675648c2785e9a3
حکمت معاصر
فلسفه
لذت از آثار هنری و نسبت آن با قوای ادراکی از دیدگاه ابن سینا

افرا خاکزاد؛ هادی ربیعی؛ محمد اکوان

دوره 12، شماره 2 ، آذر 1400، ، صفحه 89-86

https://doi.org/10.30465/cw.2022.38376.1841

چکیده
  در مقاله حاضر به بررسی این پرسش پرداخته می‌شود که قوای ادراکی در حصول لذت از آثار هنری چه نقشی دارند؟ آثار هنری اموری محسوس قلمداد می‌شوند و بنا به تعریف ابن سینا از لذت حسی به مثابه‌ ادراک امر محسوس ملائم، این آثار نیز همچون دیگر محسوسات ممکن است متعلَّق ادراک حسی قرار بگیرند و به شرط ملائمت موجدِ لذت حسی گردند. با این حال، مدعای ...  بیشتر

محاکات در نقّاشی از دیدگاه ابن‌سینا

هادی ربیعی؛ میترا غفاری

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 63-78

https://doi.org/10.30465/cw.2018.3273

چکیده
  مفهوم «محاکات» مفهومی محوری در تصور ابن‌سینا در باب هنر دانسته می‌شود. حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر ابن‌سینا نقّاشی را نیز نوعی محاکات می‌داند، چه ویژگی‌هایی برای این محاکات قائل است؟ در مقاله حاضر سعی‌شده تا با بررسی سخنان پراکنده ابن‌سینا دربارة نقّاشی به این پرسش پاسخ داده شود. در این مطالعه دیدگاه‌های زیبایی‌شناختی ...  بیشتر