675648c2785e9a3
حکمت معاصر
فلسفه
صورت بندی رابطة اخلاق و سیاست در فلسفه سیاسی فارابی

علی آقاجانی

دوره 14، شماره 1 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 37-69

https://doi.org/10.30465/cw.2023.44035.1964

چکیده
  فارابی فیلسوفی مبدع و نوآور است و محصولات جدید و عمیقی را به عالم و عالمان اندیشه از جمله در اخلاق و سیاست و رابطه آن ها که یکی از مفاهیم کهن و بسیار گسترده است ارائه می‌دهد. مقاله نگاه فارابی به ارتباط اخلاق و سیاست(مساله) را بر پایه چارچوب نظری مقاله که ترکیبی از سه پرسش و چهار رویکرد جدایی اخلاق از سیاست،تبعیت اخلاق از سیاست، اخلاق ...  بیشتر

فلسفه
فارابی و نقش تخیل در تحصیل سعادت

علی سیاح؛ شمس الملوک مصطفوی؛ رضا داوری اردکانی

دوره 12، شماره 2 ، آذر 1400، ، صفحه 189-218

https://doi.org/10.30465/cw.2022.32774.1746

چکیده
  فارابی سعادت را برترین خیری می‌داند که انسان به سوی آن در حرکت است. انسان که موجودی بالطبع مدنی است تنها از طریق حضور در مدینه‌ی فاضله است که می‌تواند به کمال و سعادت دست یابد. راه رسیدن به سعادت عبارت است از تعقل نظری، اندیشیدن به معقولات و فلسفه‌ورزی که البته در اختیار و انحصار خواص است. فارابی در این‌جا از نیروی خیال بهره می‌گیرد ...  بیشتر

نسبت کمال عقلانی (اتحاد با عقل فعال) با کمالات اخلاقی از نظر ملاصدرا

سید مرتضی حسینی شاهرودی؛ عظیمه پورافغان

دوره 6، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 43-57

چکیده
  نقش علم و عمل در رسیدن انسان به کمال و سعادت حقیقی، ازجمله مباحث قابل تأمل است که در نظام فکری ملاصدرا جایگاه ویژه‌ای دارد. عبارات صدرالمتألهین، نشان می‌دهد که غایت آفرینش، وصول انسان به مرحلة کمال عقلانی و مرتبة عقل مستفاد است که اتحاد با عقل فعال را دربر ‌دارد و عقل عملی ممد و زمینه‌ساز آن است. در حالی که با تعمق در مجموعة نظام تفکر ...  بیشتر