675648c2785e9a3
حکمت معاصر
نسبت دهر و زمان در نظرگاه افضل‌الدّین کاشانی

مریم اسدیان؛ الیاس نورایی؛ خلیل بیگ زاده

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 31-59

https://doi.org/10.30465/cw.2020.4850

چکیده
  افضل‌الدّین کاشانی، فیلسوف و حکیم متألّه قرن ششم و هفتم، از جمله حکمایی است که آثار متعدّدی به‌ویژه در مبحث معرفت نفس از خود به جای گذاشته است. یکی از مفاهیم فلسفی مهمّی که تقریباً اغلب فلاسفه و حکما به آن پرداخته‌اند و افضل‌الدّین نیز دربارۀ آن رأی مستقلی ارائه کرده، مفهوم «زمان» و نسبت آن با دهر و سرمد است. وی همچون سایر حکمای ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی آرای صدرالمتألهین و آنتونی گیدنز پیرامون زمان

جلال درخشه؛ محمد مسرور

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 29-51

https://doi.org/10.30465/cw.2019.4207

چکیده
  آنتونی گیدنز تلاش می‌کند جامعه‌شناسی را بر محور زمان بازآفرینی کند. این بازآفرینی با نقد تکامل‌گرایی تاریخی کلاسیک‌های جامعه‌شناسی به مثابه ساخت‌شکنی زمان طولی آغاز می‌گردد و با پیگیری آن در ساحت‌ها دیگر بروز زمانمندی همچون ازجاکندگی، آینده‌گرایی، ساخت جامعه و در نهایت تکنولوژی‌های زمان نظیر ساعت و تقویم، معانی و کارکردهای ...  بیشتر

تأملی در برهان مسامته

مهزاد حجازی؛ علیرضا کهنسال

دوره 7، شماره 2 ، شهریور 1395، ، صفحه 1-22

چکیده
  چکیده یکی از برهانهای اثبات تناهی ابعاد ، برها ن مسامته است.برخی از بزرگان مانند خواجه  آن را نپذیرفته اند و برخی چون صدر المتالهین آن را  استوار یا فته اند . اساس برهان بر تقاطع میان دو خط نامتناهی  یا یک خط متناهی با یک نامتناهی موازی است که یکی از آنها در چرخشی به سوی خط نامتناهی  با آن تقاطع می یابد .باانکار حالت تقاطع و ...  بیشتر

ذهنی‌بودن زمان در فلسفة ملاصدار

سیدعلی علم‌الهدی

دوره 5، شماره 4 ، بهمن 1393، ، صفحه 105-122

چکیده
  در عمدة پژوهش‌هایی که در خصوص زمان در فلسفة اسلامی و تفکر مشایی و صدرایی صورت پذیرفته است عمدتاً به مقولۀ زمان از دریچة بحث حرکت نگریسته شده و معمولاً این پژوهش‌ها درصدد رمزگشایی از نسبت حرکت و زمان با یک‌دیگر در تفکرات و فلسفه‌های یاد‌شده بوده‌اند. اما در این تحقیق مسئلة رابطة زمان با ذهن و این‌که زمان امری عینی است یا ذهنی دغدغة ...  بیشتر