675648c2785e9a3
حکمت معاصر
هیاکل النور منظوم (الفیة الحکمة الألهیّة علی مذهب الإشراقییّن)

سعید انواری؛ زین العابدین حسینی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 311-378

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6820

چکیده
  در این الفیه (هزار بیتی) که در قرن دوازدهم هجری سروده شده است، رسالۀ هیاکل النور سهروردی به نظم درآمده است. الفیة حاضر در بحر رجز و به صورت قصیده سروده شده است و بدین جهت می‌توان آن را «اُرجوزه» نیز نامید. این رساله دارای شرحی جداگانه است و توسط شخصی به نام «حسن الکردی» سروده و شرح شده است. مطالب شرح وی بیشتر برگرفته از شرح ...  بیشتر

بررسی ناسازگاریآراء ملاصدرا در مبحث تشکیک در ماهیات

خدیجه هاشمی عطار؛ سعید انواری

دوره 9، شماره 2 ، آذر 1397، ، صفحه 201-223

https://doi.org/10.30465/cw.2018.3415

چکیده
  ملاصدرا در کتاب الشواهد الربوبیة پس از نفی تشکیک در ماهیت، می‌نویسد که در کتاب الاسفار از تشکیک در ماهیت جانبداری کرده است. همچنین با وجود تصریح به عدم پذیرش تشکیک در ماهیت در برخی از آثار خود، به نظریاتی مانند نظریة مُثل افلاطونی و اعیان ثابته قائل شده است که عدّه‌ای لازمة پذیرش آنها را تشکیک در ماهیت دانسته‌اند. این مقاله با مشخص ...  بیشتر

مقایسه دیدگاه تفتازانی و ابن‌سینا در مبحث وجود ذهنی

قدسیه حبیبی؛ سعید انواری؛ سیدصدرالدین طاهری

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 1-21

https://doi.org/10.30465/cw.2017.2740

چکیده
  نظریات مختلفی درباره‌‌ نحوه‌‌ ارتباط صورت‌های ذهنی با اشیای خارجی ارائه شده است که از این میان می‌توان به دو نظریه‌‌ عینیت ماهوی و قول به شبح اشاره کرد. اکثر محققان، ابن‌سینا را قائل به عینیت ماهوی و تفتازانی را ملتزم به دیدگاه شبح دانسته‌اند. در مقاله‌‌ حاضر نخست نظرات ابن‌سینا و تفتازانی با یکدیگر مقایسه شده است و نشان داده ...  بیشتر

بررسی ارتباط تعبیر خواب و تأویل آیات بر مبنای دیدگاه ابن‌سینا و شیخ اشراق

سعید انواری؛ فاطمه اسمعیلی اردکانی

دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 1-17

چکیده
    چکیده ابن­سینا و پس از وی شیخ اشراق به رابطة میان تاویل و تعبیر اشاره کرده­اند و معتقدند که گاهی نفس در بیان حقیقتی معنوی که در خواب یا کشف و شهود مشاهده کرده است، آن را به مشابه یا ضد آن تغییر می­دهد که در این صورت نیازمند تفسیر باطنی هستیم. این تفسیر باطنی در صورتی که در مورد کشف و شهود و الهاماتی باشد که در بیداری دریافت شده‌اند، ...  بیشتر