675648c2785e9a3
حکمت معاصر
معرفت‌شناسی در نگاه علامه جعفری

سید جواد میری

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 1-15

https://doi.org/10.30465/cw.2019.4119

چکیده
  دانش دیسیپلینر (disciplinar) در برابر دیگر اشکال معرفت که شکل‌‌های اشتباه یا غیرعلمی درک ابعاد واقعیات هستند، به عنوان شکل معتبری از دسته‌بندی دانش بی‌نقص مفهوم‌سازی شده است. علوم اجتماعی با درونی‌سازی شکل‌های دیسیپلینرِ معرفت‌ها، تسلیم بخش‌بندی دانش شده است و در نتیجه هر نوع تلاش در راستای «یکپارچگی دانش» را به عنوان شکل‌های ...  بیشتر

پنج نسخۀ داریوش شایگان در پنج دهه

مقصود فراستخواه

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 173-192

https://doi.org/10.30465/cw.2019.4213

چکیده
  علوم انسانی ایران دست‌کم در دو مسیر متمایز عمل کرده است: انتقادی و اکتشافی. شایگان سبکی از آفرینش دانش و معانی و یکی از کارنامه‌های فکری علوم انسانی را به‌دست‌می‌دهد وتأثیر و تأثر دوسویه میان علوم انسانی ایرانی با وقایع و رویدادهای هم‌بافت اجتماعی و فرهنگی را برآفتابمی‌کند. روشمطالعۀ حاضر تحلیل محتوای متون شایگان به‌علاوۀ زمینه‌کاوی ...  بیشتر