احد نژادابراهیمی؛ مینو قرهبگلو؛ امیرحسین فرشچیان
چکیده
هنر و معماریاسلامی حاکی از جایگاه و کاربست علمی و حِکمی هندسه است. آموزش هندسه از جانب نظر و عمل به معماران توسط حاکمان و ریاضیدانان اسلامی انجام شده است. مهمترین هدف، استفاده صحیح براساس اصول معرفتی و حکمی، جهت شناخت حقیقت است که با اتصال و آموزش آن با حرف و صناعات، هنر و معماری را دارای جهت و طریق معرفتی و علمی نمودهاست. موضوع ...
بیشتر
هنر و معماریاسلامی حاکی از جایگاه و کاربست علمی و حِکمی هندسه است. آموزش هندسه از جانب نظر و عمل به معماران توسط حاکمان و ریاضیدانان اسلامی انجام شده است. مهمترین هدف، استفاده صحیح براساس اصول معرفتی و حکمی، جهت شناخت حقیقت است که با اتصال و آموزش آن با حرف و صناعات، هنر و معماری را دارای جهت و طریق معرفتی و علمی نمودهاست. موضوع اساسی افتراق شدید بین متخصصین ریاضی و همچنین گسست فراوان با حکمت و فلسفه اسلامی در معماری و هنر در دوره کنونی است که لطمات شدیدی بر ارکان معماری وارد نموده است. شناخت هندسه از جانب اساسی هنر و معماریاسلامی و طریقه کاربست آن اهمیت نگارش را نشان میدهد. روش تحقیق بهصورت قیاسی در خصوص تحلیل منابع ریاضیات و هندسه عالمان و ریاضیدانان اسلامی جهت رسیدن به نتیجه و زمینهگرایی در بحث بستر فکری حکمی دوره چهارم الی یازدهم هجری میباشد. یافته اساسی این نگارش حضور فلسفه و حکمت نظری و عملی از جانب فرد صاحب حکمت در ارتباط با ریاضیدانان اسلامی است که در بررسی علمی و معرفتی هندسه در بعد نظری و عملی جهت هندسهمند شدن هنر و معماریاسلامی است. از این رو حکمت به واسطه هندسه در هنر اسلامی براساس مبانی جهان شناختی عالم مثال به سوی حقیقت متافیزیکی خود سوق داده می شود.