675648c2785e9a3
حکمت معاصر
اهداف و روش‌های تربیت سینوی مبتنی بر فرایند ادراک

کمال نصرتی هشی؛ رضا علی نوروزی؛ زهره متقی؛ مهرنوش امینی

دوره 6، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 75-100

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، که با رویکرد کیفی و با روش توصیفی ـ استنتاجی صورت گرفته است، این است که مبانی ادراک و اقسام آن از منظر ابن‌سینا و پیامدهای تربیتی آن را بازشناسی کند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که در فلسفة ابن‌سینا نفس جایگاه والایی دارد و مبنای ادراک شناخته می‌شود. همچنین، بعد از بحث در باب ادراک و تعریف و معرفی انواع و مراتب ...  بیشتر

راهبرد آموزشی تجربۀ زیبایی‏شناختی بر مبنای اندیشه‏های معرفت‏شناسی استاد جعفری

زهره متقی؛ رضاعلی نوروزی

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 87-107

چکیده
  رویکرد معرفت‌شناختی هر متفکر در نوع نگرش تربیتی او تأثیر‌گذار است و روند فعالیت معلم در فرایند یادگیری را تعیین می‏کند. این مقاله، بر اساس مبانی معرفت‏شناسی علامه محمدتقی جعفری، با رویکرد کیفی و روش توصیفی ـ استنتاجی به بررسی ضرورت‏های استفاده از تجربة زیبایی‏شناختی در آموزش پرداخته است. لذا در آغاز بر اساس اسناد موجود، عناصر ...  بیشتر