675648c2785e9a3
حکمت معاصر
علمی-پژوهشی
بررسی دلالت آیه «اطیعوا» بر عصمت

حسین اترک

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 1-20

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5333

چکیده
  این مقاله در زمینة کلام اسلامی به بررسی دلالت آیة «أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» (نساء /59) بر عصمت انبیاء می‌پردازد. این آیه یکی از مهم‌ترین آیات قرآنی است که از آن برای اثبات عصمت انبیاء، به ویژه نبی مکرم اسلام، و صاحبان امر استفاده شده است. استدلال به این صورت است که چون خداوند به‌طور ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تمایز احاطی در اندیشه‌ی صائن الدین ابن ترکه و اسپینوزا

حسن احمدی زاده

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 21-38

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5334

چکیده
  ارتباط میان خداوند و مخلوقات، هم در عرفان اسلامی و هم در سنت دینی و الهیاتیِ غربی، همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است. اساساً عرفا برای تبیین امکان برقراری ارتباط با خداوند و در عین حال، حفظ تعالی او نسبت به مخلوقات، به این بحث توجه جدی داشته‌اند. صائن الدین ابن ترکه، از عرفای بنام قرن هشتم و نهم هجری و از شارحان برجسته‌ی عرفانِ ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
مسئلة چگونگی تخلق به صفات الاهی در اخلاق عرفانی

هادی وکیلی؛ مهدی براتی فر؛ اسماعیل منصوری لاریجانی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 39-55

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5335

چکیده
  «اخلاق عرفانی» عبارت از نوعی اخلاق خواهد بود که بر مبنای ارتباط بی‌واسطه با حقیقتی غایی/ غیبی، آراستگی به صفاتی خاص مشابه با صفات آن حقیقت را اقتضا می‌کند. مؤلفه‌های اخلاق عرفانی عبارتند از ابتنای بر وحی، توجه به  مبدأ‌ و معاد، جامعیت، شریعت محوری، تغییر ظاهری ناشی از تحول باطنی و بهره‌گیری از تربیت تدریجی. هدف از اخلاق ...  بیشتر

علمی ترویجی
نقش تشکیک وجود در فهم زبان دین از دیدگاه ملاصدرا

محسن حبیبی؛ فاطمه کریمی مزیدی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 57-80

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5759

چکیده
  از مسائل مهم حوزه دین‌پژوهی در دوران معاصر قابل‌فهم بودن زبان دین است. افرادی که آن را قابل‌فهم می‌دانند، در عرفی و همه فهم، یا رازآلود و نمادین بودن آن اختلاف‌نظر دارند. این مسئله به دلیل توجه ملاصدرا به تفسیر قرآن به‌وجهی مورد توجه وی نیز قرار گرفته است. ملاصدرا در هستی‌شناسی تنها وجود را اصیل می‌داند: به نظر او تنها وجود از واقعیت ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
نسبت دین و فلسه در نگاه فیلون اسکندرانی و عبدالله جوادی آملی

حبیب الله دانش شهرکی؛ مصطفی ملکشاهی صفت

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 81-108

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5337

چکیده
  موقعیت آیت­الله جوادی­آملی در ایران بعد از انقلاب بسیار شبیه به جایگاه فیلون­ یهودی در اسکندریه قرن اول میلادی می­باشد؛ به­نحوی که می­توان و باید ریشه­ی بسیاری از عقاید کلان هر دو فیلسوف را در شرایط اجتماعی­شان جست­وجو نمود؛ چراکه نوعِ اندیشه­ورزی یک شخص  نمی­تواند بی­ارتباط با شرایط اجتماعی­اش بوده باشد. ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
خوانش تطبیقی ملاصدرا و نیشیدا کیتارو در برخی آراء معرفت شناختی (وجوه اشتراک)

امیر دل زنده نژاد؛ یداله رستمی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 109-124

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5338

چکیده
   وجوه اشتراک فراوانی در تفکر ملاصدرا و نیشیداکیتارو ژاپنی وجود دارد. هر دو نگاهی کل نگر و وحدت انگارانه به هستی دارند و معرفت شناسی و انسان شناسی آنان، خصلتی هستی شناسانه دارد. بنیاد معرفت وشناخت آدمی همان بنیاد جهان است و واقعیت از جنس آگاهی است. هردو به وحدت بین سوژه و ابژه معتقدند. واقعیت در ساحت نفس انسان به ظهور می‌رسد و آشکار ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بازخوانی جوهر و عرض از منظر ملاصدرا در تفسیر آیات اسماء و صفات

محبوبه رجایی؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی؛ عباس جوارشکیان

