675648c2785e9a3
حکمت معاصر
شطحیات عرفانی از منظر منطق و تفکر فازی

هادی وکیلی؛ پریسا گودرزی

دوره 5، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 101-126

چکیده
  قبیل سخنان و گشودن رازهای نهفته در آن‌ها، چشم‌اندازی جدید از مواجهة تاریخی و سپس علمی با این پدیده است. تقریباً در همة آثاری که له و علیه شطحیات به نگارش درآمده‌اند، آن‌جایی که به انکار یا دفاع عقلانی از شطحیات پرداخته شده و نشانی از اثبات و رد توجیه منطقی این قبیل سخنان و تعابیر دیده می‌شود، منظور از عقل، عقل ارسطویی و مراد از منطق، ...  بیشتر

دیدگاه‌های امام خمینی در باب هلیت وجود حق

پریسا گودرزی

دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1392، ، صفحه 79-98

چکیده
  قونوی در تفسیر سورة فاتحه، هلیت مطلق حق، را عبارت از اطلاق انبساطی وجود که عاری از هرگونه قید و ترکیب و کثرت است می‌داند. وجود حق از دیدگاه وی عبارت است از صرف وجود به طوری که نه کثرتی در آن اعتبار می‌شود و نه ترکیبی، نه صفتی و نه نعتی، نه اسمی و نه رسمی، نه نسبتی و نه حکمی، بلکه وجودش وجودی بحت است. فناری، شارح مفتاح، وجود بحت را به معنای ...  بیشتر

تفسیر آیۀ «نور» از منظر ابن سینا و داراشکوه

هادی وکیلی؛ پریسا گودرزی؛ محبوبه امانی

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1391، ، صفحه 141-152

چکیده
  از جمله مراتب قوای نظری نفس، بنابر تقریر ابن سینا، قوه‌ای است که استعداد کسب معقولات را دارد و عقل هیولانی نامیده می‌شود و با «مشکاۀ» در آیۀ نور مطابقت می‌کند؛ در مسیری که نفس به یک قوۀ خاص استکمال می‌یابد و به کمال خاصی می‌رسد، که همانا حصول شهودی و حضوریِ معقولات بالفعل در ذهن است و مصداق «نورٌ علی نور» در ...  بیشتر

مطهری و الهیات جدید

هادی وکیلی؛ پریسا گودرزی؛ محبوبه امانی؛ علی‌اکبر احمدی

دوره 2، شماره 2 ، دی 1390، ، صفحه 1-16

چکیده
  مقالۀ حاضر به تحلیل مطهری از الهیات جدید می‌پردازد. نخست رأی مطهری در باب الهیات را مختصراً شرح می‌دهم. دیدگاهی که بر اساس آن مطهری مقام قدسی خداوند را مقتضی این می‌داند که مستقیماً در اشیا مداخله نکند. به‌عبارت‌ دیگر، او بر این باور است که خلقت صرفاً از طریق نظام علّی است. سپس، توضیح می‌دهم که مطابق با آرای مطهری در ...  بیشتر