، ، صفحه 59-77

چکیده
  بر اساس یکی از دیدگاه‏‌های طرح ‏شده، روش‏‌شناسی ملاصدرا در حکمت متعالیه تفکیکی است. مدعای این نظرگاه این است که ملاصدرا در سیر تحول روشی خود از رویکرد فلسفی ـ عرفانی و تأویلیِ نخستین خویش به رهیافتی وحیانی دست می‌‏یابد. مستند تفکیک‏‌انگاری مطالعه‌ای موردپژوهانه بر رویکرد ملاصدرا در مسئلۀ معاد جسمانی است. اگرچه نگاه تحولی ...  بیشتر