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 125-145

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5434

چکیده
  در بررسی آثار ملاصدرا درباره جوهر و عرض در تفسیر آیات اسما و صفات الهی با دو معنا از جوهر و عرض روبرو هستیم. رابطه این دو معنا مشترک لفظی است. یکی معنای مشهور که طبق آن موجود ممکن به جوهر و عرض تقسیم می‌شود. در این معنا وجود حق در هیچ یک از این اقسام جای نمی‌گیرد؛ زیرا در این تقسیم ماهیت مقسم است. ملاصدرا با توجه به همین معنا «لیس بجوهر» ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
فلاطوری و پرسش از خاستگاه‌هایِ قرآنیِ فلسفه اسلامی

مالک شجاعی جشوقانی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 147-167

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5339

چکیده
  این مقاله ضمن اشاره به انواع رویکردها به فلسفه و حکمت اسلامی در عالم معاصر، به بررسی رویکرد متفاوت عبدالجواد فلاطوری می پردازد . فلاطوری بر خلاف خوانش های عمدتا شرق شناسانه از فلسفه اسلامی ،که این سنت را ذیل سنت نوافلاطونی در فلسفه فهم می کنند ، می کوشد تا نقش آفرینی قرآن در فلسفه اسلامی را با توجه به مطالعات تطبیقی و زبانی معاصر تبیین ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
نگاهی به عقل‌گرایی فخر رازی: بازخوانی انتقادی وصیت‌نامه او

اعظم قاسمی؛ آریا یونسی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 169-191

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5419

چکیده
  وصیت‌نامه‌ای که از فخر الدین رازی باقی مانده است از گذشته‌های دور مورد بحث و تفسیر بوده است؛ در وصیت‌نامه روش قرآنی برتر از کلام فلسفه قرار داده شده است و همین سبب شده است که عالمانی مانند ابن عماد حنبلی و نویسندگان معاصری مانند فتح الله خلیف تصور کنند که این بیان، نشانه توبه متکلم از بحث استدلالی است. همچنین، جمله‌ای از قول ابن ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
«تأثیر اصالت وجود بر تحلیل رابطه امکان استعدادی با امکان ذاتی»

علی مطهری

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 213-227

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5418

چکیده
  «امکان» هم ردیف مفاهیم عامی مانند «وجود و عدم»، «وحدت و کثرت» و «علیت و معلولیت» از جمله مباحث بنیادی و مهم فلسفی است. تبیین صحیح از معانی مختلف امکان و رابطه این معانی با یکدیگر، گره‌گشای تصور و تصدیق درست بسیاری از دیگر مسائل مهم فلسفه است. «امکان ذاتی» و «امکان استعدادی» از جمله معانی مهم «امکان» ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
فلسفه اسلامی از امتناع تا ضرورت، تحلیل نظرات موافقان و مخالفان فلسفه اسلامی در دوره معاصر ایران

زهرا مظاهری؛ سیدمحمدکاظم علوی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 209-232

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5340

چکیده
  یکی از مناقشات معاصر در فلسفه اسلامی، مناقشه در اصالت آن است که به امکان آن می‌پردازد. این مسئله هویتی، در تاریخ فلسفه اسلامی و آینده فلسفه اسلامی تأثیر بسزایی دارد. دراین خصوص به نظر سه تن از متفکران معاصر مصطفی ملکیان، غلامحسین ابراهیمی دینانی و رضا داوری­اردکانی پرداخته شده است. ملکیان با تقلیل فلسفه اسلامی به الهیات و کلام، ...  بیشتر

علمی ترویجی
تصحیح و تحقیق رسالۀ «الجمل فی المنطق» افضل‌الدین خونَجی

مصطفی مومنی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 233-258

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5420

چکیده
  افضل‌الدین محمد بن نامآور خونَجی (م. 646) از منطق­دانان قرن هفتم هجری است که تألیفات منطقی ارزشمندی چون کشف الأسرار عن غوامض الأفکار، الموجز فی المنطق، و الجمل فی المنطق را تالیف کرده است. آنچه در این مقاله می‌آید تصحیح و تحقیق رسالۀ اخیر است. کشف الأسرار، اگر چه مهم‌ترین اثر وی است، ما را از دیگر آثار او بی‌نیاز نمی‌کند و از این‌رو ...  بیشتر

معرفی کتاب
معرفی کتاب «منطق خونجی» (اسدالله فلاحی، 1392، منطق خونجی، تهران، انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران)

اسدالله فلاحی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 259-262

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5435

چکیده
  کتاب «منطق خونجی» به نوآوری‌های منطقی افضل الدین خونجی (590-646ق.) در کتاب «کشف الاسرار عن غوامض الافکار» می‌پردازد. از میان همة نوآوری‌های ریز و درشت این منطق‌دان در مباحث تصورات، تصدیقات، قیاس‌های حملی و شرطی، کتاب «منطق خونجی» تنها به بخش تصدیقات و قضایای حملی می‌پردازد و عناوین زیر را با ابزارهای منطق جدید مورد ...  بیشتر