675648c2785e9a3
حکمت معاصر
رب‌النّوع انسانی یا حقیقت نفس ناطقه از دیدگاه افضل‌الدّین کاشانی

مریم اسدیان؛ الیاس نورایی

دوره 13، شماره 2 ، بهمن 1401، ، صفحه 35-61

https://doi.org/10.30465/cw.2023.43771.1959

چکیده
  افضل‌الدّین کاشانی از جمله فیلسوفانی است که بر سیاق حکمای اشراقی، به دو عالم جسمانی و روحانی قائل است و برای هر نوعی از انواع در این عالم جسمانی، یک صورت نوعی به‌عنوان کلّی مطلق در عالم نفسانی برمی‌شمارد. فلاسفۀ اسلامی - به‌ویژه اشراقیون –رب‌النّوع‌ انسانی را برابر می‌دانند با «عقل دهم» یا همان «روح‌القدس» (جبرئیل) ...  بیشتر

نسبت دهر و زمان در نظرگاه افضل‌الدّین کاشانی

مریم اسدیان؛ الیاس نورایی؛ خلیل بیگ زاده

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 31-59

https://doi.org/10.30465/cw.2020.4850

چکیده
  افضل‌الدّین کاشانی، فیلسوف و حکیم متألّه قرن ششم و هفتم، از جمله حکمایی است که آثار متعدّدی به‌ویژه در مبحث معرفت نفس از خود به جای گذاشته است. یکی از مفاهیم فلسفی مهمّی که تقریباً اغلب فلاسفه و حکما به آن پرداخته‌اند و افضل‌الدّین نیز دربارۀ آن رأی مستقلی ارائه کرده، مفهوم «زمان» و نسبت آن با دهر و سرمد است. وی همچون سایر حکمای ...  بیشتر